آفتابنیوز : آفتاب: «صادرات بنزین از سال آینده». این شاید آشناترین خبری باشد که هرساله در بخش نفت اعلام میشود چرا که هر ساله دولت عزم خود را برای صادرات بنزین به سال آینده موکول میکند.
وزیر نفت در حالی اخیراً از شروع صادرات بنزین در سال آینده خبر داده که پایه چنین طرحی - دست کم در سال جاری - میبایست از محل صرفهجوییهای هدفمندی یارانهها محقق شود.
صادرات بنزین طرحی است که اوایل سال جاری، همزمان با شروع طرح ضربتی تولید بنزین در پالایشگاهها، گمانهزنی برای آغاز آن شدت گرفت، چرا که در شرایط فعلی صادرات بنزین تنها چند محموله کوچک و تنها به عراق صورت میگیرد.
در ابتدای سال نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده بود که برای صادرات برخی فرآوردههای نفتی به عراق، ارمنستان و افغانستان مذاکراتی صورت میگیرد.
ضیغمی در آن زمان گفته بود که چند محموله بنزین به افغانستان ارسال شده و مذاکراتی با ارمنستان و عراق برای صادرات فرآوردههای نفتی صورت گرفته است.
اما آنچه که دوباره با اتمام فاز اول هدفمندی یارانهها بر سر زبان دولتمردان افتاده آغاز صادرات بنزین است که با اعلام صرفه جوییهای صورت گرفته در فاز اول هدفمندی بیشتر از قبل قوت میگیرد چرا که با صرفهجوییهایی که در فاز نخست صورت گرفت می توان مازاد نیاز داخل را صادر کرد.
وعدهای که هر سال به سال بعد موکول میشود
در سالهای گذشته نیز زمان دقیق صادرات بنزین پالایشگاهی را سالهای بعد عنوان می کردند، اما شاید در سال جاری جدی تر شدن این وعده به دلیل اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها باشد.
البته آنچه که برخی کارشناسان به عنوان پیش شرط صادرات بنزین عنوان میکنند بازسازی برخی پالایشگاهها است که در صورت انجام میتواند میزان تولید بنزین پایشگاهی را بالاتر ببرد.
صادرات بنزین تنها در صورت بازسازی پالایشگاهها
در همین رابطه حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی در گفتوگو با ایلنا ضمن اشاره به برخی طرحها مبنی بر از سرگیری صادرات بنزین در سال آینده میگوید: با بازسازی پالایشگاههایی مثل اراک، آبادان و بندرعباس در مجموع ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰ لیتر تولید بنزین پالایشگاهی بیشتر شده و میتوان آن را صادر کرد.
آنچه در آن زمان به صورت دقیق حرفی از آن به میان نیامد نوع بنزین صادراتی بود چرا که تنها چیزی که بارها و بارها در خبرها به آن اشاره میشد تنها خود بحث صادرات بنزین بود.
این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که تنها مسئلهای که در بیشتر موارد به آن اشاره میشود نفس صادرات بنزین است ولی از نوع بنزین صادراتی صحبتی نمیشود.
آنچه که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید میکنند لزوم صادرات بنزین پالایشگاهی است که البته صحبتهای زیادی در مورد استاندارد بودن آن مطرح است.
حسینی در همین رابطه با اشاره به صدور محمولههای اندک بنزین به عراق میگوید: بنزین پیرولیز یا سوپر همان بنزینی است که در مواقعی که کسری بنزین صورت میگرفت با فرآوردههای دیگر ترکیب شده و مورد استفاده قرار میگرفت.
حسینی با بیان این که هم اکنون تنها ۵۰۰۰ تن در ماه صادرات بنزین داریم که به صورت زمینی به عراق ارسال میشود میگوید: صحبتهای زیادی مبنی بر صادرات بنزین مطرح شده که تا زمانی که بازسازی پالایشگاهها کامل نشود و به مازاد نیاز تولید دست نیابیم نمیتوان نسبت به صادرات آن اقدام کرد.
به گفته این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، میزان صادرات بنزین در سال آینده بستگی به اصلاحات ایجاد شده در پالایشگاههای تهران و اصفهان و برخی دیگر از پالایشگاههایی دارد که در دست بازسازی هستند که در صورت بازسازی میتوانند میزان تولید را به بالاتر از ۶۵٬۰۰۰٬۰۰۰ لیتر برسانند.
البته به نظر میرسد باید قدری تامل کرد تا نتیجه فاز اول و آغاز فاز دوم اجرای هدفمندی یارانهها مشخص شود و پس از آن اظهار نظری در مورد صادرات بنزین داشت چرا که به طور قطع در صورت افزایش بیش از حد قیمت حاملهای انرژی (که البته خلاف قانون است) شاهد کاهش مصرف خواهیم بود.
شاید در این صورت نیاز داخل به اجبار قدری کمتر شده و بتوان در مورد صادرات برخی فرآوردهها مثل بنزین صحبت کرد.