آفتابنیوز : آفتاب: دانش آموخته دکتري مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق به عيب يابي مدل ساده شده بال هواپيما با روشهاي غير خطي به منظور بهبود حساسيت روشهاي عيب يابي به خرابي هاي کوچک با استفاده از مشخصههاي غيرخطي شد.
دکتر سيد علي افتخاري، مجري طرح با اشاره به اينکه در اين پروژه، يک روش عيب يابي نوين با استفاده از دامنه نوسانات سيستم پيشنهاد شده است، گفت: در اين روش ابتدا بايد سيستم را با اعمال يک نيروي پسخور به نوسان واداشت؛ سپس دامنه نوسانات سيستم سالم در تعدادي از نقاط آن اندازه گيري و ذخيره ميشود و دامنه نوسانات سيستم معيوب نيز اندازه گيري شده و با مقادير مربوط به سيستم سالم مقايسه ميشود که به تعيين موقعيت و شدت خرابي منجر مي شود.
وي افزود: اين روش براي عيب يابي يک سيستم دو درجه آزادي، يک پانل آئروالاستيک و يک ورق يکسر گيردار در جريان مافوق صوت به کار رفته و از نتايج حاصل براي تعليم يک شبکه عصبي مصنوعي استفاده شده است.
پژوهشگر دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي امير کبير اذعان داشت: با استفاده از شبکه عصبي تعليم ديده، مکان و شدت عيب با دقت قابل قبولي قابل تشخيص است که با توجه به نتايج حاصل، اين روش مي تواند به عنوان روشي براي تشخيص عيوب کوچک در سيستم ها و سازه هاي خطي و يا غيرخطي به کار رود.
وي در بيان قابليتهاي اين طرح گفت: اگرچه روش ارائه شده بر روي مدل ساده شده بال هواپيما اعمال شده اما براي عيب يابي ديگر سيستمها و سازه ها که بتوان آنها را از طريق يک نيروي پسخور تحريک كرد، نيز قابل کاربرد مي باشد.
افتخاري با بيان اينکه امروزه با پيچيده تر شدن سيستم ها، هزينه توليد آنها افزايش يافته است که اين موضوع نياز به استفاده از تست هاي غير مخرب را براي جلوگيري از خسارات سنگين دوچندان مي کند، اظهار داشت: توسعه روشهايي که بتوانند خرابي هاي کوچک را در مراحل اوليه تشخيص دهند، اهميت زيادي دارد که دراين تحقيق روش نويني پيشنهاد شده است که با استفاده از مشخصه هاي غيرخطي مي تواند خرابي هاي کوچک اوليه را تشخيص داده و از بروز خسارات بعدي جلوگيري كند.
وي تصريح کرد: روشهاي عيب يابي غير خطي متنوع مي باشند اما استفاده از دامنه چرخه حدي به منظور عيب يابي براي اولين بار در اين تحقيق معرفي شده که اين روش داراي حساسيت بالاتري نسبت به روشهاي مشابه است.
به گزارش ايسنا،گفتني است، اين پروژه در قالب رساله دکتري مهندسي مکانيک (گرايش طراحي کاربردي) با راهنمايي دکتر فيروز بختياري نژاد در دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي اميرکبير ارائه و به ثبت رسيده است.