کد خبر: ۱۵۲۷۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳

محمدرضا باهنر: حضور اصلاح‌طلبان را پاس می‌داریم

اگر تعبیر الهام درباره اعضای مجمع درست بود چرا خودش عضو مجمع نشده که بیکار است؟
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به روز ارتش گفت: ۲۹ فروردین بهانه‌ای برای تشکر از نیروهای ارتش است، ضمن اینکه مانورهای نیروهای ارتش در این روز برای آمادگی نیروهای نظام ضروری است.

محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده در اوایل اردیبهشت سالگرد تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پیش رور داردیم که معمولا سوم شعبان از آن‌ها تقدیر می‌شود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد این عزیزان بازوان اصلی این نظام هستند که از تمامیت ارضی و انقلاب اسلامی ایران دفاع می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ما در مجلس مطلع شدیم که دولت اقدام به واریز کردن بخش دوم یارانه‌ها به حساب خانوار‌ها کرده است و وعده داده شده بود که پس از اصلاح قیمت‌ها این پول قابل برداشت باشد. بنابراین احساس کردیم که این مساله بدون تصویب مجلس امری غیر قانونی بوده، دولت نیز برای توقف این کار مجاب شد تازمانی که مجلس به جمع بندی برسد و بودجه ۹۱ را ابلاغ کند.

باهنر ادامه داد: علاوه بر تمام این موارد باید از اجرای خوب قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت تشکر کرد چرا که اجرای این برنامه از آرزوهای بزرگ همه برنامه ریزان، دولت‌ها و مجلس‌های گذشته بود.

وی با بیان اینکه فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها با تلاش دولت و همدلی مجلس اجرا شد، تاکید کرد: البته اشکالاتی در اجرای آن وارد است که اگر در آینده برطرف نشود کشور را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع تولید تصریح کرد: در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها پیشبینی شد که ۳۰ درصد از منابع باید صرفا در حمایت از تولید مصرف شود در حالی که متاسفانه دولت این کار را نکرد و بخش تولید با مشکلات جدی مواجه شد.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: عدم هدایت بهتر یارانه‌های خانوار‌ها به سمت نیازهای ضروری مردم منجر به تورم افسار گسیخته‌ای شد که در ماه‌های پایانی سال ۹۰ شاهد آن بودیم و فشارجدی را بر خانوارهای وارد کرد به گونه‌ای که امروز فریاد همه مردم از گرانی است.

وی با تاکید بر اینکه تورم در دو سال اخیر نه تنها کنترل نشده است بلکه تشدید شده است، اظهار داشت: با مشاهده این مشکلات به عنوان مجلس وارد میدان شدیم و دولت را نسبتا مجاب کردیم که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به سال ۹۱ موکول کند.ضمن اینکه با لغو مصاحبه شب گذشته احمدی‌نژاد در تلویزیون نیست به نظر می‌رسد دولت تا حدودی در مقابل مجلس مجاب شده باشد که این هرگز به معنای عقب نشینی و تعطیلی اجرای قانون هدفمندی نیست.

باهنر افزود: اگرچه نرخ رسمی تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود کاملا علمی است اما با توجه به اینکه نیاز مردم به کالاهای روزمره بییش‌تر است، احساس گرانی بیش از گرانی واقعی در مردم زنده می‌شود ضمن اینکه آمادگی کامل برای کمک به دولت را در این خصوص داریم.

با هنر بابیان اینکه در زمینه هدفمندی یارانه اختیارات وسیعی به دولت دادیم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد تلاش کردیم تا دولت را مجاب کنیم به طور مثال در زمینه شیب کند هفدمندی یارانه‌ها و بحث مدت زمان اجرای این قانون دولت را مجاب کردیم.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه دولت در تقویم بودجه سال ۹۱ دو ماه تاخیر داشت نمی‌توانستیم بیش از پایان سال ۹۰ بودجه سال ۹۱ را تصویب کنیم بنابراین به دولت اجازه دادیم تا دو ماه اول سال را همچو سال گذشته عمل کند ضمن اینکه احتمالا در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت گزارش کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس خواهد آمد. ظرف ۱۰ روز در این مورد تصمیم گیری و تا پایان خرداد بودجه جدید را به دولت ابلاغ خواهیم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با تفاهم دولت در قانون بودجه به اعدادی خواهیم رسید که دولت نیز باید در‌‌ همان چارچوب عمل کند. چرا که در گذشته با عدم توجه به برخی از قوانین از جمله حمایت از تولید و اقداماتی همچون استقرار در بانک مرکزی مشکلاتی از جمله تورم برای کشور ایجاد شد.

اگر الهام می‌گوید کسانی که امکان حضور در مجامع سیاسی را ندارند وارد مجمع تشخیص مصلحت می‌شوند،خود وی هم باید به مجع برود، چرا که هم اکنون بی‌کار است،ضمن اینکه با همین تعبیر اکثر افراد جبهه پایداری باید وارد مجمع شوند.

دبیر کل جامعه مهندسین گفت: نمایندگانی که بحث استیضاح وزیر کار را مطرح کردند هم شفاهاو هم کتبا اذعان داشتند که با شخص وزیر کار مشکلی ندارند و عنوان کردند که فردی که برای ریاست سازمان تامین اجتماعی محسوب شده دارای حاشیه است.

محمدرضا باهنر تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور است و با داشتن بیش از ۱۵ هزار میلیارد ثروت گردش مالی سنگینی را در طول سال به خود اختصاص داده است به نظر می‌رسد چنین فردی برای ریاست این سازمان تجربه کافی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: حدود ۲۶ میلیون نفر وابسته به صندوق تامین اجتماعی هستند، بنابراین این سازمان هم در بعد درمان و هم در بعد اجتماعی وظیفه مهمی دارد، در حالی که مرتضوی هر کاری که انجام داده است در بخش قضایی بوده و در این زمینه تجربه و تخصص کافی ندارد. بنابراین نمایندگان چون به شخص مرتضوی دسترسی نداشتند بحث استیضاح وزیر کار که مسئول مستقیم سازمان تامین اجتماعی است را مطرح کردند که اعلام وصول نیز شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر کار تعاملات بسیاری شد و آنچه رسما از تریبون مجلس اعلام شد این بود که مرتضوی قانع شده است تا از سیاست سازمان تامین اجتماعی کنار برود و به مقامات مذکور نیز اعلام کرده که حتی در صورت عدم پذیرش استعفای من نیز از ریاست این سازمان کنار می‌روم. بنابراین نمایندگان امضا کننده استیضاح اعلام کردند که ما به هدف خود رسیدیم و دیگر استدلالی برای استیضاح کار نداریم و این استیضاح دیگر قابل پی گیری نیست.

باهنر با بیان اینکه راس دیروز و امروز مجددا خبرهای متنوعی از استیضاح وزیر کار به گوش می‌رسد، عنوان کرد: اگر چه دولت در‌‌ همان روز اعلام کرد که تعهدی در برابر استعفای مرتضوی ندارد، اما نباید این را نیز فراموش کرد که شخص مرتضوی نیز یک طرفه اعلام کرد که دیگر سرکار نمی‌رود، ضمن اینکه از این موضوع که به صورت مخفیانه به محل کار خود می‌رود یا نه اطلاعی ندارم. اما شنیده‌ام که در روزهای گذشته نرفته است و اگر هم رفته باشد استیضاح کنندگان باید خود این ماجرا را پی گیری کنند و اگر بخواهند آن را به نتیجه برسانند ۷ روز بیشتر مهلت ندارند.

وی در ادامه در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه الهام گفته است بعضی افراد برای اینکه امکان حضور در مجامع سیاسی را ندارند وارد مجمع تشخیص مصلحت می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر چه آقای الهام باید خود پاسخگو باشد اما اگر تعبیر ایشان درست باشد خود وی نیز باید به مجع برود، چرا که هم اکنون بی‌کار است. ضمن اینکه با همین تعبیر اکثر افراد جبهه پایداری باید وارد مجمع شوند بنابراین معتقدم بیانات رهبری برای پاسخ به الهام و امسال وی کفایت می‌کند.

وی همچنین در واکنش به اهتمال حضور هاشمی و طیف ایشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرد: به هر حال ما در چارچوب قانون اساسی و با توصیه رهبری به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی هستیم و معتقدم که اصلاح طلبی نباید به هیچ وجه مترادف با فتنه انگیزی تعریف شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر چه در سال ۸۸ عده‌ای با به راه انداختن فتنه ضررهای زیادی را متوجه کشور کردند اما هیچگاه برای جبران دیر نیست. بنابراین معتقدم نباید اصلاح طلبان را به سمت فتنه فرستاد ضمن اینکه حضور اصلاح طلبان و ایجاد فضایی چند صدایی به نفع نظام خواهد بود. ضمن اینکه هم اکنون نیز در مجلس نهم تعداد قابل توجهی از افراد متصل به طیف اصلاح طلبی داریم که حضور آن‌ها را پاس می‌داریم.

باهنر با بیان اینکه آمادگی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری بستگی به رفتار آن‌ها دارد، تاکید کرد: من سران فتنه را بیش از ۲نفر نمی‌دانم ضمن اینکه بقیه افراد نیز تنها به آن‌ها کمک کردند بنابراین نباید جریان فتنه را به بیش از این ۲ نفر توسعه دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در عرصه سیاسی کشور فعال باشند باید رسما توهم تقلبی را که در انتخابات ۸۸ القاء کردند پس بگیرند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اینکه گفته می‌شود مجلس هشتم سیاسی کاری کرده است، معنای واحدی به اذعان عمومی نمی‌دهد، بنابراین در مورد موفقیت و یا عدم توفیق مجلس هشتم باید از مردم سوال کرد.

باهنر ضمن بیان اظهارات فوق گفت: من به عنوان شخصی که در شش مجلس گذشته حضور داشتم این اجازه را دارم که مجالس را با یکدیگر مقایسه کنم، چرا که اگر مجلسی را ترجیح می‌دهم به معنی این است که بخشی از زندگی خود را به بخش دیگری ترجیح می‌دهم.

وی ادامه داد: مجلس هشتم در بعد قانون گذاری بسیار موفق عمل کرد که اساسی‌ترین اقدام آن قانون برنامه پنجم توسعه بود، که معتقدم جزء جامع‌ترین برنامه‌های توسعه کشور بود، ضمن اینکه باید مجلس نهم عزم خود را جزم کند تا دولت را وادار کند که قانون برنامه پنجم را جامع، مانع و متعادل اجرا کند. بنابراین در این صورت بسیاری از مسائل کشور حل خواهد شد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در بحث نظارتی مجلس نیز در مجلس هشتم تلاش کردیم تا نظارت را ساختارمند کنیم، بنابراین ماهانه در مورد نحوه اجرای قوانین به نمایندگان گزارشی داده می‌شد که این باعث اجرای بهتر قانون از سوی دولت شد، بنابراین معتقدم اگر مجلس نهم نیز با همین پیش برود در پایان هر سال نمایندگان می‌توانند اسناد مفید و قابل رجوعی را برای موجودیت کشور منتشر کنند.

باهنر با بیان اینکه در مجلس هشتم با دولتی طرف بودیم که سیاست‌های خاص خود را داشت عنوان کرد: برخی از سیاست‌های دولت نهم و دهم بی‌سابقه و ناظهور بود به گونه‌ای که دولت در اواسط برنامه پنجم اعلام کرد که می‌خواهد لایحه برنامه پنجم را پس بگیرد.

وی همچنین در خصوص سیاست مجلس نهم اظهار داشت: اگرچه برخی لابی‌های زیرپوستی و برخی بحث‌ها علنی مطرح شده است اما همیشه اعلام کردیم که رئیس مجلس نهم را تنها نمایندگان مجلس نهم می‌توانند تعیین کنند.

باهنر در ادامه خاطرنشان کرد: سوال از رئیس جمهور جزو امکانات و حقوق مجلس است که تا پیش از انقلاب رخ نداده بود، بنابراین با طرح سوال از رئیس جمهور این ممنوعیت بی‌دلیل شکسته شد، ضمن اینکه در مورد اینکه در این مساله برد با چه کسی بود باید بحث شود.

وی با اشاره به طرح سوال از رییس جمهور گفت: اگر احمدی‌نژاد به سوالات نمایندگان جدی‌تر پاسخ می‌داد هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس بود اما متاسفانه پاسخ‌های خود را به طنز آغشته کرد.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با طرح سوال از رئیس جمهور اشکالات آن مشخص شد و از هفته گذشته بحث‌هایی پیرامون آن شد که امروز تقریبا لایحه اصلاح سوال از رئیس جمهور به اواخر خود رسید.

وی افزود: برخی از نمایندگان احساس کردند که اصلاح این آیین نامه مختص این مجلس و این دولت است، در حالی که این یک روال حقوقی است که برای مجالس و دولت‌های گذشته نیز مصداق دارد.

باهنر در واکنش اظهارات خبرنگاری در خصوص اصرار وی برای بقا در عرصه قدرت خاطرنشان کرد: هر کسی که الف بای این سیاست را بداند متوجه می‌شود که بسیاری از این حرف‌ها دروغ است همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود من در انتخابات سال ۸۸ به موسوی رای دادم باید گفت با توجه به اینکه من در سال ۶۴ نماینده مجلس بودم در مواضع اقتصادی با مهندس موسوی درگیری‌های جدی داشتم، بنابراین حتی پیش از بحث فتنه ۸۸ نیز اعتقادی نداشتم که موسوی می‌تواند کشور را اداره کند.

وی همچنین تاکید کرد: رواج چنین بحث‌هایی در کشوری که به مسائل انسانی انقدر معتقد است بداخلاقی محسوب می‌شودو چنین بی‌اخلاقی‌های جای تاسف دارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در اعلام لیست جبهه متحد در مرحله اول اختلاف نظرهایی بود، ضمن اینکه ۱۰۰ نفر می‌توانستند در لیست این جبهه قرار گیرند، اما به دلیل کمبود صندلی باید ۷۰ نفر حذف می‌شدند و این دلیلی بر نالایق بودن این افراد نمی‌شد. البته در مورد مواضع سیاسی برخی افراد از جمله آقای مطهری بحث‌های جدی بود که جبهه متحد اصولگرایان از حضور مطهری در لیست این جبهه استقبال نکرد.

وی همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه امارات و کشورهای عربی در خصوص جزایر سه گانه خاطرنشان کرد: این جزایر جز لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی است و در این مورد با کسی شوخی نداریم و یک سانتی‌متر از هر یک از این جزایر همچون یک سانتی‌متر از تهران است. ضمن اینکه سفر دولت به این استان‌ها قابل تمجیداست. شاید بتوان گفت مجلس در این خصوص مقداری کوتاهی کرده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم مجلس نهم برنامه‌ای بگذارد تا نمایندگان از این جزایر ارزشمند با موقعیت ژئوپلیتیک و محیط زیست خوبی که دارد بازدید کنند و با سرمایه گذاری‌های خوب آن‌ها را برای پذیرش توریست آماده کنند.

وی در واکنش به شایعه گردن زدن برخی از ملوانان ایرانی توسط دولت عربستان، تصریح کرد: احساس می‌شود که دولت عربستان می‌خواهد از روابط حسنه ما سوء استفاده کند چراکه حضور آن‌ها در بحثی مورد پذیرش ما نیست. خبر گردن زدن ملوانان ایرانی را نشنیده‌ام و امیدورام این خبر صحت نداشته باشد، معتقدم ایران موظف است از حقوق شهروندانش نیز در همه جا حمایت کند. بنابراین ضمن توصیه به دستگاه دیپلماسی معتقدم که صحت این خبر بایدبا جدیت پی گیری شود.

وی ادامه داد: ما و دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها پشیمان نیستیم چرا که اجرای آن تاکنون منفعت‌های زیادی داشته است ضمن اینکه برخی اشکالات در اجرا وجود دارد نه در قانون، بنابراین تلاش می‌کنیم تا از نقاط ضعف آن بکاهیم.

وی در ادامه با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انبوه بودن کاندیده‌ها تنوع لیست‌ها و حضور پررنگ مردم باعث پخش شدن آرا شد و انتخابات تهران عملا به مرحله دوم موکول شد، ضمن اینکه معتقدم انتخاب در این مرحله ساده‌تر است. اگر چه ممکن است مردم در مرحله دوم کمتر در پای صندوق‌های رای بیایند اما از مردم می‌خواهیم که با‌‌ همان شور حضور پیدا کنند.

به گزارش ایلنا، وی در واکنش به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه جبهه متحد دو کرسی باقی مانده خود را به جبهه پایداری واگذار کرد، اذعان داشت: ما در جبهه متحد از ابتدا با شعار اتحاد وارد شدیم اگرچه دوستان ما در جبهه پایداری تصور می‌کردند که مجلس و کشور باید روی سرانگشت تدبیر آن‌ها اداره شود، اما با توجه به اینکه برخی به علت نبودن جا در جبهه متحد در مرحله اول وارد لیست جبهه پایداری شدند باید گفت این‌ها نیروی تشکیلاتی جبهه پایداری بودند، بنابراین با توجه به اینکه ما تعصبی روی مسائل حزبی و تشکیلاتی نداریم این افراد را در مرحله دوم در لیست خود آوردیم. ضمن اینکه ما در جبهه متحد به مواضع افراد توجه می‌کنیم و هم اکنون به صورت یکپارچه از همه ۲۵ نفر لیست خود حمایت می‌کنیم، ضمن اینکه مثل دوره اول سر لیست نداریم، اما حجت الاسلام مصباحی مقدم و کازرونی در بالای لیست قرار دارند و بقیه براساس حروف الفبا قرار می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین