کد خبر: ۱۶۰۸۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
گزارش لحظه به لحظه روز دوم مباحثات مسکو(به روز شده در 00:20)

جلیلی: بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود، غیرقانونی است

اشتون: در مذاکرات ایران و 1+5 مسیر صحیح برای حرکت مشخص شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دور سوم گفتگوهای ایران و گروه 1+5 دقایقی پیش در مسکو آغاز شد.قرار بود این مذاکرات ساعت 12.30 به وقت تهران آغاز شود که با 15 دقیقه تاخیر آغاز شده است.

روز دوشنبه ایران و 1+5 دو دور با یکدیگر گفتگو کردند که طی آن پیشنهادات ایران ارائه و نقد طرف ایرانی به پیشنهادات طرف مقابل تبیین شد. یک دیپلمات آگاه نزدیک به مذاکرات ایران و1+5 خبر داد که در جلسه دیروز در مسکو طرف ایرانی غیرقانونی بودن قطعنامه ها علیه ایران را به اثبات رسانده و به صورت مکتوب نیز آن را به طرف مقابل ارائه کرده است. 

در جلسه دیروز بحث های ایران چنان اقناعی و مفصل بود که طرف غربی اعلام کرد دیگر هیچ سوالی ندارد اما چون آماده این حجم از مطلب نبوده تا امروز برای جواب دادن فرصت میخواهد.

دیروز 1+5 پاسخ محتوایی به پیشنهادهای ایران نداده است.

ماموریت نماینده روسیه بعد از دیدار با باقری

قبل از برگزاری مذاکرات در روز دوم، معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران و نماینده روسیه در گروه ۱+۵ با یکدیگر گفت و گو کردند.

دیدار دو جانبه "علی باقری" معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در گروه 1+5 پایان یافت.

در این دیدار بعد از بررسی مجدد پیشنهادات ایران تصمیم بر این شد که نماینده روسیه با اعضای گروه1+5 درباره پیشنهادات ایران صحبت کند.

فارس گزارش داده است در روز نخست نشست مسکو، بحث‌های ایران چنان اقناعی و مفصل بود که نمایندگان 1+5 برای پاسخگویی به آن خواستار فرصت یکروزه برای بررسی موضوعات مطرح شده از سوی ایران و سپس ارائه جواب به آنها شدند و از هر گونه پاسخ محتوایی به پیشنهادهای ایران خودداری کردند.
البته علت این ماجرا را باید در بی‌برنامگی طرف غربی نیز جستجو کرد. دپیلمات های حاضر در مسکو که به تیم ایران نزدیک هستند می گویند گروه 1+5 پیشنهادهای خود در هیچ چارچوب بلند مدتی که مشخص کننده الزامات و تبعات آن و گام‌های بعدی باشد قرار نمی‌دهند و صرفا بر برداشته شدن یک گام تاکید دارند.

به گزارش فارس،از دید طرف ایرانی این به این معناست که گروه 1+5 در واقع به دنبال پیدا شدن راه حل کلانی برای بن‌بست موجود نیست بلکه فقط بر گرفتن یک امتیاز تاکتیکی تمرکز کرده و بعد از آن هم احتمالا دوباره حرف‌های سابق خود را تکرار خواهد کرد. این در حالی است که طرف ایرانی عقیده دارد هرگونه مذاکره درباره یک گام مشخص بستگی به این دارد که آن گام در چه چارچوبی مطرح شود.

از این رو،‌منابع نزدیک به تیم ایران می‌گویند بسته به اینکه گام درخواستی در کدام چارچوب مطرح شود و برنامه کاری پس از آن چه باشد، پاسخ به آن متفاوت خواهد بود.

دیدار قریب الوقوع جلیلی و اشتون

جلسه سعيد جليلي و کاترين اشتون، بعد از دور اول مذاکرات امروز برگزار می شود.


ز سوی دیگر یک عضو تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به نسیم» گفته است که گزینه غنی‌سازی 20 درصد برای مدت زمان نامحدود بر روی میز و قابل مذاکره نخواهد بود. ما موضوع رو \\\'تک گامی\\\' نمی‌بینیم و باید همه گام‌های ما به ازای گام‌های طرف غربی تا انتها مشخص شود.وی ادامه داد: طرف مقابل آمادگی ورود به بحث‌های غیر هسته‌ای را دارد و در جلسه دیروز این امر را نشان داد؛ ولی هنوز وارد مباحث غیرهسته‌ای نشده‌ایم.

پیشنهاد روسیه برای بازگشت به طرح پوتین و موافقت ایران

روسیه طی دیدارهای دوجانبه دیشب و امروز صبح پیشنهاد بازگشت به طرح پوتین را ارائه کرده و این طرح مورد موافقت ایران نیز قرار گرفته است.

به گزارش مهر، روسیه با هدف پیشبرد مذاکرات پیشنهاد بازگشت به طرح پوتین را ارائه کرده است. پی گیری های خبرنگار ما نیز حاکی از آن است که ایران از این پیشنهاد استفبال کرده است.

پوتین پیش از انتخابات روسیه طی مقاله ای به موضوع برنامه های هسته ای ایران پرداخت و در آنجا پیشنهاد داد برای برون رفت از مذاکرات پیچیده و سخت 1+5، حق غنی سازی برای ایران از سوی کشورهای عضو پذیرفته شود و در ازای آن ایران مکلف به همکاری با آژانس باشد.

گفتنی است دیشب ضیافت شام روسها با تیم مذاکره کننده ایرانی برگزار شد و در آنجا بحث های جدی و اساسی بین طرفین رد وبدل شد.امروز صبح نیز پیش از انجام دور سوم مذاکرات بین علی باقری معاون جلیلی با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در گروه 1+5 دیداری برگزار شد. نتیجه این دیدار ماموریت نماینده روسها برای انتقال تفاهم ایران و روس به اعضای 1+5 بود.



اصلاحیه
دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو برای صرف ناهار و اقامه نماز متوقف شد.بعد از پیگیری ادامه مذاکرات و پایان آن احتمال دارد کنفرانس خبری کاترین اشتون و سعید جلیلی عصر امروز برگزار شود.

از سر گیری مذاکرات

ادامه دور سوم مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 لحظاتی پیش آغاز شد


تمایل طرف غربی به ادامه مذاکرات

خبرگزاری«نسیم» دقایقی پیش از برخی گمانه‌زنی ها مبنی بر تمایل غربی‌ها به ادامه مذاکرات با ایران خبر داد. در صورت تحقق این امر چین یا قزاقستان از مکان‌های احتمالی این مذاکرات خواهند بود

تنفس برای دومین بار / نشستی نفس گیر

نماینده های گروه 1+5 برای دومین بار در مذاکرات روز دوم نشست مسکو از جلسه خارج شدند. در همین حین میان ریابکوف و جلیلی مذاکره دوجانبه در حال برگزاری است.

خبرها حاکی از آن است که مذاکرات بسیار جدی، پرچالش و نفس گیر انجام می شود. تا ساعت 4 و30 دقیقه به وقت مسکو در دو مرحله تنفس اعلام شده است.

در همین حین به درخواست ریابکوف نماینده روسیه در 1+5 مذاکره دوجانبه در دفتر جلیلی در حال برگزاری است. بعد از این دیدار دو جانبه نشست ادامه دارد.

در همین حال برخی اخبار از ادامه مذاکرات در مکان و زمان جدیدی خبر می دهند. پکن از گزینه های پیشنهادی برای نشست آینده است. این درحالی است که تیم مذاکره کننده ایرانی و در راس آن جلیلی هنوز هیچ پاسخی به درخواست های اعضای 1+5 برای تعیین زمان و مکان جدید مذاکرات نداده اند.

لازم به ذکر است مذاکرات گروه 1+5 با ایران دیروز در مسکو آغاز شد و با درخواست اشتون به نمایندگی از اعضای 1+5 ادامه مذاکرات به امروز سه شنبه موکول شد. مذاکرات امروز نیز همچنان ادامه دارد. 

منابع غربی از درخواست ۱+۵ برای برگزاری نشست کارشناسی با ایران پس از مذاکرات مسکو خبر دادند.

منابع غربی خبر دادند که اعضای 1+5 حاضر در نشست مسکو طی درخواستی از ایران خواسته‌اند که نشست کارشناسی با ایران پس از مذاکرات مسکو برگزار شود.ا

هنوز مذاکرات روز دوم ایران و ۱+۵ در مسکو به پایان نرسیده است و دیدارهای دو جانبه بین هیئت های ۱+۵ در جریان است. 

دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان لحظاتی پیش آغاز شد.

جلیلی پیش از این با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ۱+۵ نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات ایران و ۱+۵ از دیروز در هتل حلقه طلایی مسکو برپاست.

احتمال دیدار دوجانبه ایران و چین/ ادامه مذاکرات ایران و ۱+5 

پس از دیدار اشتون و جلیلی، نمایندگان ایران و چین احتمالا دیدار دو جانبه خواهند داشت.

پس از اتمام مذاکرات دو جانبه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که هنوز در جریان است، این احتمال وجود دارد که نمایندگان ایران و چین نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

چین در این دور از گفت‌وگوها تا کنون 2 بار با هیئت ایران دیدار داشته است.

منابع مطلع در این مذاکرات از ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 نیز خبر دادند.

نشست ایران و 1+5 از روز گذشته در هتل حلقه طلایی مسکو آغاز شده است.

اشتون بلیط خود را کنسل کرد 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از اعضای ۱+۵ حاضر در نشست مسکو بلیط بازگشت امشب خود را کنسل کردند. 

برخی منابع حاضر در نشست مسکو خبر دادند که کاترین اشتون و برخی از اعضای 1+5 حاضر در این نشست بلیط بازگشت امشب خود را به دلیل طولانی شدن مذاکرات کنسل کردند.

مذاکرات ایران و 1+5 از دیروز در هتل "گلدن رینگ" (حلقه طلایی) در حال برگزاری است.
دیدار جلیلی و اشتون پایان یافت 

گفت‌وگوهای دو جانبه دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.

بر اساس اخبار رسیده از منابع مطلع در مسکو این احتمال وجود دارد که نمایندگان ایران و چین نیز با هم دیدار خواهند داشت.

همچنین احتمال ادامه گفت‌وگو های ایران و 1+5 نیز وجود دارد.

این گفت و گو روز گذشته در مسکو آغاز شده است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکرات دو جانبه خود را آغاز کردند. 

دیدار دو جانبه علی باقری و هلگا اشمیت لحظاتی پیش در محل هتل حلقه طلایی مسکو آغاز شد.

پیش از آغاز این گفت‌وگو دیدار دو جانبه کاترین اشتون و سعید جلیلی برگزار شد.

پس از این دیدار، احتمالا کنفرانس خبری اشتون و جلیلی آغاز می‌شود.

نشست ایران و 1+5 از روز گذشته در مسکو آغاز شده است. 

در مذاکرات امروز (سه شنبه) در مسکو ایران و ۱+۵ در خصوص پیشنهاد غیر هسته‌ای تهران درباره تحولات امنیتی منطقه به اشتراک نظر رسیدند.

پیش از این جلیلی موضوع عراق، بحرین و سوریه را از موارد غیرهسته‌ای بسته پیشنهادی ایران عنوان کرده بود.

ایران در نشست بغداد پیشنهادی با 5 محور به طرف مقابل ارائه داد.

مذاکرات مسکو از روز گذشته در هتل حلقه طلایی در حال برگزاری است.

دیدار اشمیت و باقری پایان یافت 

دیدار دو جانبه معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پایان یافت.

دیدار دو جانبه علی باقری و هلگا اشمیت لحظاتی پیش در محل هتل حلقه طلایی مسکو به پایان رسید.

پیش از آغاز این گفت‌وگو دیدار دو جانبه کاترین اشتون و سعید جلیلی برگزار شد.

پس از این دیدار، احتمالا ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 دنبال خواهد شد.

نشست ایران و 1+5 از روز گذشته در مسکو آغاز شده است.


دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ آغاز شد 

گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در محل هتل حلقه طلایی مسکو از سر گرفته شد.

این دور از مذاکرات پنجمین دور از گفت‌وگوها از روز گذشته به شمار می‌رود.

پیش از این دور از گفت‌وگوها، ابتدا کاترین اشتون و سعید جلیلی و سپس علی باقری و هلگا اشمیت دیدار دو جانبه برگزار کردند.

این مذاکرات از روز گذشته آغاز شده است.

مذاکرات 2 روزه ایران و 1+5 در محل هتل حلقه طلایی مسکو به پایان رسید تا 2 طرف بیانیه پایانی خود را ارائه دهند.

در پایان این مذاکرات کاترین اشتون و سعید جلیلی به ترتیب در جمع خبرنگاران حاضر شده و ضمن تشریح مذاکرات به سئوالات خبرنگاران پاسخ خواهند گفت.

این مذاکرات در 2 روز به میزبانی مسکو برگزار شد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از خواندن بیانیه خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران غربی گفت که در مذاکرات 1+5 با ایران، مسیر صحیح برای حرکت مشخص شد.

به گزارش فارس، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست مسکو در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درباره وجود نقاط مشترک در مذاکرات گفت: من و آقای جلیلی هیچکدام برای صحبت کردن به این جا نیامده‌ایم و ایرانی‌ها برای اولین بار درباره "محتوا" شروع به گفت‌وگو کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به جلو حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران غربی در باره جدول زمانی مذاکرات گفت: بستگی دارد که چه اتفاقی بیفتد. گفت‌وگوها در سطح کارشناسی و فنی در روز سوم جولای برگزار خواهد شد و در این نشست‌ها، پاسخ های ایران به پیشنهادات غرب بررسی می‌شود و پاسخ ما به موضوعات فنی که ایران مطرح کرده است نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. پاسخ‌هایی که کارشناسان به ما و گروه 1+5 گزارش خواهند داد را بررسی کرده و پس از آن به جلو حرکت خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درباره عدم نتیجه‌گیری مذاکرات 1+5 با ایران در 3 دور نشست گفت: اولین پاسخ جدی داده شد.کاری که ما کردیم جهت صحیح برای حرکت را مشخص کرد. درباره مسائلی که ایران می‌گوید و درباره مسائل فنی پاسخ‌ها به صورت مختلفی مطرح شد و نیاز به درک درباره مسائل فنی وجود دارد. پس از مذاکراتی که در سطح معاونت برگزار خواهد شد،‌با دکتر جلیلی در تماس خواهم بود.

جلیلی: غرب در معرض انتخاب است/ هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: امروز ۱+۵ در معرض یک انتخاب است و هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. 

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امشب (سه‌شنبه) پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری به تشریح گفت‌وگوهای دو روزه در مسکو پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود. به خصوص ایران بحث‌های جامعی را هم درباره تبیین دیدگاه‌های خود در محورهای پنجگانه تهیه کرده بود که نشست اول گفت‌وگوها به ارائه این دیدگاه‌ها معطوف شد.

جلیلی افزود: دیدگاه‌هایمان صریح و واضح بیان شد. تأکید کردیم غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است. غنی سازی برای مصارف صلح‌آمیز در همه سطوح حق مسلم است.

وی خاطرنشان کرد: آنها امروز در معرض یک انتخاب هستند که بخواهند از مسیرهای بن بست گذشته خارج شوند و در مسیری که همکاری با ملت ایران است، گام بردارند.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود آنها بتوانند با استفاده از بحث‌های جلسات کارشناسی مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن بست گذشته خارج شوند.

جلیلی افزود: آمادگی داریم در جلسات کارشناسی، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و سیاسی با منطق روشن حقانیت مواضع ایران را به خصوص در فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای بیان کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد. حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگوها و همکاری می‌تواند آینده را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند.

سعید جلیلی در ادامه نشست خبری در مسکو گفت که ایران یکی از مدعیان مهم خلع سلاح هسته‌ای است.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حرام بودن سلاح هسته‌ای، تصریح کرد: این فرصت بزرگ برای خلع سلاح جهانی است.

جلیلی ادامه داد: گفتیم باید حق ملت ایران در دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به خصوص چرخه سوخت هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار داشت: ایران با شفاف سازی مشکلی ندارد با محروم سازی مشکل دارد، آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هستیم ولی متقابلا انتظار داریم رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران به کار برده شده و فراتر از معاهده NPT است برداشته شود.

سعید جلیلی در ادامه نشست خبری در پایان مذاکرات مسکو، اظهار داشت: گفت‌وگوهای مسکو صریح‌تر، جدی‌تر و عینی‌تر بود.

وی با بیان اینکه برای موفقیت گفت‌وگوها احترام به توافق دور قبل لازم است، خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت و موفقیت مذاکرات احترام به توافقات قبلی است. ایران التزام خود را به این توافق‌ها نشان داده و انتظار دارد آنها نیز این احترام را داشته باشند.

جلیلی تصریح کرد: نادیده گرفتن توافقات قبل باعث خلل در پیشرفت گفت‌وگوها می‌شود.

وی چهار محور هسته‌ایی که ایران بیان کرده را شامل اعتمادسازی، همکاری‌ها برای شفاف سازی، مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی و همکاری‌های متعارف هسته‌ای برشمرد و افزود: همکاری‌ها وقتی می‌تواند در این چهار محور شکل بگیرد که گام‌های متناسب و متقابل برداشته شود گام‌هایی که نافی حقوق ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم نباشد. گام‌ها زمانی مثبت است که اقداماتی که در مقابله با ملت ایران است کنار گذاشته شود.

وی همچنین گفت: غنی سازی اورانیوم را طبق اسناد معتبر بین‌المللی از جمله ان پی تی و آنچه در سند بازنگری این معاهده در سال2010 تأکید شد، غنی سازی و داشتن چرخه سوخت جزو حقوق اعضای ان پی تی است. اگر می‌خواهیم برای این محورها گفت‌وگو شود باید مبتنی بر این اصل باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها باید در راهبرد همکاری باشد. بر اساس محورهای چهارگانه‌ای که مشخص کردیم اقدامات باید متقابل و در جهت جلب اعتماد ملت ایران باشد.

هرگونه حرکت غلط در مسیر غیر این راهبرد سازنده نخواهد بود و پاسخ متناسب خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: مذاکراتی که داریم و توافقاتی که می‌‌خواهیم به آنها برسیم وقتی به فرجام می‌رسد که در مسیر راهبرد گفت‌وگو و همکاری باشد اگر خلاف این مسیر باشد حتما بر فرجام این گفت‌وگوها تاثیر خواهد گذاشت. 

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امشب (سه‌شنبه) پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری به تشریح گفت‌وگوهای ۲ روزه در مسکو پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن قدردانی از میزبانی روسیه گفت: پس از گفت‌وگوهای بغداد ما اعلام کردیم که اگر مذاکرات بخواهد موفق و رو به جلو باشد، باید جلسات کارشناسی تشکیل شود. گفت‌وگوهای ایران و شش کشور وقتی می‌تواند موفق باشد که در فاصله مذاکرات جلسات کارشناسی برگزار شود تا دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کند.

مذاکره کننده ارشد ایران ادامه داد: به همین خاطر ما در فاصله 25 روزه گفت‌وگوهای بغداد و مسکو پنج نامه نوشتیم و این مسئله را متذکر شدیم و گفتیم لازمه گفت‌وگوهای موفق تمهید مقدمات لازم کارشناسی برای آن است. ما این نظر را پس از نشست استانبول مطرح کرده بودیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: همانطور که خانم اشتون هم مطرح کرد مهمترین توافق گفت‌وگوهای مسکو قبول این نظر ایران بود که باید جلسه کارشناسی تشکیل شود. ما از اینکه طرف مقابل به این نظر ایران ولو با تاخیر دو ماهه رسید، استقبال می‌کنیم و این توافق را حائز اهمیت می‌دانیم.

وی گفت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود. به خصوص ایران بحث‌های جامعی را هم درباره تبیین دیدگاه‌های خود در محورهای پنجگانه تهیه کرده بود که تقریبا نشست اول گفت‌وگوها به ارائه این دیدگاه‌ها معطوف شد.

جلیلی افزود: دیدگاه‌هایمان صریح و واضح بیان شد. تأکید کردیم غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است. غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز در همه سطوح، یک حق مسلم است. همچنانکه با استفاده از فرصت به شکل دقیق، مستند و مستدل با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود، غیرقانونی است. به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و ادله حقوقی آن را مستدل بیان کردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در نشست دوم هم ارزیابی دقیق و جامعی از پیشنهاداتی که آنها در بغداد ارائه داده بودند، ارائه کردیم. البته آنها این اقدام ایران را که نظراتش را به صورت مشخص، دسته بندی شده و مستدل در ارائه نظرات چه در تبیین نگاه‌های ایران و چه ارائه ارزیابی از نگاه و پیشنهادی که آنها داده بودند، ستودند و این را موجب درک صحیح و بیشتر از نظرات ایران عنوان کردند.

جلیلی افزود:‌ در گفت‌وگوهایی که داشتیم با توجه به اینکه مباحث ایران به صورت جامعی بیان شده بود آنها این را مورد تأکید قرار دارند که نیاز دارند این مباحث را بیشتر بررسی کنند تا بتوانند نظراتشان را ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با ارائه جامع دیدگاه‌ها ایران، آنها فرصت لازم را برای انتخاب مسیر صحیح دارند. آنها امروز در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفتند. آنها امروز در معرض یک انتخاب هستند که بخواهند از مسیرهای بن بست گذشته خارج شوند و در مسیری که همکاری با ملت ایران است، گام بردارند.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: در این روند دیگر بهانه‌ای برای تشکیک در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد. هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود تا آنها بتوانند با استفاده از بحث‌های جلسات کارشناسی، مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند.

جلیلی افزود: آمادگی داریم در جلسات کارشناسی، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و سیاسی با منطق روشن حقانیت مواضع ایران را به خصوص در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بیان کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تأکید ما برای برگزاری جلسات کارشناسی این بود که مستدل و به تفصیل هم حقانیت و صحت دیدگاه‌های ایران در موضوعات مختلف بیان کنیم و هم گفت‌وگوها را از حالت گفت‌وگو برای گفت‌وگو و بی نتیجه بودن خارج کنیم و فاصله معناداری که بین دیدگاه‌ها وجود دارد کاسته شود. آنها پیشنهاد کردند جلسات کارشناسی 12 تیر برگزار شود این روز یادآور خاطره تلخی برای ملت ایران بود که ناو آمریکایی هواپیمای ایران را هدف قرار داد و روز دیگری را پیشنهاد کردیم. به این نتیجه رسیدیم جلسات کارشناسی و جلسه معاونان باید بتواند پیشنهاد مشخص و قابل قبولی را برای گفت‌وگوها فراهم کند.

وی ادامه داد: پس از اینکه جلسات کارشناسی بتواند مجموعه دیدگاه‌هایی که ایران ارائه کرده، ما پنج محور اساسی را به تفصیل در آنجا بیان کردیم با پاور پوینت نشان دادیم اسلایدهای آن را در اختیارشان قرار دادیم، امروز آنها فرصت دارند در این باره بحث کارشناسی دقیق را ارائه کنند. ما متقابلا نگاه خود را در بحث‌های کارشناسی مطرح خواهیم کرد.

جلیلی اضافه کرد: امیدواریم جلسات کارشناسی و جلسات باقری و اشمیت به نتایج قابل قبولی برسند و پیشنهاداتی را ارائه کنند که من و خانم اشتون بتوانیم برای زمان و مکان دور بعدی گفت‌وگوها به تصمیم برسیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: لازمه موفقیت جلسات کارشناسی و معاونان و به دنبال آن گفت‌وگوهای آتی این است که این جلسات در راهبرد گفت‌وگو - همکاری باشد و هرگونه رفتار در خلاف این مسیر غیرسازنده خواهد بود و پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران، شرایط خاص خود را دارد، اما حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگو و همکاری می‌تواند آینده‌ای را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین