کد خبر: ۱۶۳۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
ماجراي آكسفورد در گفت وگو با فرهاد دانشجو

فرهاد دانشجو: مسئولان ارشد نظام در جريان آكسفورد بودند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندي پيش هم جلسه طولاني با سيد حسن خميني داشت. مي گويد علاقه مند است به دور از جنجال هاي مرسوم كارش را انجام دهد و با هيات امنا هم تعامل خوبي داشته باشد در همين مدت كوتاه مسائل مختلفي در ارتباط با دانشگاه آزاد بر سر زبان ها افتاد از جمله ماجراي دانشگاه آكسفورد و رابطه مهدي هاشمي، فرزند اكبر هاشمي رفسنجاني با اين واحد دانشگاهي. فرهاد دانشجو در اين گفت وگو به صراحت مي گويد كه مسئولان ارشد نظام در جريان چگونگي تاسيس واحد آكسفورد بودند او علت تعليق فعاليت آكسفورد را تحريم هاي صورت گرفته عليه ايران مي داند و از دستگاه ديپلماسي كشور مي خواهد نقش آفريني موثري در حل مشكل بوحود آمده داشته باشند..

*آقاي دكتر، مسلما هر مديري كه وارد يك مجموعه مي شود براي خود طرح ها و برنامه هايي دارد شما هم مطمئنا براي مجموعه بزرگي به مانند دانشگاه آزاد اولويت هايي را در نظر گرفتيد، محوري ترين برنامه هاي شما چه بوده است؟ 

بحث عمده ما ارتقا كيفيت در آموزش، پژوهش و ارتقاي فرهنگي دانشگاه است. در بحث ساختاري هم به دنبال سازماندهي و تمركززدايي از مجموع ساختار دانشگاه هستيم . 

*چرا تمركززدايي؟ 

ما دهه هاي مربوط به توسعه كمي را پشت سر گذاشتيم و به لطف خداوند دانشگاه به جايي رسيده كه هم اكنون 5/3 ميليون نفر فارغ التحصيل دارد و حدودا 5/1 ميليون نفر هم شاغل به تحصيل هستند و اين يك نعمت بزرگي است كه پروژه موفق نظام اينگونه رقم خورده است و اين توفيق متعلق به همه مردم، امام و رهبري است كه اين مجموعه مورد حمايت ايشان بوده است.همچنين اين موفقيت مديون هيات علمي دانشگاه ،دانشجويان عزيز ،كارمندان محترم دانشگاه ،هيت امنا و هيت موسس بويژه رياست محترم هيات امنا و رياست قبلي دانشگاه بوده است كه زحمات زيادي براي ایجادوتوسعه دانشگاه كشيدند البته در زماني كه توسعه كمي دانشگاه صورت گرفت به توسعه كيفي هم توجه شده ولي بيشتر اولويت آن دوران توسعه كمي دانشگاه بوده است.اكنون به جايي رسيديم كه مي توانيم بر موضوع ارتقا كيفيت توجه كنيم و بايد در اين خصوص نقاط ضعف كيفيت را احصا كرد. سياسيون وقتي نقاط ضعف را پيدا مي كنند مي خواهند از آن استفاده ابزاري كنند ولي ما آكادميك ها به دنبال اين نيستيم كه نقاط ضعف را علم كنيم و بر سر افراد بكوبيم بلكه پي آن هستيم كه با شناخت نقاط ضعف تببين صحيحي از راه آينده ترسيم كنيم.اينگونه نبايد تصور شود كه نبايد نكات منفي را احصا كرد.بايد از استمرار نقاط منفي جلوگيري كرد هر چند كه به موازات آن بايد در استمرار نقاط مثبت گذشته كه كم هم نبودند تلاش كرد. يكي از نكات منفي نسبت دانشجو به استاد است كه در برخي كلاسها دانشجويان زيادي وجود دارند. همچنين بيش از 1500 رشته-محل در اين دانشگاه وجود داشت كه از وزارت علوم و وزارت بهداشت مجوز نداشتند.ما براي اينكه ارزش مدرك فارغ التحصيلان را بيشتر كنيم رشته هاي كه مجوز نداشتند را شناسايي و مشكلات آن را بررسي كرديم و تمام اين رشته ها را در اين 4 ماه مجوز دار كرديم. 

*در مقطعي گفته مي شدوزارت علوم رقيب دانشگاه آزاد است تا چه حد با اين نظر موافق هستيد؟ 

در قانون اساسي تاكيد شده است كه تحصيل بايد رايگان باشد اما اين اجازه هم داده شده كه بخش خصوصي در اين موضوع وارد بشود.در حال حاظر دانشگاه هاي دولتي و آزاد در رقابت با يكديگر نيستند.هر كدام بخشي از اين بار را بر دوش مي كشند.در مقطع فعلي در دوره تحصيلات تكميلي تقاضا بيش از ظرفيت موجود در كل دانشگاه هاي دولتي و آزاد است. بنابراين بايد ظرفيت سازي زيادي در موضوع تحصيلات تكميلي صورت بگيرد به همين دليل در دانشگاه آزاد بحث افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي با توجه به توسعه كيفي آن مطرح است. 

*از توسعه كيفي صحبت كرديد، اين بدين معناست كه در دوره مديريت قبلي به توسعه كيفي توجه نمي شد؟ البته نقل است كه در برخي شهرستانها كه حتي مدرسه اي وجود ندارد دانشگاه ازاد تاسيس شده است.... 

در گذشته اينگونه نبود كه چون به توسعه كمي دانشگاه توجه داشتند توسعه كيفي آن را فراموش كردند.ما در حال حاضر واحدهايي مانند علوم تحقيقات داريم كه در رده هاي دانشگاه صنعتي شريف است و واحدهايي مثل موردي كه شما اشاره كرديد هم وجود دارد.قطعا بايد توسعه كيفي و كمي هم طراز با يكديگر صورت بگيرد ولي در مقطع فعلي اولويت ما توسعه كيفي دانشگاه است براي اينكه توسعه كمي به سمتي رفته كه اگر به آن نگاه كيفي نشود شان و منزلت داشگاه ضربه مي خورد اگر رئيس دانشگاه هم تغيير پيدا نمي كرد مطمئنا در اين مقطع همين سياست را دنبال مي كردند زيرا زمان، زمان ارتقا كيفيت است ما توسعه كمي را منوط به احراز شرايط كيفي مي كنيم نه اينكه فقط يك زمين و پولي بدهند و ما در شهرستاني يك واحد دانشگاهي تاسيس كنيم بلكه بايد شرايط توسعه كيفي آن مجموعه را هم لحاظ كرد. 

* برخی مديران كه وارد مجموعه اي مي شوند ¬(اصطلاحا اتوبوسي) افرادي را با خود به آنجا مي برند شما تا چه حد در رده مديران جا به جايي داشتيد؟ 

دانشگاه آزاد حدود 4200 مسئوليت مديريتي دارد.تا به امروز 60-50 مدير كه رقمي حدود يك درصد مي شود تغيير كردند.برخي تغييرات بر اساس زمان صورت مي گيرد بعضي از مديران، مديران خوبي براي دوران توسعه كمي هستند و برخي ديگر براي دوران توسعه كيفي مناسب هستند و البته بعضي ها هم براي هر دو زمان مفيد هستند.من طبق بررسي هايي كه داشتم به اين نتيجه رسيدم كه حدود70-60درصد از مديران، مديران خوبي هستند و مي توانند در دوره جديد ادامه مسئوليت دهند. اين 60-50 نفري هم كه تغيير كردند حدود 10 الي 12 نفر ابقا شدند تعداد ی هم جا به جا شدند .از بيرون از مجموعه كساني كه وارد شدند به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد.بيشتر سعي شده از پتانسيل هاي موجود استفاده شود. 

*يعني تغييرات انجام شده بر اساس مطالعات كارشناسي شده صورت گرفت؟ 

ببينيد،ما در دانشگاه آزاد كميته اي با عنوان كميته استعداد يابي داريم كه متشكل از 10 نفر است كه 6 نفر از آنها متعلق به دانشگاه هستند و 4 نفر ديگر از بيرون از مجموعه هستند مانند رئيس دانشگاه صنعتي شريف و رئيس دانشگاه تربيت مدرس.اين 10 نفر رصد مي كنند كه در مجموعه دانشگاه آزاد چه افرادي استعداد گرفتن سمتهاي مديريتي دارند.به همين دليل به اين شورا، شوراي استعداد يابي مي گويند.خروجي اين شورا بعد از مصاحبه با افراد مورد نظر به شوراي انتصابات مي رود در اين شورا بحث مي شود كه آيا تصميم شوراي استعداد يابي تصميم درستي بوده است يا نه؟ و آيا افراد ديگر بر فرد معرفي شده ارجحيت ندارد؟بعد از بررسي ها در نهايت سه پيشنهاد براي رئيس دانشگاه فرستاده مي شود كه رئيس دانشگاه از بين اين سه پيشنهاد يك فرد را براي احراز سمت مديرتي تعيين مي كند. 

*اقاي دانشجو، دانشگاه آزاد از جمله نهادهايي است كه رسانه هاي متعدد وابسته به خود را دارد گفته مي شود هم زمان با آغاز مديريت شما تغييرات زيادي در اين رسانه ها بر اساس گرايشات خاص صورت گرفت .واقعا اينگونه است ؟ 

در بحث رسانه هاي وابسته به مجموعه كه يك هنر و سليقه اي را مي طلبد احساس كرديم كه بايد كمي جوانگرايي شود تا فرصت دهيم جوانها در اين عرصه ظهور و بروز داشته باشند.كساني كه در اين رسانه ها فعاليت مي كنند بايد نظام جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه را قبول داشته باشند.ولي اينكه حتما يك گرايش خاص سياسي داشته باشند مدنظر ما نبوده است هر چند فعالان عرصه رسانه هر كدام يك نوع تفكر خاص خودشان را دارند. 

*شما خودتان از عملكرد مجموعه رسانه اي وابسته به دانشگاه آزاد رضايت داريد؟ 

در اين مدت كوتاه نقاظ ضعف و قوت وجود داشته است.البته اين نكته را بايد بگويم كه هيچ كدام از مديران رسانه اي ما اخبار و مطالب منتشر شده را با من هماهنگ نمي كنند و بصورت مستقل فعاليت مي كنند.من در كار رسانه هاي وابسته به دانشگاه آزاد دخالت نمي كنم. اگر خواسته باشم طي اين مدت نمره اي به مديران رسانه اي اين مجموعه بدهم 65 از 100 در نظر مي گيرم.
*كمي هم از فعاليت واحدهاي خارج از كشور بگوييد، حرف و حديث ها اين روزها در اين خصوص زياد شده است... 

دانشگاه آزاد به مانند دانشگاه عادي نيست و شبيه ساختار حداقل دو وزارتخانه است.هر واحد آن شكل يك دانشگاه مجزا را دارد.حضور ما در خارج از كشور صرفا به خاطر درآمد زايي نيست بحث منافع كشور هم مورد نظر است سرمايه اي كه در ابتدا براي تاسيس يك واحد دانشگاهي در خارج از كشور صورت مي گيرد شايد در همان ابتدا جواب ندهد و طي يك پروسه 10 ساله جواب دهد.اكنون در لبنان،انگلستان(اكسفورد)،دبي و افعانستان واحدهايي فعال و نيمه فعالي وجود دارند. بعضي از آنها مجوز فعاليت قانوني را گرفته بودند و بعضي ديگر نتوانستند مجوز بگيرند. 

*دانشگاه واحد اكسفورد چگونه تاسيس شد؟ 

شروع تاسيس دانشگاه واحد آكسفورد به سال 1382 بر مي گردد به تدريج مسئولان وقت به اين نتيجه رسيدند كه بايد زميني در آنجا تهيه شود بعد از آن براي پيگيري امور تاسيس و گرفتن مجوزهاي لازم كارمنداني استخدام شدند.تعدادي از اعضاي هيات علمي هم به آنجا رفتند .. 

*نحوه خريداري زمين چگونه بود؟ 

با لحاظ كردن تمامي ضوابط قانوني و حقوقي زمين خريداري شد. 

*از دولت انگليس خريداري شد؟ 

زمين در انگلستان بوده و طبق قوانين و مقررات اين كشور خريداري شده است.براي درخواست مجوز هم اقدامات لازم صورت گرفت و طبق قوانين انگلستان بايد يک پروسه حدودا 6 ساله طي مي شد. در سال 89 بود كه كار به جايي رسيد توانستند درخواست مجوز كنند ولي وقتي من وارد اين مجموعه شدم هنوز مجوز صادر نشده بود.البته مجوزي براي معرفي دانشجو به دانشگاه هاي ديگر وجود داشت مثلا مي توانست فردي را به دانشگاه بيرمنگام براي تحصيل معرفي كندو از اين طريق حدود 45 دانشجو به دانشگاه هاي انگلستان براي ادامه تحصيل معرفي شدند. اينكه دانشگاه آكسفورد بتواند در مقاطع كارشناسي،كارشناسي ارشد و دكترا مدرك بدهد چنين امكاني وجود نداشته است.البته دوره هاي كوتاه مدت در آنجا برگزار مي شد.نگاه مسئولان قبلي به دانشگاه آكسفورد نگاه درآمدزايي نبوده است. 

*شما با چه سياستي مي خواهيد اين دانشگاه فعاليت داشته باشد؟ 

من در درجه اول مي خواهم اين دانشگاه يك قبله گاه علمي واسلامي در مركز اروپا براي تشويق و ترويج اسلام ، شيعه و نظام جمهوري اسلامي باشد. 

*مركز اسلامي لندن كمكي در خريد زمين اين دانشگاه داشته است؟ 

حتما در اين زمينه نقش داشته است 

*مسئولان ارشد نظام از نحوه و چگونگي تاسيس اين دانشگاه در اطلاع بودند؟
بله، حتما در جريان بودند.بايد تاكيد كنم كه خريد زمين و فعاليت اين دانشگاه مغاير با قانون نبوده است. 

*در مقطع فعلي فعاليت اين دانشگاه چگونه است؟گفته شده تعليق است.... 

متاسفانه دولت انگليس در بحث تحريم ها اشتباه بزرگي كرده است يعني مسائل سياسي را با مباحث علمي پيوند داده است.در همان هفته اول ورودم به دانشگاه آزاد معاون وقت امور بين الملل به من گفت كه رئيس دانشگاه واحد آكسفورد به نقل از مقامات دولتي انگلستان گفته حسابهاي مربوط به اين واحد را بايد ببنديم وگرنه موجودي آن به خاطر تحريم ها بلوكه مي شود. 

*حمله به سفارت انگلستان در تهران هم در اين خصوص تاثير داشته است؟ 

بله .بهر ترتيب ما مجبور شديم حساب متعلق به دانشگاه واحد آكسفورد را ببنديم و وقتي حساب بسته شد عملا ديگر نمي شود فعاليتي داشت.به همين دليل بنا به پيشنهاد رئيس اين دانشگاه و موافقت من فعاليت واحدآكسفورد را به تعليق درآورديم تا اين مشكل حل شود و من از مسئولان وزارت خارجه مي خواهم كه با پيگيري هاي لازم مشكلات بوجود آمده را حل كنند تا ما بتوانيم با سياست هاي جديد اين واحد دانشگاهي را فعال كنيم.تاكيد مي كنم سير تاسيس دانشگاه آكسفورد به ماند ديگر واحدهاي دانشگاه آزاد طبيعي و قانوني بوده است. 

*اقاي مهدي هاشمي دانشجوي اين دانشگاه هستند؟ 

تعدادي از افراد براي مراحل صدور مجوز و تاسيس اين دانشگاه از سوي هيات موسس حكم دريافت كردند كه اينگونه كارها را انجام دهند از جمله اين افراد اقاي مهدي هاشمي است. 

*اينكه در برخي رسانه ها گفته شده پولها به حساب مهدي هاشمي ريخته مي شد تا چه حد صحت دارد؟ 

دانشگاه حساب بانكي خاص خودش را داشت و تمامي پولها كه از ايران ارسال مي شد به اين حساب واريز مي شد نه حساب آقاي هاشمي. 

*حكم ماموریت مهدي هاشمي همچنان پابرجاست؟ 

ما بعد از اينكه فعاليت دانشگاه را به دلايلي كه ذكر شد به تعليق درآورديم تمامي احكام صادره را ملغي كرديم و اعلام كرديم كه اين افراد مي توانند به كشور برگردند البته براي بازگشت معمولا يك پروسه زماني طي مي شود. 

* ورود شما به دانشگاه آزاد با برخي حرف و حديثها همراه بود و برخي انتظار داشتند بعد از روي كار آمدن عليه رئيس و برخي اعضاي هيت امنا گارد بگيرد..... 

بهرحال من از نوع حمايتي كه از من مي شود راضي نيستم.من شخصا هيچگونه نقطه منفي از عملكرد اعضاي هيات امنا و هيات موسس نمي بينم ولي انتظار حمايت بيشتري داشتم. 

*اقاي جاسبي كه به شما مشاوره مي دهد؟ 

بله، انتظار ما اين است كه مشاوره فكري بيشتري از ايشان بگيريم.شرط عقل و ادب حكم مي كند كه از ايشان مشورت بگيرم و هر وقت كه از آقاي جاسبي خواهان ارائه مشاوره بودم ايشان هم دريغ نكردند.البته برخي مواقع هم كه درخواست نكردم آقاي جاسبي مشاوره هايي دادند كه مطلوب ما نبوده است. 


روزنامه اعتماد-عليرضا خامسيان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
2
0
به نام خدا ، وقتی که دانشگاه آزاد تاسیس شد ، خیلی از ما
مردم باورمان نمی شد که ممکن است دانشگاهی با معیارهای شهریه آنچنانی به وجو د آید . از مشکلات اساسی دانشگاه های آزاد ، یکی شهریه های خیلی گران آن است که توان خانواده ها را بریده است و دانشجویان هم با وجود گرانی شهریه ها ، امکاناینکه در آینده بتوانند دکتر و مهندس خدمت گرائی شوند ، خیلی کم است و مشکل اساسی دیگر ، گرفتن دانشجویان غیر بومی درشهرها و تهران است ، که البته به نسبت قدیم بهتر شده . ولی دانشجویی که فرزند من و شما است ، در شهر غریب و با توجه به تمامی مشکلات ( اعم از همجنس گرایی ، موادمخدر ، شور جوانی و گرانی مسکن و گرانی و در همه موارد) ، سردرگم میشود و حاصل چندسال تحصیل یا افسردگی است و در بعضی مواقع بحرانهای دوران جوانی و خودکشی در بعضی از خوابگاه ها است .
این 2مورد ، شهریه خیلی گران و نگرفتن دانشجوی غیر بومی
از مشکلات اساسی دانشگاه آزاد است که با توجه به مدیریت
آقای فرهاد دانشجو ، و صداقت ایشان ، که منیت را کنار گذاشته و از مدیران قبل هم نظرخواهی می کنند ، انشاءالله که سختیها برطرف شود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین