آفتابنیوز : آفتاب: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه درآمد ناشی از جریمههای رانندگی تاثیری بر درآمد ناجا ندارد، گفت: جریمههای رانندگی به حساب درآمد دولت و خزانه واریز میشود یعنی اگر ما کسی را جریمه کنیم یا نکنیم در بودجه ما تاثیری نخواهد داشت.
سردار اسماعیل احمدیمقدم روز شنبه در همایش روسای پلیس راهور در خصوص چگونگی اجرای مرحله رسیدگی به قانون تخلفات رانندگی و آغاز طرح زمستانه پلیسراه افزود: مقصود ما این نیست که مردم جریمه شوند چرا که از جریمه شدن مردم نیروی انتظامی منتفع نمیشود.
فرمانده ناجا با بیان اینکه اینگونه نیست که اگر مامور راهنمایی و رانندگی دفترچه جریمهاش را پر کند حقوق میگیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر که جریمه هم میکنیم ماموران نیروی انتظامی در حدود دو ماه از سال را حقوق ندارند.
به گفته وی دولت نیز در حد و وسع خودش به نیروی انتظامی کمک کرده است.
فرمانده ناجا با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که وجود داشت از نقطه قبلی در کاهش آمار تصادفات به این جایگاه رسیدهایم، گفت: ماموران ما باید تا پایان امسال از این نقطه عبور کنند.
احمدیمقدم با اشاره به کاهش یکهزار و ۹۰۰ نفری تلفات تصادفات جادهای در هفت ماهه نخست امسال خاطرنشان کرد: انتظار داریم در مدت باقیمانده از سال نیز بتوانیم این آمار را بیشتر از یکهزار مورد تلفات کاهش دهیم که این امر به فعالیتهای نیروی انتظامی، دستگاههای اجرایی و رسانهها بستگی دارد.
وی با اشاره به آغاز طرح زمستانه پلیس راه کشور خاطرنشان کرد: در سال جاری پاییز و زمستان از نظر سرما، بارش و نزولات آسمانی را یکماه زودتر داشتیم بنابراین این طرح هم جلو افتاد و باید دقت بیشتری در این خصوص صورت گیرد چرا که بر اساس پیشبینیها امسال سال پربرکتی است.
احمدیمقدم با بیان اینکه در اجرای طرح زمستانه پلیسراه کشور تجهیزاتی از جمله دوربینهای کنترلی و نظارتی نیز به کمک پلیس آمده است اظهار کرد: البته بعید است که امسال تمام این امکانات به دست ما برسد اما طبق هماهنگی که با وزیر راه در مورد تحت پوشش قرار دادن راهها به وسیله دوربین شده است، امیدواریم به اهداف تعیین شده برسیم.
وی با بیان اینکه آمارهای آبانماه حاکی از کاهش تلفات جادهای است، گفت: در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت سوخت پس از هدفمندی یارانهها آمار تصادفات کم شد و امسال نیز خوشبختانه این آمار تاکنون رو به کاهش بوده است.
فرمانده ناجا با بیان اینکه ممکن است از ابتدای زمستان ادامه دادن روند کاهش تلفات تصادفات جادهای دشوار باشد، اظهارامیدواری کرد که با اجرای قانون جدید بتوانیم به این مهم دست یابیم.
وی خاطرنشان کرد: توصیه کردهام که پیش از اجرای قانون جدید اقدامات اطلاعرسانی همچون توجیه افکار عمومی، توزیع بروشور و درج اطلاعیه در روزنامهها و ... صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی به توضیح احتیاج دارد، تصریح کرد: چرا که ممکن است بر اثر اجرای این قانون برخی از اقشار ضعیف جامعه دچار مشکلاتی شوند بنابراین برای آگاهیبخشی به مردم این قانون را با یکماه تاخیر از ابتدای دیماه آغاز خواهیم کرد.
به گفته فرمانده ناجا در روزهای ابتدایی اجرای این قانون نرخ جدید و قدیم جریمهها در برگههای جریمه برای متخلفان درج میشود تا آنان از تفاوت نرخ جریمهها در قانون جدید باخبر شوند.
وی با بیان اینکه اولین اثر مثبت اجرای این قانون بازدارندگی آن است اظهار کرد: البته این قانون آثار سلبی نیز خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ممکن است با افزایش مبلغ جریمهها عدهای بخواهند با رشوه دادن از اعمال جریمه فرار کنند خاطرنشان کرد: البته این موارد در حال حاضر به حداقل رسیده است اما وجود دارد که در همین راستا باید نظارت خود را توسعه دهیم و اعمال قانون را تا جایی که ممکن است بر عهده دستگاهها و سیستمهای الکترونیکی بگذاریم که قابل مذاکره نیستند.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به هدفگذاری برای کاهش ۳۱ درصد تلفات تصادفات رانندگی در پایان برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: با توجه به اینکه در پایان برنامه پنجم بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور تردد میکنند باید تلفات رانندگی به کمتر از ۱۵٬۰۰۰ هزار نفر در سال برسد.
وی با بیان اینکه باید از طریق فرهنگسازی اقدامی صورت گیرد تا مردم بدون دوربین و جریمه نیز تخلف نکنند، افزود: بیشک هزینه جرم و تخلف از جمله جریمه و توقیف خودرو نیز یکی از عوامل مهم در بازدارندگی تخلف است.
به گفته احمدی مقدم قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی سند افتخاری است از اعتماد قانونگذران به پلیس.
فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایمنی برخی خودروها تصریح کرد: البته در این خصوص بحث تحریمها و ... است که به همین دلیل ما با خودروسازان مساعدت میکنیم اما در حال حاضر آنان ملزم شدهاند بر روی خودروهای تولیدی خود ترمز ضدقفل و کیسه هوا نصب کنند که امیدواریم این کیسهها بادکنکی نباشند و بموقع عمل کنند.
باید با قانونشکنانی که ماموران ما را تحقیر میکنند برخورد جدی شود وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات پیش آمده در این زمینه بررسی درست عمل کردن این تجهیزات است، گفت: در کشور مرکز تست خودرو استاندارد نداریم که باید این مراکز در کشور ایجاد شود چرا که در برخی از موارد خودروسازان خارجی استانداردهای جعلی را به پلیس ارائه کردهاند.
فرمانده ناجا با بیان اینکه در قانون جدید اختیاراتی به پلیس راهنمایی و رانندگی داده شده است، گفت: در قانون جدید اگر خودرویی بر اثر ضعف ایمنی حادثه ببیند خودروساز مقصر است اگر دستگاههای امدادی دیر به محل برسند آنها مقصرند. از سوی دیگر اگر وزارت راه در انجام وظایف راهسازی خود کوتاهی کند وزارت راه مقصر و اگر پلیس وظایف خود را به درستی انجام ندهد این دستگاه مقصر و باید خسارت پرداخت کند.
وی با بیان اینکه باید در کاهش آمار تصادفات و تلفات جادهای به گونهای رکوردزنی کنیم که هیچ کشوری نتوانسته باشد آن را ثبت کند گفت: ما میتوانیم به این امر دست یابیم چرا که عامل اراده و فرهنگ که عامل مهمی است در ملت ما وجود دارد. از سوی دیگر باید آن درصد کوچکی هم که به خاطر داشتن موقعیت و یا وضعیت خوب مالی از قانون تخطی و ماموران ما را تحقیر میکنند باید برخورد جدی شود.