کد خبر: ۱۴۶۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶

انتقاد 3 باره الهام از سوال از رييس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اين بار غلامحسين الهام در سومين واكنش خود در دو ماه گذشته نسبت به مجلس گفته کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند اگر برآمده از جریان رقیب احمدی‌نژاد باشند و اراده آنها این باشد که دولت را در یک سال آینده به سئوال، استیضاح و این مسائل گرفتار کنند، کشور را دچار بحران خواهند کرد .

اظهار نظري كه قويا از سوي وكلاي ملت مورد نقد قرار گرفت و سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات تمام قد با اين استدلال مخالفت كرده و به « تهران امروز» گفت: مجلس قصد رقابت با دولت را ندارد. از اين رو به مسئولان دولتي توصيه مي كنيم عملكردي نداشته باشند كه پس از انتخابات مجلس نهم دولت به دخالت در انتخابات محكوم شود.

نوراله حيدري نماينده فارسان تصریح کرد: نباید این گونه تداعی شود که دولت از هم‌اکنون نقشه می‌ریزد که ترکیب مجلس نهم دولت بعدی را نیز در اختیار بگیرد.

وي ادامه داد: سوال از رييس جمهور از وظايف قانوني نمايندگان مجلس است اما دلايلي وجود دارد كه سبب مي شود دولت از اجرا شدن طرح سوال از رييس جمهور هراس داشته باشد.

وي اين دلايل را اينچنين برشمرد: اول اينكه در تاريخ جمهوري اسلامي ايران سوال از رييس جمهور در مجلس رخ نداده و اين اقدام اساسا ضربه اي به پيكيره دولت دهم وارد مي كند. در ثاني اطرافيان رييس جمهور پاسخگويي احمدي نژاد به وكلاي ملت را كسر شان جايگاه رييس جمهور مي دانند؛ در ضمن اينكه رييس جمهور براي برخي سوالات پاسخهاي قانع كننده ندارد.

چرا كه در برخي موارد اقدامات عملي صورت نگرفته و رييس جمهور قانون را نقض كرده است. طبيعتا وقتي افكار عمومي سوال را با جواب رييس جمهور مقايسه كنند به تخلف دولت پي مي برند.

عضو فراكسيون اصولگرايان و از طراحان سوال از رييس جمهور خاطر نشان كرد: برخي مشاوران دولت بر اين عقيده هستند كه طرح سوال از رييس جمهور موجب تعميق شكاف ميان دولت و مجلس شده و به تشديد تقابل اين دو قوه منجر مي شود . حال آنكه مجلس قصد ندارد چالشي با موضوع سوال از رييس جمهور برخورد كند و هيات رييسه مجلس تدبيري مي انديشد كه مشكلي در اين زمينه به وجود نيايد.

غلامحسين الهام مشاور حقوقي احمدي نژاد كه در كابينه نهم وزیر دادگستری‌ بود و عضویت در شورای نگهبان را هم در کارنامه فعالیت‌های اجرایی خود دارد در همایش انتخابات که در دانشگاه قم برگزار شد، با اذعان به اینکه دولت برای موفقیت خود نیاز مبرم به مجلس دارد، گفت: «یکی از انتقادات بنده به دولت و مجلس این بود که عدم تعامل موجب بازیگری و معامله گری می‌شود و این یک فاجعه در تعامل دو قوه است».

عضو سابق شورای نگهبان ابراز کرد: «وقتی کارها در مجلس گره خورد و احمدی‌نژاد دید مثل هر دولتی برای موفقیت نیاز به مجلس دارد، کار را به معامله گری کشید و این پیام بدی داشت.»

وی با اشاره به دوران مجلس هفتم تصریح کرد: «انتقادات تند و رفتار انتقادی شکننده بین مجلس هفتم و احمدی نژاد سبب شد تا جریاناتی برای حل مشکل به این معامله گری روی بیاورند که با گفتمان دولت سازگاری نداشت».

پيش از اين اواسط بهمن ماه بود كه الهام از طرح سوال از رييس جمهور انتقاد كرد؛ انتقاداتي كه در آبان ماه نيز در مورد آن گفته بود. وي طرح سوال از رئیس جمهور را ناشی از کینه ورزی‌های سیاسی و یک اشتباه بزرگ سیاسی و غیر قابل قبول از سوی نمایندگان دانسته و افزوده بود: در این مقطع زمانی، طرح سوال از رئیس جمهور از سوی نمایندگان روش‌ شکننده‌ای است که تنها در جهت ضربه زدن به دولت صورت می‌گیرد و هیچ فایده‌ی دیگری ندارد. سخنگوی دولت نهم، اذعان داشت: نمایندگانی که طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده‌اند، تنها غرضشان کینه ورزی سیاسی و دشمنی است تا مدیریت مقبول برای کنترل قدرت،‌ لذا نمایندگان یک اشتباه بزرگ سیاسی انجام داده‌اند و این اشتباه برای ملت ایران نیز غیر قابل قبول است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری سيزده روز پيش در 15 بهمن با بیان اینکه در مجلس اصولگرا شاهد مباحثی همچون طرح سئوال از رئیس جمهور هستیم، گفته بود : مجلس هشتم از نظر سیاسی اصولگرا است اما مدام مواردی همچون طرح سئوال از رئیس قوه مجریه را مطرح می‌کند در صورتی که سئوال از رئیس جمهور در نظام ریاستی مطرح نیست.

الهام افزود: مجلس هفتم نیز یک سال با خاتمی تسامح کرد اما دولت نهم و مجالس هفتم و هشتم هر دو اصولگرا بودند و تصور می‌شد که در این دوره دیگر مماشاتی صورت نمی‌گیرد و باید از این گفتمان و ظرفیت‌ها حمایت شود اما این گونه نشد و سئوال‌هایی از دولتمردان نهم صورت گرفت که در طول تاریخ بی‌نظیر بود براین اساس اکثر وزرای دولت نهم مدام برای پاسخگویی به مجلس می‌رفتند، نمونه بارز آن بنده بودم با این که وزیر دادگستری هیچ کاره است و تشریفاتی محسوب می‌شود اما سه بار به مجلس رفتم. یا همین آقای لنکرانی که به گفته رئیس جمهور "هلو" است چندین بار به مجلس احضار شد.

گفتن اين جمله از سوي الهام كه باید به سمت مجلسی برویم تا نسبت به گفتمان دولت همسو باشد، در مجلس آینده نيز باید به دنبال کسانی بگردیم تا با سنخیت دولت تناسب داشته باشند ،‌ كافي بود تا علي مطهري كه از طراحان اصلي اين طرح و جمع كننده امضاهاي آن بود لب به سخن گشوده و با بیان اینکه باید دولتی بر سر کار آید که تابع مجلس باشد و در ریل قانون حرکت کند، با رد اظهارات الهام، بگويد : مجلس نهم باید مجلسی باشد که مقابل جسارت و گستاخی دولت بایستد و این دولت را در مسیر قانون قرار دهد.

علی مطهری با انتقاد از اظهارات الهام مشاور رئیس جمهور درباره رویکرد مجلس آینده و عملکرد مجلس هشتم، به خانه ملت گفت: نمایندگان ملت درست عکس اظهارات الهام را درباره مجلس فعلی و مجلس آینده قبول دارند.

این عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان ، تصریح کرد: مجلس نهم باید مجلسی باشد که مقابل جسارت و گستاخی دولت بایستد و این دولت را در مسیر قانون قرار دهد.

مطهری درباره انتقاد الهام از مطرح شدن سؤال از رئیس جمهوری در مجلس هشتم با تاکید بر اینکه قانون اجازه سؤال از رئیس جمهور را به نمایندگان می‌دهد، گفت: از آقای الهام باید پرسید که چرا تا این حد نسبت به سؤال از رئیس جمهور هراس دارد؟


به گزارش شفاف،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هراس از سؤال از رئیس جمهوری در دل دولت موج می زند، گفت: سؤال از رئیس جمهوری یک پرسش و پاسخ و گفت‌وگو است که می‌تواند موجب تفاهم بیشتر دولت و مجلس شود و دولتی ها هم اگر معتقد هستند که دولت و رئیس جمهور در مسیر قانون حرکت می‌کند و تخلفی ندارد، چرا در حالی که باید از سؤال از رئیس جمهور استقبال کنند، تا این حد از این موضوع می‌ترسند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین