کد خبر: ۱۴۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰

ساخت ویروسی که تمدن بشریت را نابود می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از دانشمندان در حال پافشاری برای انتشار پژوهش خود در مورد چگونگی تولید یک ویروس آنفلوآنزای انسان‌ساز هستند که به ادعای آنها، به شکل بالقوه می‌تواند تمدن بشریت را محو و نابود کند. 

این ویروس مرگبار، یک نسخه بهینه شده ژنتیکی آنفلوآنزای پرندگان نوع ( H۵N۱) اما بسیار واگیرتر بوده و می‌تواند به سرعت در یک زمان کوتاه در میان میلیون‌ها انسان پخش شود. 

این پژوهش باعث بروز یک جنجال بزرگ و اختلاف نظر بین دانشمندان شده؛ چراکه برخی از آنها معتقدند این تحقیق، اساسا نباید صورت می‌گرفت.
گونه فعلی آنفلوآنزای نوع A تا کنون، تنها منجر به مرگ ۵۰۰ تن شده و به حد کافی برای همه‌گیری جهانی آن مسری نیست؛ اما نگرانی‌هایی در مورد شدت خطرناک بودن این ویروس جدید وجود دارد که از آن جمله امکان استفاده از فرمول آن در جنگ‌های بیولوژیکی است. 

«رون فوشیر»، میکروب‌شناس مرکز پزشکی «اراسموس» هلند، رهبری تیم محققانی را بر عهده دارد که دریافتند با اجرای پنج جهش در ویروس آنفلوآنزای مرغی می‌توان انتشار آن را آسان‌تر کرد. 

«فوشیر» آزمایشات خود را بر روی موش‌خرماها انجام داده که از دستگاه تنفسی مشابهی با انسانها برخوردارند. 

وی اکنون به دنبال عمومی کردن نتایج پژوهش خود در رسانه‌ها بوده و حتی یک مشاور را برای کمک به ایجاد استراتژی ارتباطی استخدام کرده است.
این پژوهش بخشی از یک تلاش بین‌المللی برای درک بیشتر از ویروس H۵N۱ بوده است. 

«فوشیر» اذعان کرده این گونه، یکی از خطرناکترین ویروس‌های ساخت دست انسان است. وی اما هنوز سرسختانه به دنبال انتشار مقاله‌ای در مورد شیوه ایجاد آن است. 

به گزارش ایسنا این پژوهش یکی از دو مطالعه‌ای است که آزادی علمی و تنظیم تحقیقاتی که ممکن است از فواید بالقوه برای سلامت عمومی برخوردار بوده، اما همزمان برای بیوتروریسم نیز کاربرد داشته باشد را مورد بحث جدی قرار داده است. 

تحقیق دیگر که آن نیز در مورد ویروس H۵N۱ بوده، توسط یک تیم مشترک از دانشگاه «ویسکونسین» و دانشگاه «توکیو» انجام شده بود. 

هر دو پژوهش اکنون تحت بازبینی هیات مشاوره علوم ملی ایالات متحده برای ایمنی زیستی (NSABB) قرار دارد. البته این انجمن قدرت جلوگیری از انتشار آنها را نداشته؛ اما می‌تواند از روزنامه‌ها بخواهد تا آنها را چاپ نکنند.
«پل کیم»، رییس NSABB این ویروس بیماری‌زا را بسیار ترسناک خوانده که حتی از سیاه‌زخم هم وحشتناک‌تر است. 

معمولا تحقیقات علمی برای دیگر دانشمندان، جهت بازبینی و استفاده از شیوه‌های آن در یادگیری، در دسترس هستند؛ اما در این مورد خاص تعداد زیادی از دانشمندان خواستار سرکوب این پژوهش شده‌اند. 

این در حالیست که «مایکل اویترهولم»،‌ کارشناس دفاع زیستی و آنفلوآنزا و رییس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری برای بیماری‌های عفونی در دانشگاه «اینسوتا»، این پژوهش را از لحاظ پزشکی بسیار مهم خوانده و اظهار کرده که می‌توان این تحقیقات را با حذف برخی از اطلاعات خاص منتشر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین