کد خبر: ۱۵۸۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴

عملكرد مغز در خاموشی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان موفق به تشريح نحوه عملكرد مغز در خواب شدند.

به گزارش ايسنا، بدون خواب انسان خشن، ناكارآمد و دمدمي‌مزاج است، با اين حال هنوز به اين سوال كه مغز در خواب چگونه عمل مي‌كند، پاسخ كامل داده نشده است.

«جيوليو تونوني» فيزيولوژيست دانشگاه ويسكونسين – ماديسون مدعي است به اين سوال پاسخ داده است. وي معتقد است مغز خود را "ري‌استارت مي‌كند". اين ارگان در طول خواب اتصالات ايجاد شده در طول روز را مي‌شكند و بنابراين مي‌تواند هنگام برخاستن تازه و باطراوت بوده و آماده يادگيري و پردازش اطلاعات بيشتري باشد.

اين دانشمند ادامه مي‌دهد؛ عملكرد موجي مغز در طول خواب قوي است، اين بدين معناست كه مغز مانند رايانه اثرات غير ضروري را "پاك مي‌كند." توناني مي‌گويد: خواب بهايي است كه شما مي‌پردازيد تا مغزتان روز بعد در كسب دانش بيشتر انعطاف‌پذير عمل كند.

فرضيه اين محقق بر اين است كه خواب به مغز امكان مي‌دهد كه پس از يك روز سخت يادگيري با دادن سيناپس‌هايي دوباره تازه و باطراوت شود. اين امر بسيار مهم بوده زيرا مغز در طول روز از بيش از 80 درصد انرژي خود براي حفظ فعاليت سيناپتيك استفاده مي‌كند.

به گفته وي، خواب همچنين مي‌تواند براي انسجام حافظه جديد مهم بوده و به مغز اين امكان را بدهد تا تاثيرات غير مهم و نامنظم روز را "فراموش" كرده و فضاي كافي براي يادگيري روز بعد را فراهم كند. اين امر به اين پرسش كه چرا امواج مغزي در طول دوره‌هاي خاصي از خواب تا حد زيادي فعالند، پاسخ مي‌گويد.

اين مطالعه‌ پيشگام تونوني در خصوص خواب با استفاده از داوطلبان انساني، موش‌ها و شبيه‌سازي رايانه‌اي صورت گرفته و بينش‌هاي اوليه در رابطه با "هدف" خوابيدن را ارائه مي‌دهد. همچنين درك اين محقق از مغز و اين كه اين ارگان مهم چگونه خود را ري‌استارت مي‌كند، ممكن است به دانش عميق‌تر از خودآگاه منجر شود.

هنوز در خصوص اين كه چرا حيوانات به خواب نياز دارند، توافقي حاصل نشده و به نظر مي‌رسد مطالعه‌ي عملكرد اصلي خواب به ويژه در سطح سلولي نيازمند زمان بيشتري است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین