کد خبر: ۱۴۶۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰

۵۴ درصد از ایرانیان دارای فشار خون بالا هستند

فشار خون بالا، شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میزان شیوع بیماری‌های بی‌صدا و خاموشی همچون فشار خون، دیابت و چاقی در کشور رو به افزایش است. 

بیماری‌هایی که کمتر رد پایی از خود باقی می‌گذارند و در اصل از جمله دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های سیستم مغز، سکته‌های قلبی و نارسایی‌های کلیوی هستند. 

پزشکان نیز در طول سال‌های اخیر این سه بیماری را به عنوان «قاتلان خاموش» سلامت افراد معرفی کرده‌اند و پیشگیری را به عنوان تنها راه متوقف کردن آن می‌دانند. 

ورود چراغ خاموش عوامل این بیماری در سبک زندگی و تغذیه ایرانیان به شکلی افزایش یافته است که وزارت بهداشت در آخرین گزارش خود مبنی بر «گزارش وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیردار» هشدار داده است، از میان کل افراد بالای ۳۰ سال کشور ۲۵درصد افراد دارای یکی از عوامل خطر «قاتلان خاموش» همچون چاقی، فشار خون بالا یا سابقه فامیلی مثبت برای دیابت هستند. 

همچنین با توجه به بی‌خبری بسیاری از مبتلایان نسبت به این بیماری‌ها پیش‌بینی می‌شود این میزان در کشور بیش از برآورد‌های وزارت بهداشت باشد. 

البته پیش از این نیز مسوولان وزارت بهداشت از عدم آگاهی نیمی از مبتلایان به بیماری‌های دیابت و فشار خون خبر داده بودند. در حال حاضر بررسی‌های بین‌المللی نشان‌دهنده آن است که در سراسر جهان بیماری‌های غیرواگیر بیش از ۴۳‌درصد از بیماری‌ها را دربر می‌گیرد و بر اساس برآورد‌های سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود این بیماری‌ها عامل ۶۰درصد از کل بیماری‌ها و ۷۳درصد از تمامی موارد مرگ و میر تا سال ۲۰۲۰ شوند. 

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با گزارش سازمان بهداشت جهانی قدم‌های کشور‌های توسعه‌یافته دنیا برای کاهش بیماری‌هایی نظیر چاقی، فشار خون بالا و دیابت و بی‌برنامگی کشور‌های درحال توسعه دنیا در این رابطه است. بررسی سلامت و بیماری‌های تمام افراد بالای ۱۵ سال کشور نشان می‌دهد که ۱/۱۱درصد مردان و ۹/۱۱درصد زنان دارای فشار خون بالا هستند و میزان شیوع کلسترول بیش ۲۴۰ در مردان بالای ۱۵ سال ۴/۹درصد و در زنان ۴/۱۲درصد است. 

همچنین این میزان در افراد بالای ۲۵سال در کشور در میان مردان ۹/۱۶درصد و در میان زنان ۷/۱۴درصد است که در مجموع نشان می‌دهد بیش از ۵۴درصد از ایرانیان دارای فشار خون بالا هستند. فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیواره رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علایم اصلی حیات است. 

فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. به عبارت دیگر در واقع همه افراد فشار خون دارند و این عامل در صورتی می‌تواند برای سلامت افراد خطرناک باشد که با افزایش سطح فشار عادی همراه باشد چرا که این افزایش فشار در صورت خارج شدن از میزان طبیعی خود می‌تواند یکی از دلایل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی شود و اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. فشار خون بالا به خصوص در افراد مسن بسیار شایع است و تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برند. 

فشار خون در بیماران جوان‌تر و در مردان شایع‌تر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد. 

فشار خون بالا همچنین شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران و سومین عامل مرگ‌و‌میر پس از سرطان و بیماری‌های قلبی است که با افزایش سن از ۵۰سالگی احتمال بروز آن نیز زیاد می‌شود. 

دکتر ابوالفضل نجاران، متخصص مغز و اعصاب در این رابطه معتقد است: سکته‌های مغزی به دو گروه ایسکمیک و خونریزی مغزی دسته‌بندی می‌شوند. عامل سکته‌های ایسکمیک انسداد عروق خون‌رسان به نواحی مختلف مغز و عامل خونریزی‌های مغزی معمولا پارگی یک رگ کوچک است. 

سکته‌های ایسکمیک شیوع بالاتری از خونریزی‌ها دارند. او می‌افزاید: علاوه بر خطر مرگ به‌علت سکته مغزی، بروز عوارض ناتوان‌کننده از قبیل اختلالات تعادلی، فلج اندام‌ها، اختلالات گفتاری و ذهنی به‌دنبال این بیماری، آن را در رده مهم‌ترین بیماری‌ها قرار می‌دهند. 

در کشورهای پیشرفته آمار بیماران مبتلا به سکته مغزی و عوارض و مرگ و میر آن، به برنامه‌ریزی صحیح در راستای مدیریت این بیماری کمک قابل ملاحظه کرده است. در ایران متاسفانه آمار دقیقی از مبتلایان به سکته مغزی و آمار شیوع و بروز آن وجود ندارد ولی براساس مطالعات پراکنده انجام‌شده در استان‌های خراسان، مازندران، آذربایجان و اصفهان بروز سکته مغزی در محدوده ۳۳ تا ۴۳ نفر در هر صد هزار نفر ارزیابی شده است. 

نجاران با تاکید بر اینکه عوامل متعددی در بروز سکته مغزی موثرند که از مهم‌ترین آنها دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سیگار را می‌توان نام برد عنوان می‌کند: در ایران مطالعات نشان‌دهنده نسبت دو به یک درمورد سکته‌های ایسکمیک نسبت به خونریزی مغزی است که مشابه سایر نقاط دنیاست. 

به گزارش شرق، شایع‌ترین عامل موثر در بروز خونریزی‌های مغزی، فشار خون بالا و کنترل‌نشده بوده است. براساس یک مطالعه در تهران روی ۱۲۲ بیمار مبتلا به خونریزی مغزی، ۶۷درصد بیماران سابقه فشار خون بالا داشته‌اند. آمار مرگ و میر در ماه اول پس از سکته مغزی در مطالعات ایران حدود ۳۰درصد است که قابل ملاحظه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین