کد خبر: ۱۶۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
خلاء قانونی عامل روند بی کیفیتی نان

وقتی کیفیت نان در تنور وعده ها می سوزد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از آغاز فاز نخست هدفمندی یارانه ها تا کنون، قیمت نان سه بار اصلاح شده و این در حالی است که کیفیت نان ها به نسبت افزایش قیمتشان، چندان تغییری نکرده و یا پائین تر آمده است.

پس از هدفمند‌شدن یارانه گندم و آرد و نان دو هدف عمده از سوی سیاست‌گذاران و مسئولان پیگیری می‌ شد اول اینکه بازار گندم و آرد و نان یک بازار رقابتی و به دور از هرگونه رانت باشد و دوم اینکه این تصمیم باعث ارتقاء کیفیت نان و سایر محصولات آردی شود.

اما در خراسان جنوبی کیفیت نان ها شاید در فاز اول گرانی نان بهتر شد اما دوباره روند بی کیفیتی وگلایه های مردمی از افزایش نان و بی کیفیت بودن نان ها شروع شد.

جویای این بی کیفیتی که شدیم مردم نانوایان را مقصر و نانوایان آرد بی کیفیت را علت اصلی افت شدید کیفیت نان اعلام کردند.

گلایه ‌های مصرف‌ کنندگان از افت کمی و کیفی نان و نارضایتی نانوایان از کیفیت نامطلوب آرد، در شرایطی ادامه دارد که متولیان تنظیم بازار نان از بهبود نسبی کیفیت، کاهش ضایعات و مصرف‌گندم، آرد و نان خبر می دهند.

برخی نانوایی‌ ها ی استان از جمله انواع نان سنتی سنگک، بربری و تافتون را با کیفیت نامناسبی به مصرف ‌کنندگان عرضه می ‌کنند.

سوختگی، خمیر بودن و افت سریع کیفیت نان به فاصله چند ساعت پس ازپخت و کاهش حجم نان از جمله مواردی است که زمینه نارضایتی مردم و مشاجره آنها با نانوایان را فراهم کرده است.

بازار رقابتی نان در خراسان جنوبی از بین رفته است

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر در خصوص افت کیفیت نان در استان و علی الخصوص در شهرستان بیرجند، گفت: برخی نانوایی ها علت افت کیفیت نان را عدم مرغوبیت آرد تحویلی اعلام می کنند که این ادعا را به هیچ عنوان قبول نداریم.

محمد محمدی با اشاره به اینکه کیفیت آرد خراسان جنوبی در بالاترین حد است، ادامه داد: بر اساس آزمایشات انجام شده هیچ نقطه ابهامی در اینکه آرد مشکل دارد نداشته ایم و بهترین آرد با کیفیت بالا در اختیار نانوایی های استان قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در فاز اول هدفمندی و بالا رفتن قیمیت نان تنها در یک مرحله ای کوتاه شاهد افزایش کیفیت نان بودیم، تصریح کرد: شش ماه قبل و بعد از هدفمندی یارانه ها در کیفیت آرد توزیعی در بین نانوایی ها هیچ تغییری ایجاد نشد اما به دلیل اینکه نانواها صحنه را رقابتی احساس کردند در جهت بالا بردن کیفیت نان تلاش داشتند.

وی با بیان اینکه بازار رقابتی بعد از گذشت چند ماه از بین رفت و دوباره شاهد افت کیفیت نان شدیم، افزود: رقابتی نبودن بازار نان در استان باعث شده که نانوایی ها چکش بی کیفیتی را بر سر نامرغوب بودن آرد بزنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نانوایی ها به دلیل بالا بودن هزینه ها نمی توانند رضایت کارگران خود را برآورده سازند و این نیز تاثیر در کاهش کیفیت نان تولیدی نانوایی دارد، بیان کرد: واحد های نانوایی که احساس می کنند کار آنها توجیه اقتصادی ندارد باید از صحنه کنار بروند تا کسانی وارد عرصه شود که در جهت رضایت مندی مردم تلاش کنند.

حساسیت ها برای تعطیلی نانوایی های بی کیفیت زیاد است

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی حساسیت ها برای تعطیلی برخی واحد های نانوایی بی کیفیت زیاد است، گفت: باید نگاه ما جلب رضایت عموم مردم باشد و نانوایی هایی که نمی توانند خود را با شرایط فعلی وفق دهند از صحنه حذف شوند.

وی عنوان کرد: برخی از مسئولان برای تعطیلی یک واحد نانوایی بی کیفیت موضوع را حاد و حساسیت های زیادی نشان می دهند که این دیدگاه باید بر طرف شود.

به گفته وی تعطیلی واحد های نانوایی بی کیفیت می تواند عاملی موثر برای بالا بردن کیفیت نان تولیدی در سایر واحد ها باشد تا نانوا ها بدانند که وقتی رضایت مردمی را جلب نکنند از صحنه حذف می شوند.

سرمایه گذاری در حوزه نان خراسان جنوبی ضعیف است

محمدی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی در خیلی از زمینه ها از سرمایه گذاری استقبال نمی شود، افزود: سرمایه گذاری برای ایجاد مجتمع های نان و ایجاد واحدهای صنعتی نان وجود ندارد و در این زمینه ضعیف عمل شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش نان هنوز در خراسان جنوبی سرمایه گذاری نشده است، تصریح کرد: هیچ واحد نانوایی صنعتی در خراسان جنوبی وجود ندارد و تاکنون سرمایه گذاری در این زمینه در استان اعلام آمادگی نکرده است.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی هنوز برخی به دنبال ایجاد دخمه ای به عنوان نانوایی هستند که ما اخیرا با این موضوع برخورد کرده ایم و اگر شرایط استاندارد در این زمینه وجود نداشته باشد مجوز ایجاد واحد صنفی را نمی دهیم.

رضایت مردمی سیری چند/ نانوایان از شکایت هراس ندارند

یکی از شهروندان بیرجندی با اظهار گلایه از نان های تولیدی در سطح شهر اظهار داشت: هدف مسئولان از اجرای قانون در بخش نان تنها گران شدن نه کیفیت نان بوده است.

زهرا عاجزی با بیان اینکه برخی از نانوایی ها تنها برای ادای تکلیف به پخت نان اقدام می کنند، گفت: نانواها هیچ توجهی به گلایه مردم نداشته و برای پوشاندن کیفیت نان از ریختن سبزی بر روی آن استفاده تا جای صحبتی برای مردم باقی نماند.

وی عنوان کرد: بسیاری از نانوایان شاید به دلیل اینکه اهرمی بازدارنده برای تخلف آنها نیست هراسی از شکایت ندارند و وقتی از نامطلوب بودن کیفیت نان و خمیر بودن نان گلایه می کنی می گویند نخرید بروید شکایت کنید.

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار داشت: مسئولان قصد داشتند با اجرای قانون جلوی ضایعات بی رویه نان را بگیرند که البته به دلیل قیمت بالای نان و کاهش سرانه مصرف، مردم به تحقق این هدف کمک کرده اند.

علی شاهوردی بیان داشت: استفاده کامل و کاهش مصرف نان به دلیل قیمت های بالای نان بوده و به ندرت به کیفیت مطلوب آن بر می گردد.

یکی دیگر از شهروندان نیز ادامه می دهد: کیفیت نان های عرضه شده در نانوایی ها با رشد قیمت همخوانی ندارد.

صالح سلمانی افزود: ماندگاری برخی نان ها به علت نامرغوب بودن آن پایین است اگرچه مردم با وجود گرانی چندباره قیمت نان دیگر توانی برای خرید ندارند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد قیمت نان افزایش شدیدی بیابد تبعات مثبتی را در جامعه به دنبال نخواهد داشت.

به گفته وی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت نان افزایش قابل توجهی یافت که این موضوع فشار زیادی را به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه وارد کرده است.

پایئن بودن کیفیت آرد را انکار نمی کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در سالهای گذشته 65 هزار تن تولید گندم داشته است، افزود: سال گذشته تنها 12 هزار تن گندم تحویل شرکت غله و سیلوهای استان شده است.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی تحویل 9 هزار تن گندم به سیلوهای استان شده است، گفت: تا کنون میزان گندم تحویلی زیر دو هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه کفیت گندم استان در بسیاری از شهر های استان بالا و مرغوبیت دارد، ادامه داد: به طور متوسط ماهیانه هشت هزار تن و سالانه 96 هزار تن گندم برای مصرف مورد نیاز استان است.

جمیع با بیان اینکه تنها دو هزار تن گندم مورد نیاز از گندم تولیدی خود استان است، بیان کرد: مابقی نیاز استان از سایر مبادی باید وارد استان شود.

وی با تاکید بر اینکه سایر استانها نیز گندم باکیفیت خود را برای تامین نیاز داخل استان خود استفاده می کنند،افزود: بنابراین قابل انکار نیست که گندم های تحویلی کیفیت بالا را ندارند.

کشاورزان اولویت فروش گندم را به استان بدهند

وی از کشاورزان استان خواست در فروش گندم خود اولویت فروش را به استان بدهند.

جمیع افزود: اگر کشاورزان استان همکاری لازم را داشته باشند می توانیم گندم با کیفیت بالا را آرد و تحویل نانوایان بدهیم که این تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت نان استان خواهد داشت.

شرایط رقابتی را ایجاد کرده ایم

وی از اجازه صدور 50 واحد صنفی نانوایی در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: با اجازه صدور این مجوز ها شرایط رقابتی را در استان ایجاد کرده ایم تا نانوایی ها برای ماندن خود در صحنه و بالا بردن کیفیت تلاش مضاعف داشته باشند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کیفیت نان تولیدی موثر است، اظهارکرد: عامل کیفیت آرد 30 درصد در این قضیه دخیل است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم کیفیت آرد استان را بین صفر تا صد لحاظ کنیم آرد ما نه 100 و نه صفر است بلکه کیفیت نسبی را دارد.

این مسئول اظهارکرد: نانوا ، خمیر مایه و زحمتی که نانوا برای پخت نان باید بشکد همه در کیفیت نان موثر هستند.

جمیع تصریح کرد: مصرف کننده نیز باید به مقدار نیاز خود نان خریداری کند و شرایط نگهداری نان را رعایت کند.

ارائه 60 درصد تسهیلات برای سرمایه گذاری در بخش نان خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش نان صنعتی تا کنون سرمایه گذاری در استان نشده است، گفت: کیفیت نان های صنعتی در حد بالایی است عمده بی کیفیتی نانها در سطح کشور از نانوایی های سنتی پز گزارش می شود که خراسان جنوبی نیز باید در زمینه ایجاد واحدهای صنعتی تلاش کند.

این مقام مسئول در خراسان جنوبی بیان کرد: آمادگی داریم به هر شخصی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش نان و ایجاد واحد نانوایی صنعتی در استان را داشته باشد تا 60 درصد سرمایه مورد نیاز را تسهیلات ارائه دهیم.

وی گفت: این سازمان به متقاضیان در این بخش زمین و زیر ساختهای لازم را نیز در شهرک صنعتی بیرجند با حداقل قیمت تمام شما واگذار می کند.

خلاء قانونی عاملی برای ادامه روند بی کیفیتی نان / تخلفی به نام بی کیفیتی وجود ندارد

اگر چه صبحت های دو نفر از مسئولان خراسان جنوبی در خصوص کیفیت آرد در استان با یکدیگر تناقض داشت که این خود جای سوال است چرا یک مسئولان اصلا بی کیفیتی آرد را قبول ندارد و دیگری آن را انکار نمی کند، اما به نظر می رسد موضوع مهم تری نیز در ادامه روند بی کیفیتی نان در استانها وجود داشته باشد که آن نبود اهرم های قانونی برای جلوگیری از روند بی کیفیتی های نان است.

در گذشته کمیته ای به نام تعزیرات آرد و نان در استانها فعال بود که به شکایات در خصوص تخلفات نانوایان رسیدگی می کرد اما با حذف این جایگاه و ایجاد قانون نظام صنفی به نظر می رسد هیچ مجازاتی برای پائین بودن کیفیت نان وجود ندارد و به طور واضح تر پائین بودن کیفیت نان تخلف محسوب نشده و مجازاتی برای نانوایان در این زمینه نیست و عمده تخلفات مرتبط به کم فروشی ها، گران فروشی و بهداشت است.

در گذشته مشاهده می شد که بسیاری از نانوایان به دلیل لغو پروانه نانوایی خود که به خاطر شکایات مردمی از بهداشت، کیفیت و گران فروشی ها و یا بازرسی ها از روند کیفی نان بود ترس و واهمه از خود نشان می دادند اما شاید امروز که بررسی این شکایت به نظام صنفی واگذار شده این طور برای مردم به نظر می رسد که هیچ نانوایی پشت همکار خود را خالی نمی کند تا جانب داری مردم را داشته باشد اگر هم که این طور باشد و وجدانی کار کنند تخلفی به نام بی کیفیتی نان وجود ندارد که بخواهد به آن رسیدگی شود.

به گزارش مهر،این خلاء قانونی خود نیازمند چاره اندیشی مسئولان در کلان کشور است که بیندیشند بعد از سه مرحله گرانی نان سزاوار نیست مردم نانی را بخرند که کیفیتی ندارد و عمده آن ضایعات است و باید دور ریخته شود و نانوایی ها نیز با این تفکر کار کنند که نان قوت مردم است و ما هر طور که بپزیم مجبورند که بخرند!!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
0
0
فرهاد-یزد
به قول بابام تعریف میکرد قدیما مردم الاغ سوار میشدن و سوزن جوال دوز(اگر بدونید چیه) میزدن پشت الاغ که راه بره و این سوزن رو که میزدن خونی میشده میزاشتن روی نان جو و میخوردن که مایزدیا میگن نون و نون خورشت.

اینم شعر معروفش:
یکی را میدهی صد ناز و نعمت
یکی را میدهی نان جوین آغشته در خون

حالا نه نونش هست نه نون خورشت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین