آفتابنیوز : آفتاب: شرکتهای هواپیمایی همچنان منتظر تصمیم دولت و مجلس درباره نرخ سوخت هستند.
اوایل مهرماه سال گذشته قیمت بلیت هواپیما ۳۰ درصد افزایش یافت اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت سوخت، شرکتهای هواپیمایی کشور در پرداخت هزینههای سوخت خود دچار مشکل شدند و پس از بررسیهای بسیار، مجوز افزایش ۱۴ درصدی قیمت در تیرماه سال جاری داده شد اما به دلیل فاصله زمانی بین افزایش قیمت سوخت و قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش فراوردههای نفتی بدهکار شدند و حتی کار تا جایی پیش رفت که شایع شد سوخترسانی به شرکتهای هواپیمایی بدهکار متوقف شده است.
افزایش هزینهی سوخت، هزینه هر نفر ساعت صندلی پروازی را ۱۲ دلار افزایش داده و این در حالی است که این میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما فقط شش دلار را پوشش میدهد بنابراین همچنان شرکتهای هواپیمایی با زیان انباشته روبرو هستند.
در اینراستا عبدالرضا موسوی- رییس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی- در گفت و گو با ایسنا درباره بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش فراوردههای نفتی اظهار کرد: منتظر هستیم تا دولت و مجلس فکری به حال ما کنند تا از این بحران عبور کنیم.
وی در ادامه با اشاره به طولانی شدن این روند، گفت: این امر نیاز به انجام کار کارشناسی دارد و باید اسناد و مدارکی را برای بررسی ارسال میکردیم که این کار را انجام دادهایم.
رییس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش قیمت بلیت نیستیم زیرا به مردم فشار وارد میشود، تصریح کرد: نظر ما بیشتر تعدیل نرخ سوخت است.
موسوی ادامه داد: اگر نرخ سوخت تعدیل شود و ارز نیز با نرخ ترجیحی به ما داده شود حاضر هستیم که قیمت تا مدتها به صورت فعلی باقی بماند.
از سوی دیگر در چنین شرایطی صحبت از ورود هواپیماهای قطری به کشور به میان آمد که موجب نگرانی ایرلاینها شد، البته وزیر راه و شهرسازی ورود این هواپیماها به کشور را مشکلی برای شرکتهای هواپیمایی داخلی نمیداند. به هرحال به نظر میرسد با توجه به مشکلاتی که شرکتهای هواپیمایی با آن درگیر هستند باید هرچه سریعتر تصمیمی در راستای بهبود وضعیت آنها گرفته شود تا بلکه صنعت هوایی کشور بتواند گامی رو به جلو بردارد.