آفتابنیوز : آفتاب: به گفته شمسالدين حسيني در سال 1388 حدود 5.6 ميليارد دلار بنزين به كشور وارد شد كه در صورت ادامه اين شرايط اين رقم در سال 1390 به هشت ميليارد دلار ميرسيد.
تير ماه سال 1386 براي اولين بار پروژه سهميه بندي بنزين با تخصيص 360 ليتر فصلي (ماهانه 120 ليتر) آغاز شد. به تدريج و طي چهار سال از سهميه ماهانه كاسته شد، تا اين كه سهميه بنزين از ابتداي سال 1389 از 80 ليتر در ماه به 60 ليتر در ماه كاهش يافت كه نتيجه آن افت مصرف روزانه بنزين از 75 ميليون ليتر به 63 ميليون ليتر در روز بود.
بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها و با تغيير قيمت بنزين معمولي از 100 به 400 تومان از آذر پارسال، قيمت بنزين سوپر از 150 تومان به 550 تومان و قيمت بنزين معمولي آزاد به 700تومان و سوپر به 800 تومان رسيد.
با افزايش قيمت صورت گرفته و كاهش سهميه بنزين، اكنون متوسط مصرف روزانه بنزين به 58 تا 60 ميليون ليتر رسيده است.
از آن سو كاهش مصرف بنزين موجب شد كه توجه به طرحهاي توسعهاي و بنزينسازي پالايشگاههاي كشور افزايش يابد؛ به گونهاي كه توليد بنزين در حال حاضر به حدود 58 ميليون ليتر رسيده كه همراه با ساير افزودنيهاي آن و با توجه به متوسط مصرف روزانه 60 ميليون ليتر، مي توان گفت كه توليد و مصرف بنزين همتزاز شدهاند و طبق اعلام، تا پايان امسال نيز حجم توليد اين فرآورده استراتژيک به بيش از 73 ميليون و 600 هزار ليتر ميرسد.
از سوي ديگر به گفته عليرضا ضيغمي - معاون وزير نفت در امور پالايشي، با توجه به خودكفايي ايران در توليد بنزين و افزايش توليد اين فرآورده نفتي امكان صادرات بنزين از ابتداي سال آينده (1391) نيز فراهم ميشود.
به گزارش ايسنا، البته امسال دو محموله بنزين صادر شد، اما با توجه به فصل زمستان و تقويت ذخاير، در حال حاضر تنها نفتاي سبك و سنگين صادر ميشود.