کد خبر: ۱۶۶۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸

طراحی آناناس به کمک دینامیک سیالات / عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پژوهشگران هلندی با استفاده از صفحه‌ای دارای 20 برش گلبرگ‌مانند که با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کند، این آناناس را که در آب شکل گرفته از طریق دوربین‌های پرسرعت 10هزار فریم بر ثانیه به تصویر کشیده‌اند. 

زمانی که یک تکه سنگ یا جسم سنگین به درون آب می‌افتد یا شناگری به فضای درون آن شیرجه می‌زند، حفره‌ای از هوا را پشت سر خود شکل می‌دهد. متخصصان دینامیک سیالات شکل این فضا، چگونگی تغییر شکل در طول زمان و در نهایت بسته شدن آن را بررسی می‌کنند. یکی از این مطالعات به شکل حفره‌ای پرداخته که توسط صفحه‌ای با 20 گلبرگ ایجاد شده و تصاویر شگفت‌انگیزی را خلق کرده است. 

به گزارش ساینتیفیک امریکن، اسکار انریکوز و همکارانش از بخش مکانیک سیالات دانشگاه توونت هلند با استفاده از این صفحه که برش‌هایی گلبرگ‌مانند دارد و با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کند، همراه با دوربینی که با سرعت 10هزار فریم در ثانیه تصویربرداری می‌کند، موفق به خلق این تصاویر بی‌نظیر شده‌اند.

صفحه متحرک آنها حفره‌ای از حرکت خود به جا می‌گذارد که تنها 200هزارم ثانیه دوام می‌آورد و باید برای مطالعه حفره‌های ایجاد شده توسط آن، این حرکت با سرعت 10هزار فریم در ثانیه عکاسی شده و سپس تک‌تک تصاویر مورد بررسی قرار بگیرند. در میان تصاویر این دیاگرام تصویر e تصویر بسته شدن حفره را در پایان عمر کوتاه آن نشان می‌دهد. 

انریکوز که با ثبت این تصاویر زیبا یکی از برندگان رقابت‌های داینامیک سیالات شده که سالانه توسط انجمن فیزیک آمریکا برگزار می‌شود، می‌گوید: «رمز موفقیت ما تنها شانس است. گاهی در حین کار و تحقیق با پدیده‌های زیبا و خیره‌کننده‌ای مواجه می‌شوید که باید ثبت شوند، حباب‌ها، تصادم قطرات سیال و سیالاتی با گران‌روی بالا که دنیای پیچیده خود را به پژوهشگران نشان می‌دهند. دنیای سیالات بسیار گسترده است و پژوهشگرانی وجود دارند که بخواهند تمام فعالیت حرفه‌ای خود را برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های آن صرف کنند».

محبوبه عمیدی/ خبرآنلاین {$old_album_166930}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین