کد خبر: ۱۵۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
گزارش کامل از متن و حاشیه جلسه علنی مجلس

عقب‌نشینی مجلس از استیضاح رئیس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) با 30 دقیقه تاخیر و به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و باحضور 196 نفر از وکلای ملت، آغاز شد.

در همان ابتدای جلسه جهانبخش محبی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس، اولین دستور صحن علنی را رسیدگی به طرح اصلاح مواد 196 و 197 آئین نامه داخلی مجلس که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، اعلام کرد.

* لاریجانی: به مسئولان مربوطه گفته‌اند که معلمان حق التدریس را اخراج نکنند

پس از اعلام دستورکار جلسه و قرائت قرآن، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل 3 قانون اساسی استناد کرد و گفت: نیروهایی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند در حال اخراج شدن هستند، این نیروها از بیرون نیامدند بلکه حق التدریس و مربیان خود آموزش و پرورش هستند و اگر قرار است که تعدادی از آنها اخراج شوند همه آنها باید با هم اخراج شوند.

کوچکی‌نژاد در اخطارش به طرح اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی که در جلسه روز یکشنبه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شده بود اعتراض داشت.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار کوچکی نژاد گفت: شما که می‌دانید من به مسئولان مربوطه گفته‌ام که این کار را انجام ندهند؛ ما برای اینکه مشکل حل شود این طرح را به کمیسیون ارجاع دادیم. ما طبق آئین نامه حق داریم که بعضی از موارد را دو شوری کنیم و به همین جهت این طرح را به کمیسیون فرستادیم ولی اگر نمایندگان اصرار دارند طوری دیگر عمل می‌کنیم.

* قاضی‌پور: معلمان همراه نظام بودند نباید آنها را دلسرد کرد

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در تذکری ‌آیین‌نامه‌ای به ماده 23 آئیین‌‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و اظهار داشت: آقای باهنر در جلسه گذشته یک رای گیری برای طرح مربوط به معلمان حق التدریس و آموزشیاران انجام داد ولی نگفت که نیاز به رای دو سوم داریم.

وی خطاب به لاریجانی گفت: اگر عدالت را قبول دارید امروز باید دوباره در این رابطه رای گیری کنید.

لاریجانی در پاسخ به تذکر قاضی پور گفت: آقای باهنر ابتدا توجه نداشت که نیاز به رای دو سوم داریم ولی بعد متوجه شد اما آیا شما می‌خواهید رای‌گیری مجدد داشته باشید که قاضی پور در پاسخ گفت: باید رای گیری مجدد انجام شود زمانی که لاریجانی قصد رای‌گیری مجدد داشت یکی از طراحان طرح مورد نظر با حضور در جایگاه هیئت رئیسه با رای گیری مجدد برای این طرح مخالفت کرد و لاریجانی هم گفت که آقای طراح می‌گوید رای گیری نکنید و شما هم می‌گوید رای بگیرد چه کار کنیم.

وی در پایان گفت: این طرح را به کمیسیون ارجاع دادیم تا بعد از بررسی مجددا در مورد آن تصمیم گیری کنیم.

* مطرح شدن استیضاح رئیس جمهور پس از شش سوال حذف شد

بهارستان‌نشینان در ادامه طرح اعاده شده اصلاح مواد 196 و 197 آئین‌نامه داخلی مجلس از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تعیین نظر آن شورا، با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

وکلای ملت در ماده 2 طرح مذکور که ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس را اصلاح می‌کرد، تبصره 2 این ماده را با 125 رای موافق، 15 رای مخالف و 17 رای ممتنع، حذف کردند.

در تبصره 2 این ماده آمده بود:

در صورتی که سؤالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد 6 برسد، طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

بهارستان نشنیان همچنین با تذکرات شورای نگهبان در زمینه ماده یک این طرح نیز موافقت کردند که بر این اساس مقرر شد پس از ارسال سؤال یا سؤالات از رئیس جمهور امکان کاهش امضاها سبب خروج از دستور نمی‌شود.

* دولت مجاز به عضویت در "سازمان منطقه‌ای دریای پاک" شد

نمایندگان مجلس همچنین طرح اعاده شده وظایف و اختیارات وزارت نفت از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تأمین نظر آن شورا با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس در طرح مذکور، نظام‌های اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغل هستند، با رویکرد تقویت رقابت‌پذیری و سرع بخشیدن به بهره‌برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابع آیین‌نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف 6 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس جمهور می رسد.

خانه ملتی‌ها با 128 رأی موافق ، یک رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از 203 نماینده حاضر در جلسه، این طرح را به تصویب رساندند.

بهارستان نشینان همچنین لایحه اساسنامه شرکت‌های بین‌المللی اسلامی تأمین مالی تجاری که اعاده شده از شورای نگهبان بود را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا، به تصویب رساندند.

وکلای ملت در ماده واحده این لایحه اصلاحات عبارتی را انجام دادند تا نظر شورای نگهبان در این لایحه تأمین شود.

خانه ملتی‌ها با 123 رأی موافق، صفر رأی مخالف و 19 رأی ممتنع از 203 نماینده حاضر در جلسه، این لایحه را تصویب کردند.

مجلسی‌ها در جلسه امروز پارلمان لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای دریای پاک از شورای نگهبان را نیز بررسی کرده و با اصلاحاتی برای تأمین نظر آن شورا تصویب کردند.

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند در "سازمان منطقه‌ای دریای پاک" به شرح موافقتنامه ضمیمه و پیوست‌های آن عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

خانه ملتی‌ها با 138 رأی موافق، یک رأی مخالف و 14 ممتنع از 204 نماینده حاضر در جلسه، این لایحه را تصویب کردند.

* رفع ایراد شورای نگهبان به طرح حذف پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری



وکلای ملت در ادامه طرح حذف نام پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و با 120 رای موافق، 11 رای ممتنع و 11 رای مخالف از 196 نماینده حاضر تصویب کردند.



بر این اساس متن ذیل جایگزین ماده واحده این طرح شد:



ماده واحده- واگذاری سهام شرکت پست بانک طبق قانون اجرای کلی سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تا سقف 49 درصد تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15 /10/89 ادامه می‌یابد.



واگذاری باقیمانده سهام تا سقف 80 درصد پس از مهلت یاد شده منوط به تداوم کلیه وظایف و مسئولیت‌های بانک مذکور در ارائه خدمات بانکی در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی توسط این بانک و یا محول شدن آن به حداقل یکی از بانک‌های دولتی است.



* ثروتی: آموزش و پرورش 4 هزار نیروی بدون سابقه استخدام کرده است



همچنین موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس به بحث اخراج معلمان شرکتی آموزش و پرورش در چند ماه اخیر اشاره کرد و با استناد به اصل 20 قانون اساسی اظهار داشت: آقای حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش در دو ماه اخیر 4 هزار نیرو بدون امتحان و سابقه گرفته است که تمام این جذب نیروها نیز با رابطه انجام شده است لذا باید به وزیر آموزش و پرورش گفت که اگر به نیروهای شرکتی احتیاجی ندارید، چرا 4 هزار نفر دیگر را استخدام کرده‌اید و چرا با این کار 4 هزار نفر نیروی معترض دیگر به وجود می‌آورید.



وی بر همین اساس از هیئت رئیسه خواست تا این طرح را در دستور کار قرار دهند و گفت: اگر نظر هیئت رئیسه این است که این موضوع خلاف برنامه پنجساله توسعه کشور است، بهتر است آن را در دستور قرار دهیم تا نمایندگان به آن رای دهند و مشکل این نیروها نیز حل شود.



در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به اخطار ثروتی و با بیان اینکه اخطار شما وارد نیست، گفت: شما مطابق قانون برنامه به وزیر اجازه دادید که نیرو استخدام کنند همچنین شما می‌گویید در خصوص این طرح رای بگیرید اما برخی از دوستان شما آمدند اینجا و گفتند رای نگیرید چون ممکن است امروز در صحن رای نیاورد.



لاریجانی بر همین اساس گفت: بهتر است این طرح به کمیسیون برود و در آنجا بررسی وایرادات آن رفع شود و سپس در صحن علنی در خصوص آن رای گیری شود.



* بررسی کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه



در ادامه این جلسه بررسی کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس در دستورکار بهارستان‌نشینان قرار گرفت.



پیش از آغاز رسیدگی به کلیات این لایحه در صحن علنی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: این لایحه اصلاح جدول حوزه‌ای انتخابیه کذایی است که مدتی از آقای حسینیان به کمیسیون امور شوراها ارائه کردند.



سید حسین نقوی نماینده ورامین سید جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با کلیات و محمد رضا خباز نماینده کاشمر، سید مجید حسینی و حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در موافقت با کلیات لایحه مذکور در صحن علنی سخنرانی کردند.



حین سخنرانی عبدالحسین ناصری سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی در صحن علنی درباره این لایحه تعدادی از نمایندگان مدام با گفتن (دو دو) مخالفت خود را با این لایحه ابراز کردند که رئیس مجلس خطاب به آنان گفت: گویا تظاهرات برای این لایحه زیاد است.



اگر این لایحه به تصویب می‌رسد تعداد وکلای ملت از 290 به 310 نفر افزایش می‌یافت یعنی تعداد نمایندگان مجلس 20 نفر بیشتر می‌شد.طبق اصل 64 قانون اساسی تعداد نمایندگان مجلس باید هر 10 سال یکبار 20 نفر افزایش یابد که آخرین تغییرات در زمینه حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آنان 13 سال گذشته بوده است.



** نظر مخالفان لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه



سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین طی سخنانی در مخالفت با لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس با تأکید بر اینکه عمر مجلس هشتم رو به پایان است، اظهار داشت: صلاح‌نیست که نمایندگان مجلس هشتم پس از 4سال راجع به حوزه‌های انتخابیه تصمیم‌گیری کنند، چرا که اگر این لایحه در مجلس نهم مطرح شود با واقعیت‌ها منطبق است و نمایندگان می‌توانند پاسخگوی مردمی باشد که به آنها رأی داده‌اند.



نقوی‌حسینی در خصوص بی‌عدالتی‌های این طرح گفت:‌یکی از بی‌عدالتی‌ها در این لایحه این است که شهر تهران با 10میلیون جمعیت 30نماینده در مجلس دارد اما اطراف تهران که حدود 5میلیون جمعیت دارد تنها 4نماینده دارد،بنابراین این لایحه بی‌عدالتی است و باید اجازه دهیم تا روی آن کار کارشناسی شود.



وی افزود: شهرستان ورامین و پیشوا 800هزارنفر جمعیت دارد و این جمعیت تنها یک نماینده در مجلس دارد، لذا با این بی‌عدالتی‌ها انتظار داریم که کمیسیون شوراها ، تعارفات و زد و بندهای سیاسی را کنار بگذارد و با یک کار کارشناسی طرحی ارائه کند که تعداد نمایندگان هر منطقه با جمعیت شهرها منطبق باشد.



* در ادامه سیدجلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد به عنوان دیگر مخالف این لایحه گفت: تاکنون 13 سال از آخرین تغییرات در تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه مجلس گذشته است و این مصوبه نیز به درد مجلس دهم می‌خورد نه مجلس نهم چراکه تاکنون دوبار در خصوص این لایحه رأی‌گیری شده است که هر بار نیز رأی نیاورد، لذا خواهش می‌کنم کاری نکنید که 200نماینده جدید مجلس احساس کنند در روزهای پایانی مجلس هشتم داریم حقی از آنها می‌گیریم.



* در ادامه این جلسه،‌ مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز به عنوان سومین مخالف لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: در ایام نزدیک به انتخابات این موضوع مطرح شد و با توجه به نوع نگاهی که در آن ایام بود می‌خواستیم طوری حوزه‌های انتخابیه تقسیم شود که منافع مجلس هشتم در آن تأمین شده باشد.



این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در این خصوص با دولت گفت‌وگو شده و تعاملات در این زمینه انجام شده است و در کمیسیون شوراهای مجلس نهم این موضوع مطرح خواهدشود.



** نظر موافقان کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه



در ادامه محمدرضا خباز نماینده کاشمر طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه،‌ اظهار داشت: مهرماه سال گذشته با توجه به اینکه در آستانه انتخابات بودیم، طبیعتاً کشمکش‌هایی در حوزه‌های انتخابیه به وجود می‌آمد، در حالیکه سال گذشته باید آرامش در کشور حفظ می‌شد و باید به ایجاد آرامش در کشور کمک می‌کردیم ولی این لایحه کشور را دچار تشنج می‌کرد.



خباز ادامه داد: مجلس هشتم از یک پختگی و قوام کامل برخوردار است و می‌تواند راجع به این لایحه اظهار نظر کند و ما مایلیم در تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه تغییراتی ایجاد شود، برای اینکه موضوع بی‌عدالتی در این لایحه مطرح است، نباید اصل مسئله را کنار بگذاریم و با رد این طرح، باز هم چهار سال این موضوع را به تعویق بیاندازیم.



* در ادامه این جلسه سیدنجیب حسینی نماینده مینودشت در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه مذکور، با بیان اینکه شاخص‌های مختلفی در جریان بررسی این لایحه لحاظ شده است، تصریح کرد: شاید اشکالاتی در جزئیات لایحه مذکور وجود داشته باشد، اما می‌توانیم آنها را برطرف کنیم و باید بگویم که امروز 5میلیون نفر جمعیت در سراسر کشور در انتظار رأی مجلس هستند.



* حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم سومین و آخرین موافق کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه بود که طی سخنانی در صحن علنی، با تأکید بر اینکه بنده حتی یک دلیل قوی از نمایندگان مخالف کلیات نشنیدم، اظهار داشت: در کمیسیون سیاست داخلی بیش از سه ماه روی این لایحه بررسی‌های کارشناسی و دقیق انجام شد.



"امروز مجلس هشتم با یک اطمینان خاطر و آگاهی کامل به این لایحه، نظر خواهد داد؛ امروز موضوع رأی‌گیری نیست بلکه موضوع خداست و بهتر است امروز برای رضای خدا و با توجه کامل و آگاهی چهارساله، نسبت به این لایحه نظر دهید."



حجت‌الاسلام نوروزی در خاتمه گفت: تقسیم 20نماینده برای 31استان کشور، کار بسیار مشکلی بود اما کمیسیون شوراها تا جایی که می‌توانست، این کار را انجام داد و این لایحه را تقدیم ملجس کرد و باید بگویم که هم‌اکنون 13سال است بعد از تغییر اولیه در حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آنان گذشته است یعنی سه سال از وقت قانونی ما سپری شده است.



** لاریجانی: بعد از 4 سال نمایندگی می‌دانید که اخطار وارد نیست



مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در جریان بررسی لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس طی اخطاری به اصل 64 قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: ما از اول با این موضوع موافق بودیم و این مسئله را اعلام هم کردیم؛ قانون اساسی باید اجرا شود ولی اضافه شدن 20 نماینده به مجلس شرایطی دارد که باید آن را لحاظ کرد.



وی افزود: در لایحه‌ای که دولت آورده حتی یک نماینده هم برای استان سمنان اضافه نشده در حالی که استان سمنان پنجمین استان کشور است و 5 برابر تهران مساحت دارد ولی حتی در لایحه یک نماینده هم از استان اضافه نشده است.



لاریجانی در پاسخ به اخطار کواکبیان گفت: اخطار شما وارد نیست خود شما هم بعد از 4 سال نمایندگی می‌دانید که این اخطار وارد نیست. شما می‌توانید با این موضوع موافقت کنید.



* مخالفت مجلس با کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه



نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با کلیات لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه با 87 رای موافق، 68 مخالف و 16 رای ممتنع از 197 نماینده حاضر مخالفت کردند.



پس از عدم رای آوری کلیات لایحه مذکور که گزارش کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس بود علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: ما برای رای گیری در زمینه این لایحه 60 ثانیه هم معطل ماندیم بعدا نگویید که وقت کمی گذاشتید.



* کوچک‌زاده خطاب به نقوی حسینی: درست است بگوییم با زد و بند سیاسی وارد مجلس شدید



مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در تذکری آیین نامه‌ای و با استناد به ماده 77 و بند 11 ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص سخنان نقوی حسینی نماینده مردم ورامین اظهار داشت: در خصوص لایحه اصلاح حوزه‌های انتخابیه ماه‌ها وقت صرف شده است و تعداد زیادی از نمایندگان چه در کمیسیون شوراها و چه نمایندگان عضو کمیسیون‌های دیگر در این خصوص پیشنهاداتی آوردند و در کمیسیون شوراها در خصوص آن بحث و بررسی شد.



این نماینده مجلس ادامه داد: این لایحه شاید اشکالاتی نیز داشته باشد و انتقاداتی به آن وارد باشد اما شایسته نیست که این کار و زحمت کمیسیون شوراها را زد و بند سیاسی بنامیم.



در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: آقای نقوی حسینی نباید این لفظ را می‌گفتند اما شما هم اکنون نباید در جواب ایشان این جمله را می گفتید.



* نقوی حسینی: ای کاش کسی پیدا می‌شد کوچک زاده را ارشاد می‌کرد



حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین نیز در ادامه جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده نسبت به سخنان نقوی حسینی و در جریان بررسی لایحه اصلاح حوزه‌های انتخابیه اظهار داشت: از آقای کوچک‌زاده تشکر می‌کنم که با راهنمایی‌های خود دیگران را ارشاد می‌کنند اما ای کاش کسی پیدا می‌شد تا ایشان را ارشاد می‌کرد.



وی ادامه داد: کمیسیون شوراها در مصوبه خود در خصوص اصلاح حوزه‌های انتخابیه 5 نفر از نمایندگان تهران را کم کرد و به شهرستان‌های استان تهران اضافه کرد. مصوبه این کمیسیون چاپ و توزیع شد و قرار بر این بود تا در صحن علنی مجلس مطرح شود. بنابراین مشخص است وقتی نظر کمیسیون چاپ و توزیع می‌شود و می‌خواهد به صحن علنی بیاید ،نظر قطعی کمیسیون است.



نقوی حسینی افزود: اما شاهد بودیم که بعد از آن مصوبه این کمیسیون دوباره تغییر کرد و یک شبه آن مصوبه عوض شد و اکنون چیزی که در صحن علنی آمده با مصوبه اول کمیسیون شوراها بسیار تفاوت دارد.



وی با بیان اینکه ما به این اقدام زد و بند سیاسی می‌گوییم خطاب به لاریجانی و کوچک زاده گفت:‌ اگر این اقدام کمیسیون شوراها چیزی غیر از زد و بند سیاسی است، شما توضیح دهید چرا که اعضای این کمیسیون یک شبه مصوبه خود را تغییر دادند.



در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نقوی حسینی گفت: مطمئنا چیز دیگری است و آدم نباید نسبت به این کمیسیون نظر ناثواب داشته باشد. شاید نظر کمیسیون عوض شده و پس از بررسی مصوبه خود را تغییر داده است و نمی توان گفت که این کار زد و بند سیاسی است.



رئیس مجلس با تاکید بر اینکه چرا لفظی را به کار می‌بریم که درست نباشد، گفت: من در این خصوص با آقای حسینیان نیز صحبت کردم و آقای حسینیان و دوستانشان در کمیسیون شوراها این مسائل را بررسی و با کارشناسان مطرح کردند و سپس نظر خود را تغییر دادند. لذا نباید در سخنان خود عباراتی به کار ببریم و بی‌جهت افراد را متهم کنیم.



* لاریجانی: فردا؛ آغاز بررسی بودجه در صحن علنی/ جلسات مجلس سه شیفته است



در ادامه علی لاریجانی در خصوص دستور کار فردا (چهارشنبه) مجلس خطاب به نمایندگان گفت: از آنجا که فردا بررسی بودجه در دستور کار جلسه علنی مجلس است، لذا ما فردا 3 شیفت جلسه علنی خواهیم داشت.



وی ادامه داد: روز پنج شنبه نیز در دو شیفت جلسه داریم و نمایندگانی که می‌خواهند بلیط برای رفتن به حوزه انتخابیه خود تهیه کنند بدانند که پس از اذان مغرب بلیط بگیرند چرا که تا اذان مغرب برای بررسی بودجه جلسه داریم. روز شنبه نیز از صبح تا شب و در 3 شیفت، کار بررسی بودجه را در دستور کار خواهیم داشت.



* موافقت مجلس با تأسیس گذر بین‌المللی ایران، عمان، قطر و ترکمنستان



وکلای ملت در ادامه گزارش کمیسیون عمران در خصوص لایحه موافقت‌نامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان را بررسی و با 100رأی موافق، 1رأی مخالف و 17 رأی ممتنع تصویب کردند.



در ماده‌واحده این لایحه موافقت‌نامه آمده است: موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان(موافقت‌نامه عشق‌آباد) به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.



تبصره- انجام داوری موضوع ماده 11 موافقت‌نامه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی و همچنین اجرای ماده 14 موافقت‌نامه منوط به رعایت اصل 77 قانون اساسی است.



* اصلاح طرح فوق‌العاده خاص کارمندان پزشکی قانونی و انتقال خون



مجلسی‌ها در ادامه گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس شورای اسلامی که درباره طرح تسری فوق العاده خاص کارکنان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارکنان سازمان دامپزشکی و سازمان زندان‌ها که از شورای نگهبان اعاده شده بود، بررسی و با تغییراتی با 143 رای موافق، 5 رای مخالف و 14 رای ممتنع به تصویب رساندند.



بر اساس این اصلاح نمایندگان مجلس تبصره اول این طرح به شرح زیر اصلاح شد.



تبصره- اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت فوق‌العاده خاص موضوع این قانون به کارمندان دامپزشکی کشور از محل ردیف درآمدی ماده 14 قانون سازمان دامپزشکی کشور و به کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی برای سال جاری از محل درآمدهای موضوع بند "ه" ماده 2 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان‌ها به سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی مصوب 6/11/1364 و ماده 98 آئین نامه اجرایی آن و نیز صرفه‌جویی‌ها و با استفاده از اختیارات و مجوزهای قانونی خود، با بهره‌گیری از منابع حاصله از فروش املاک و اموال مازاد بر نیزا سازمان پس از واریز به حساب خزانه تامین و پس از آن در بودجه‌های سنواتی پیش بینی می‌شود.



* گزارش تحقیق و تفحص از سایپا در صحن علنی قرائت شد



گزارش تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان مجلس از نحوه واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا بالاخره در صحن علنی مجلس قرائت شد.



در بخش پایانی این گزارش آمده است: با توجه به نتایج بررسی، پیشنهاد می‌گردد، مراجع محترم قضایی ودادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی و دادستانی تهران به فوریت پرونده‌ها را پس از دریافت از وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان خصوصی سازی، سازمان پول و اوراق بهادار و اعضای هیئت تحقیق و تفحص، جمع‌بندی و به دادگاه‌های صالحه ارائه نمایند.



در این اثنا شخص وزیر صنعت،‌معدن و تجارت خود بر این شرکت بزرگ خودروسازی نظارت نماید تا مصوبات کمیسیون‌های اصل 44 و اصل 90 و صنایع ومعادن مجلس، شورای اسلامی و شورای رقابت واحکام صادر شد از مراجع ذیصلاح اجرا شود و از فروپاشی این گروه خودروسازی جلوگیری به عمل آید.



در خاتمه کلیه مدارک و مستندات هیئت تحقیق و تفحص تحویل می‌گردد و اضافه می‌نماید گزارش مؤسسه حسابرسی مفید راهبر عیناً ضمیمه است.



* تصویب موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی بین ایران و پاکستان



بهارستان‌نشینان در ادامه لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان را با 120 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع تصویب رساندند.



بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.



تبصره: رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 14 این موافقتنامه الزامی است.



* قانون الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا اصلاح شد



نمایندگان مجلس در ادامه با لایحه اصلاحیه ضمیمه سوم و پیوست یک ضمیمه ششم قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به ضمائم3 ، 4 و 6 کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها موافقت کردند.



بر طبق این مصوبه مجلس در ماده واحده این لایحه آمده است اصلاحیه ضمیمه سوم و پیوست یک ضمیمه ششم قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به ضمائم 3، 4و 6 کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها مصوب 1387 به شرح پیوست تصویب می‌شود.



وکلای ملت با 111رأی موافق 7رأی ممتنع و بدون هیچ مخالفی با این لایحه موافقت کردند.



* وزارت صنعت موظف به اعلام ظرفیت تولیدی داخلی هر شش ماه یکبار شد



همچنین نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات را مورد بحث و بررسی قرار داده و تعدادی از مواد این طرح را به تصویب رساندند.



وکلای ملت در ماده 3 طرح مذکور مقرر کردند، دستگاه‌های موضوع ماده دو این قانون موظفند در صورت نیاز به تولیدات غیرداخلی، فهرست‌کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌ها را به طور رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند تا در صورت صرفه و صلاح برای تولید آنها برنامه‌ریزی شود.



مجلسی‌ها همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کردند با همکاری سازمان‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌های تولیدی و خدماتی مرتبط، فهرست‌کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌های ساخت داخل و ظرفیت تولیدی آنها را استخراج و به طور رسمی در دسترس دستگاه‌های ذینفع موضوع ماده 2 این قانون و همچنین عموم مردم قرار دهد.



* دستگاه‌ها موظف به ارجاع فعالیت‌های خدماتی خود به شرکت‌های ایرانی شدند



وکلای ملت در ادامه رسیدگی به طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، مواد 4 و 5 این طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند.



به موجب مصوبه مجلس، دستگاه‌های موضوع ماده دو این قانون موظفند در اجرای همه طرح‌ها و پروژه‌های خدماتی، ساخت، نصب و تأمین کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که حداقل 51 درصد هزینه هر طرح و پروژه آنها به صورت کار در داخل کشور باشد. با توجه به فهرست تولیدات داخلی موضوع ماده 3 با توافق بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های موضوع ماده دو این قانون، حسب مورد و وزیر صنعت، معدن و تجارت اگر استفاده از تولیدات و خدمات داخل کشور ممکن باشد، دستگاه‌های مزبور می‌توانند نیاز طرح یا پروژه خود را از خدمات یا محصولات خارجی تأمین کنند.



وکلای ملت در تبصره این ماده مقرر کردند، اختیارات وزیر جهاد کشاورزی مندرج در قوانین مربوط به این وزارتخانه از شمول این قانون مستثنی است.



بهارستان‌نشینان در ماده طرح 5 ماده مذکور مصوب کردند که دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون موظفند همه فعالیت‌های خدماتی، ساخت، نصب و تأمین کالا، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌های مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های خود را فقط به شرکت ایرانی ذی‌صلاح ارجاع دهند. در صورت عدم ارائه خدمات توسط شرکت‌های ایرانی، فعالیت‌های مورد نظر را با رعایت ماده 4 این قانون می‌توان با تأیید بالاترین مقام اجرایی دستگاه به مشارکت ایرانی ـ خارجی یا خارجی واگذار کرد.



خانه ملتی‌ها در تبصره این ماده مصوبه کردند که صلاحیت‌ شرکت‌های ایرانی با توجه به رتبه‌بندی اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران توسط دستگاه‌های ذیربط تعیین می‌شود.



* تکلیف جدید مجلس درباره حداکثر استفاده از تولید داخلی در ثبت سفارش کالاها



نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، مواد 6 و 7 این طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند.



مجلس در ماده 6 طرح مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد از ثبت سفارش کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌هایی که احکام این قانون را رعایت نکرده‌اند، جلوگیری کند.



به موجب مصوبه خانه ملتی‌ها در ماده 7 طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، مقرر شد طرح‌ها و پروژه‌هایی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون، مناقصه آنها برگزار شده یا قرارداد آنها منعقد شده، از شمول این قانون مستثنی است.



خانه ملت‌ها مصوب کردند که استثنائات این قانون در موارد خاص یا اضطراری با پیشنهاد دستگاه اجرایی موضوع ماده 2 به تصویب هیئت وزیران می‌رسد



* مصوبه مجلس برای دستگاه‌‌های اجرایی طرف قرارداد با پیمانکاران و مهندسین مشاور



بهارستان‌نشینان همچنین در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، مواد 8 و 9 این طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند.



براساس مصوبه مجلس، در ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1381، عبارت «5 درصد آن به عنوان علی‌الحساب مالیات مودی (دریافت کننده‌گان وجوه) کسر و ظرف 30 روز» حذف و عبارت «3 درصد آن به عنوان علی‌الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و تا پایان ماه بعدی» جایگزین می‌شود.



مجلسی‌ها مقرر کردند که همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 2 این قانون که طرف قرارداد با پیمانکاران و مهندسین مشاور هستند، مکلفند مالیات و عوارض مربوط به هر صورت وضعیت را ظرف دو ماه از دریافت صورت وضعیت پرداخت کنند، در غیر این صورت دستگاه مذکور، مشمول پرداخت اصل مالیات و عوارض متعلق و همچنین جریمه‌های مربوط به آن می‌شود.



* گلایه باهنر از نمایندگان مجلس به دلیل مشارکت پایین در رای‌گیری‌ها



نمایندگان مجلس در جریان رای‌گیری‌هایی که برای جزئیات طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات انجام می‌شد، مشارکت پایینی در رای‌گیری‌ها داشتند که همین موضوع واکنش و انتقاد جدی محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده گرفت، به دنبال داشت.



در جریان رای‌گیری برای ماده 9 طرح مذکور، وقتی اصل ماده به دلیل کمبود تنها چندرای، رای نیاورد، با پیشنهادات اصلاحی، این ماده را بالاخره به تصویب رساندند.



باهنر پس از رای نیاوردن اصل ماده 9، خطاب به نمایندگان گفت همیشه این نگرانی را داشتیم که به دلیل عدم همکاری برخی از نمایندگان مجلس، این مشکل به وجود می‌آید.



نایب رئیس اول مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی شما نمایندگان در رای‌گیری شرکت نمی‌کنید، ما چه کاری انجام دهیم؟ به چه کسی گلایه کنیم؟ لطفا در رای‌گیری‌ها شرکت کنید.



* نطق‌های میان دستور بهارستان نشینان



** دلخوش: نمایندگان از برافروختن چالش های جناحی دوری کنند



سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در آخرین نطق پایان ‌دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: استقلال نمایندگان، شخصیت متین و استوار، دور نشدن از سطح زندگی متوسط، زدودن فقر از مناطق محروم، الگو قرار دادن بزرگان دینی، داشتن انضباط حضور در کمسیون‌ها و صحن علنی مجلس مورد انتظار موکلان آنهاست.



نماینده صومعه‌سرا در خانه ملت با رضایت از عملکرد خود در مجلس خاطرنشان کرد: همواره در کمیسیون‌های تخصصی اصل 44، هدفمند کردن لایحه‌ها، لایحه مدیریت خدمات کشوری، کمک در جذب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، گام برداشتن در قوانین داخلی، میان‌مدت و سالانه، بررسی و رسیدگی به امور تولید، اشتغال، صادرات و مشکلات سرمایه‌گذاران بدون توجه به حواشی پیشگاه بوده‌ام و سعی داشته‌ام در طول دوران نمایندگی‌ام از حقوق این ملت صادقانه دفاع کنم.



وی در پایان با تشکر از تمامی افرادی که وی را در امر خدمتگزاری همراهی کردند، گفت: با موی سیاه وارد مجلس شده و با موی سفید آن را ترک می‌کنم اما خوشحالم که حداقل منطقه‌ای آباد و جوان را به مردم عزیز منطقه تحویل می‌دهم.



** ترابی: رقبای سیاسی برای حذف رقیب ادبیات جدیدی اختراع کردند



همچنین نصرالله ترابی نماینده شهرکرد در نطق پایان دستور خود با اشاره به بداخلاقی‌های سیاسی در کشور گفت: آیا بداخلاقان سیاسی افراد سکولاری هستند یا آنهایی که اخلاق را منش سیاسی خود قرار داده اند؟



ترابی خطاب به دلسوزان نظام گفت: در هر دوره مجلس بین 70 تا 80 درصد نمایندگان حذف می‌شوند.عقلای قم باید به این مهم بپردازند که آیا علت و مشکل از مجلس و ساختار انتخابات است یا مردم و شناخت آنها متفاوت می شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار به برخی از این واژه‌ها اشاره کرد و گفت متدین مساوی است با مرتجع، معتدل مساوی است با با لیبرال، ‌فقیه مساوی است با بی بصیرت، ایران دوست مساوی است با واداده‌، مخالف من مساوی است با مخالف امام، منتقد مساوی است با تندرو، اصلاح طلب مساوی است با فتنه گر، یک گروه اصولگرا مساوی است با ساکتین فتنه و گروه دیگر اصولگرا مساوی است با کاسبین فتنه، طرفداران دولت مساوی است با منحرف و این قصه همچنان ادامه دارد.



** ذوالقدر: دولت و مجلس آینده برای افزایش تعداد نمایندگان تدبیری بیندیشند



سیدمصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس در نطق پایان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه طبق قانون اساسی هر 10 سال یک بار باید 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود، اظهار داشت: اینکه قم دارای سه نماینده است اما میناب، بشاگرد، سیریک و خمیر که 5 شهرستان بزرگ هستند، یک نماینده دارند و این مسئله بی‌عدالتی است.



وی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت و مجلس آینده در این زمینه تدابیری بیندیشند، گفت: توقع نداشتیم کسانی که در این زمینه به ما قول‌هایی داده بودند، کوتاهی کنند.



** کواکبیان: یک کرسی هیئت رئیسه به نمایندگان زن اختصاص یابد



مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان نیز نطق پایان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به نمایندگان مجلس نهم پیشنهاد می‌کنم ریاست مجلس پیشکش، حداقل یک کرسی هیئت رئیسه را به یکی از خانم‌های منتخب اختصاص دهید.



نماینده سمنان در خانه ملت خاطرنشان کرد: هر چند در این انتخابات بداخلاقی‌ها به اوج خود رسید و استفاده از برخی امکانات عمومی و نهادهای بیت‌المال فراوان بود، اما هم حامیان و هم منتخبان اگر از این امکانات بهره جسته‌اند، بدانند که کار خلاف شرع و قانون انجام داده‌اند و حداقل استغفار کنند تا در پیشگاه خداوند و شهیدان شرمنده نباشند.



کواکبیان تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند اصولگرایان پیروز انتخابات نهم هستند اما باید پرسید کدام اصولگرایان، اصولگرایانی که وکیل‌الدوله‌های مفتخر به وکیل‌الدوله بودن را در لیست خودشان جای می‌دهند یا دیگران، یا اصولگرایانی که امثال علی مطهری‌ها را هم جزو اصولگرایان نمی‌دانند و در لیست قرار نمی‌دهند.



وی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند اصلاح‌طلبان در انتخابات ناکام مانده و شکست‌ خورده‌اند، اضافه کرد: آیا اگر 35 نفر از لیست 85 نفری که در سراسر کشور معرفی شد و رأی آوردند به مفهوم شکست است، چراکه از لیست 150 نفری ما 20 نفر ثبت‌نام نکردند و 45 نفر هم رد صلاحیت شدند.



کواکبیان خطاب به آقای احمدی‌نژاد بیان داشت: آقای رئیس‌ جمهور چرا شما هر روز در کشور یک جنجال تازه راه می‌اندازید، این روزها به بهانه قانون نظارت بر نمایندگان خود را در مقام شورای نگهبان نشانده‌اید و بر خلاف اصل 98 قانون اساسی که تفسیر قانون اساسی را حق شورای نگهبان می‌داند خودتان یکطرفه تفسیر می‌کنید.



وی خاطرنشان کرد: اولاً چرا به آقای هاشمی شاهرودی نامه می‌نویسید، مگر اینجا بحث اختلافاتی بین 3 قواست وی ریاست هیئت حل اختلاف بین قوا را بر عهده دارد نه اینکه بخواهد در مورد یک طرح نمایندگان مجلس نظر بدهد.



کواکبیان افزود: ثانیاً شما حق اظهارنظر نمایندگان را خلاف اصول قانون اساسی تشخیص می‌دهید، مگر شورای نگهبان این چنین تشخیص را ندارد شورای نگهبان این قانون را تصویب کرده است و اگر خود را در مقام نظارت بر قانون اساسی می‌دانید.



نماینده سمنان ادامه داد: سؤال بنده از شورای نگهبان این است که آیا این هیئت را قانونی می‌داند و یا اینکه فقط در دوره آقای خاتمی آن را غیرقانونی می‌دانست اگر الآن غیرقانونی می‌داند آن را اعلام کند و الا خود آقای احمدی‌نژاد هیئت نظارت بر قانون اساسی را اوایل دوره‌ای که آمده بودند منحل کردند و هیئت نظارت بر قانون اساسی می‌تواند در مورد طرح‌ها و قوانین نمایندگان مردم نظر بدهد.



کواکبیان علت رأی‌ نیاوردن سارکوزی در انتخابات را پیروی بی‌چون و چرا از قدرت‌های سلطه‌گر مانند آمریکا دانست و گفت: همه بدانند هر کسی که در مقابل مردم ایستادگی و یا ریاضت‌های بی‌مورد را علیه مردم به کار گیرد، حتماً سرنوشتی بهتر از سارکوزی نخواهد داشت.



** ادیانی‌راد: وظیفه اصلی نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است



سید علی ادیانی‌فرد نماینده مردم قائم‌شهر نیز در نطق پایان دستور جلسه علنی مجلس با اشاره به وظایف ذکر شده نمایندگان در قانون اساسی، به عملکرد خود در مجلس هشتم شورای اسلامی در دو بخش قانون‌گذاری و همیاری و همکاری با مسئولین کشور اشاره کرد و تصریح کرد: از نظر تعداد نطق‌ها، ارائه طرح‌ها و اظهارنظر مخالف یا موافق با طرح‌ها، ‌تذکرات، سوالات و تحقیق و تفحص یکی از فعال‌ترین‌ نماینده در مجلس هشتم شورای اسلامی بودم.



ادیانی فرد افزود: بالغ بر 80 طرح در تدوین و تبیین طرح‌ها مشارکت داشتم و اغلب این طرح‌ها در حوزه ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری، قطعیت و حفظ اشتغال موجود در راستای حمایت از کار کشاورزان،‌کارگران، بازنشستگان،‌ایثارگران بوده است.



* یحیی‌زاده: مجلس در بررسی بودجه 91 در صحن علنی 67 روز تاخیر دارد



حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده نماینده مردم تفت و میبد در تذکری با استناد به ماده 216 آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: دولت موظف است لوایح بودجه سنواتی را هر سال تا قبل از 15 آذر ماه برای بررسی تقدیم مجلس کنند.

وی با بیان اینکه دولت امسال 57 روز در ارائه بودجه 91 تاخیر داشت، تصریح کرد: نمایندگان مجلس طبق آئین‌نامه از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا 10 روز فرصت دارند پیشنهاداتشان را ارائه دهند و کمیسیون‌های تخصصی نیز تا 15 روز فرصت دارند گزارش خود را تقدیم تلفیق کنند.

یحیی‌زاده همچنین تاکید کرد: کمیسیون تلفیق نیز طبق آئین‌نامه حداکثر 15 روز فرصت دارد گزارش خود را جمع‌بندی کرده و تقدیم هیئت رئیسه کند البته این مهلت تا 15 روز دیگر نیز قابل تمدید است؛ اگر کف و حداقل زمان در نظر گرفته شده برای رسیدگی به لوایح بودجه در مجلس را در نظر بگیریم، از زمان ارائه لایحه تا آغاز رسیدگی در صحن،‌مجلس 30 روز فرصت دارد اما اگر سقف و حداکثر زمان در نظر گرفته شده را محاسبه کنیم، این فرصت به 45 روز افزایش می‌یابد.



در ادامه این جلسه محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده گرفت،در پاسخ به این تذکر یحیی‌زاده گفت: سخنان شما درست است، دولت امسال لایحه بودجه را با تاخیر تقدیم مجلس کرد و ما در این زمینه با انتخابات مواجه شدیم و البته کمیسیون تلفیق نیز در این زمینه زحمات زیادی کشیده است. کمیسیون تلفیق چند تصمیم بسیار مهم باید اخذ می‌کرد مانند موضوع ارز، بهداشت و درمان و هدفمندی یارانه‌ها.


وی همچنین گفت: البته ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواری زیادی داریم که رسیدگی به بودجه 91 از فردا در صحن علنی آغاز می‌شود.

* تقدیر نمایندگان مجلس از ارتقاء توان علمی کشور در منطقه

204 نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از پیشرفت علمی کشور و به دست آوردن جایگاه اول علمی پیش از رسیدن به سند چشم انداز 20 ساله تقدیر و تشکر کردند.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس این بیانیه را که متن آن به شرح ذیل است، قرائت کرد.

نمایندگان مجلس ضمن تشکر از زحمات هیئت علمی و کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان و وزرای علوم و بهداشت، این کسب رتبه علمی را به مقام معظم رهبری تبریک گفتند.

همچنین از جامعه دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستند که در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نام گذاری شده و در راستای فرمایشات معظم‌له درباره کاربردی کردن 90 درصد از تحقیقات دانشگاهی نسبت به جهت دهی به تولید ملی کشور به سمت تولید و فناوری که پشتوانه تولید ملی کشور باشد، در خواست کردند که اهتمام صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین