کد خبر: ۱۴۰۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴

قویترین حد جرم ماده تاریک جهان تعیین شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فیزیکدانان دانشگاه براون با تعیین قویترین حد برای جرم ماده تاریک که طبق باورها تقریباً یک چهارم جهان را تشکیل می‌دهد، جرم آن را بزرگتر از ۴۰ گیگا الکترون ولت تشخیص داده‌اند. 

این تشخیص از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه یافته‌های اخیر آزمایشات زیرزمینی در مورد کشف ماده تاریک را با تردید روبه‌رو خواهد ساخت. 

طبق این پژوهش که در مجله Physical Review Letters منتشر شده، در صورت وجود ماده تاریک در جهان، اکنون قویترین حد ممکن تا به امروز برای جرم آن تعیین شده است. 

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی و یک رویکرد آماری جدید، جرم ذرات ماده تاریک را با محاسبه سرعتی که این ذرات یکدیگر را در کهکشانهای در حال گردش به دور کهکشان راه‌شیری حذف می‌کنند، محدود کردند. 

این یافته‌ها می‌تواند نتایج بدست آمده توسط گروههای DAMA/LIBRA، CoGeNT و CRESST در مورد کشف ذره گریزان در آزمایشات زیرزمینی را با تردید روبرو سازد. این آزمایشات، کشف ماده تاریک را با جرم ۷ تا ۱۲ گیگا الکترون ولت گزارش کرده بودند که بسیار پایین‌تر از حد تعیین شده توسط فیزیکدانان براون است. 

به گفته محققان، اگر جرم ذره ماده تاریک از ۴۰ گیگا الکترون ولت کمتر باشد، در آن صورت مقدار این ماده در جهان به حدی بود که دیگر ما شاهد گسترش جهان با سرعت فزاینده‌ای که امروز شاهد آن هستیم، نبودیم. 

ماده تاریک به دلیل این که مانند ستارگان و سیارات از خود تابش الکترو مغناطیسی ساطع نمی‌کند، تنها از طریف تاثیرات گرانشی آن قابل مشاهده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین