آفتابنیوز : آفتاب: حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی به ویژگی هایی که یک نمایندگان مجلس باید از آن برخوردار باشد اشاره کرد و گفت: یک نماینده مطلوب باید کار آمدی برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور از راه قانونگذاری داشته باشد و به مبانی اسلام برای تنظیم قوانین توجه ویژه ای داشته باشد.
ممکن است که مجلس در اثر تطمیع برخی از نمایندگان و ارتباطاتی که با برخی از نمایندگان گرفته میشود از مواضع خود عدول کند و برای مثال استیضاحی را به سرانجام نرساند و و یا امضاهایشان را پس بگیرند که نشان دهنده این است که از ابتدا موضع از پایه و اساس محکمی برخوردار نبوده که بتواند دوام و استمرار داشته باشد.
حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار شفاف به ویژگی هایی که یک نمایندگان مجلس باید از آن برخوردار باشد اشاره کرد و گفت: یک نماینده مطلوب باید کار آمدی برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور از راه قانونگذاری داشته باشد و به مبانی اسلام برای تنظیم قوانین توجه ویژه ای داشته باشد.
وی ادامه داد: یک نماینده باید از توان کارشناسی در زمینه های مورد نیاز مجلس برخوردار باشد. همچنین باید پایبند به آرمانها و اصول انقلاب اسلامی و اهداف چشم اندازه 20 ساله کشور باشد.یک نماینده مطلوب باید هماهنگ با ولایت در عرصه قانونگذاری است.
عضو حزب موتلفه عدم تکیه با قانون های قدرت و ثروت را از شاخصه های دیگر نمایندگی عنوان کرد و یاد آور شد: یک نماینده باید از روحیه مردم داری و ارتباط دلسوزانه با مردم برخوردار باشد . کاندیدای نمایندگی باید از تقوای سیاسی و تقوای جمعی برخوردار باشد که در مجموعه مجلس مورد نیاز است.
ترقی خاطرنشان کرد: باید مطالبات واقعی مردم از سوی نماینده شناخته شود .مهم تر آنکه از روحیه استکبار ستیزی و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن برخوردار باشد.
وی با تاکید بر اینکه یک نماینده باید از مرز بندی مشخصی با فتنه و جریان انحرافی داشته باشد، افزود: یکی از شاخصه های پایبندی به اصول و انقلاب و هماهنگی با ولایت این است که در برابر فتنه دارای بصیرت باشد و از سکوت و بی بصیرتی به دور باشد .همچنین از مسیر انقلاب و آرامنهای انلاب منتفی نشود و مرز بندی مشخصی با جریان انحرافی داشته باشد.
این عضو حزب موتلفه گفت: در مجلس هشتم اکثریت قابل توجهی از شاخصه های نمایندگی برخوردار بودند اما متاسفانه افرادی بودند که این شاخصه ها را نداشتند و این ملاک ها و معیارها در آنها کمرنگ بود. البته برخی در حین دوره نمایندگی آلوده به برخی خطاها و وابستگی به قدرت و ثروت شدند.
ترقی با اشاره به آفت هایی که نمایندگان را تهدید می کند تصریح کرد: ممکن است نمایندگان از سوی دولتمردان و دستگاه های اجرایی تطمیع شوند که این امر موجب می شود که نمایندگان مطابق میل مجریان قانون وضع کنند نه مطابق با مصالح ملی، منافع مردم و آرمانهای انقلاب و بر اثر این تطمیع دچار ضعف نظارتی شود.
وی افزود: آفت دیگری که نماینده را تهدید می کند عدول از وظایف نمایندگی است که متاسفانه این مسئله هم توسط مردم دامن زده می شود هم به وسیله دستگاههای اجرایی و هم بر اساس خصوصیت های نمایندگان. وظیفه نماینده قانونگذاری، نظارت بر دستگاه اجرایی، پیگیری مطالبات مردم، اظهار نظر در باره مسایل جاری کشور و نهایتا تلاش برای حل مشکلات مردم است.
عضو حزب موتلفه تصریح کرد: اما به دلیل نوع مراجعاتی که به نمایندگان می شود آنها به سمت کار چاق کنی، واسطه گری برای پست و مسئولیت،عزل و نصب مسئولین حوزه انتخابیشان ، توسعه گسترش نفوذ خودشان یا عواملشان در پست های اجرایی حوزه انتخابیشان و برخی از ضد و بندهای سیاسی ممکن است بروند.
ترقی خاطرنشان کرد: عدم رعایت مصالح ملی در نطق های پیش از دستور و اظهار نظرهای علنی از تریبون مجلس است که ممکن است برخی از نمایندگان را به سمتی پیش ببرد که با طرح مطالبی از تریبون مجلس موجب صلب آرامش کشور، اختلاف در داخل جامعه،ایجاد بدبینی در جامعه و یا بهانه دادن به دست دشمن شود.
وی آفت دیگر نمایندگی را استفاده از رانت برای اقوام ، خویشان و دوستان دانست و گفت: با توجه به اینکه نمایندگان نامه ها و مکاتباتشان مورد توجه مسئولان اجرایی قرار می گیرد از این رانت برای کمک به هم فکرانشان استفاده می کند و دچار تبعیض و پارتی بازی در اقدامات نمایندگان می شود.
عضو حزب موتلفه ادامه داد: آفت دیگر مشغول شدن به مسایل فرعی و کم مطالعه کردن نسبت به طرح ها و لوایحی که در مجلس بررسی می شود که این آفت موجب عدم پختگی قوانین وتصویب قوانینی می شود که بعضا پس از مدت کوتاهی نیازاست دوباره آنرا اصلاح و یا لغو کنند.
ترقی تاکید کرد: در موضع گیریهای مجلس باید دید که کدام ناشی از حفظ مسایل ملی بوده و کدام ناشی از کوتاه آمدن در برابر دولت بوده است.تفاوت قایل شدن میان اینها بسیار مهم است چراکه برخی از کوتاه آمدن های مجلس به منظور حفظ وحدت،انسجام ملی وجلوگیری از تشدید منازعات بین قوا است که لازم و به مصلحت کشور است.
وی افزود: اما برخی اوقات ممکن است که مجلس در اثر تطمیع برخی از نمایندگان و ارتباطاتی که با برخی از نمایندگان گرفته میشود از مواضع خود عدول کند و برای مثال استیضاحی را به سرانجام نرساند و یا امضاهایشان را پس بگیرند که نشان دهنده این است که از ابتدا موضع از پایه و اساس محکمی برخوردار نبوده که بتواند دوام و استمرار داشته باشد.
این عضو حزب موتلفه خاطرنشان کرد: این نوع موضع گیری هایی که ناشی از ضدوبندهای سیاسی ،احیانا باج گیری و یا برخی از اهداف پشت پرده سیاسی و اقتصادی شکل می گیرد طبیعتا موجب عدم دوام و بعضا موجب عقب نشینی علنی نیز بشود و لذا نمی توان حکم واحدی را برای همه این موضع گیری ها صادر کرد.
ترقی با بیان اینکه نسبت بین مجلس و دولت نسبت ناظر ،هادی،کمک کننده است که برای پیشرفت برنامه های کلان کشور از طریق دولت است، گفت: اگر نماینده بخواهد این نسبت را رعایت کند باید نقش نظارتی،هدایتی و حمایتی اش را حفظ کند چون اگر مجلس پشتیبان اقدامات قانونی دولت نباشد،دولت نمی تواند بار سنگین مشکلات اجرایی کشور را به دوش بکشد.
وی ادامه داد: اگر تصور کنیم که این نوع حمایت در چارچوب قانون نباید وجود داشته باشد و حتما باید تعارضی میان مجلس و دولت وجود داشته باشد این امر با یکپارچگی قوا در کشور مغایرت دارد.
این عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه باید یکپارچگی قدرت در کشور حفظ شود تصریح کرد: دو گانگی قدرت برای کشور مضر است اما این به منظور این نیست که نماینده ای در اثر روابط نزدیکی که با دولت دارد و از سوی دولت تطمیع می شود و امتیازاتی به او واگذار می شود، وظایف و مسئولیت های نمایندگی اش را فراموش کند و از اعمال حق حاکمیت ملت عدول کند .
ترقی خاطرنشان کرد: نماینده ای که در اثر تطمیع دستگاههای دولتی چشمش را روی نظارت بر عملکرد وضعف های دولت ببندد و از دولت تمجید مطلق کند؛ به عنوان سخنگوی دولت تلقی شود نه سخنگوی ملت .مردم از نماینده ای که به عنوان وکیل خود انتخاب می کند انتظار دارند که در انتخاب و رای اعتماد به دولتمردان نهایت دقت را به خرج دهد که کار را به دست افرد متدین ،با صلاحیت و کارآمد بسپارد.
به گزارش شفاف،وی یادآورشد: همچنین مردم از نماینده توقع دارند که مشکلات مردم را بشناسد وراهکارهای قانونی را برای هدایت دولت تنظیم کنند و از جانب مردم بر عملکرد دولتمردان نظارت واشکالات آنرا بیان کند.نماینده باید احیانا از تخلفات دولت جلوگیری کند واین حقی است که مربوط به ملت است واگر نماینده حق مردم را رعایت نکند به عنوان وکیل الدوله تلقی میشود.