کد خبر: ۱۸۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۵

رئیس پلیس راهور: من بودم هیچ پرایدی را پلاک نمیکردم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار اسکندر مومنی که شب گذشته به برنامه "سفر به خیر" شبکه ۳ رفته بود، در گفت و گو با سیاوش مفیدی، بازیگر کارکتر پلیس راهنمایی و رانندگی در طنز خنده بازار به سئوالات او پاسخ داد.

سردار مومنی در استودیوی پلیس به صراحت از ایراد خودروها سخن گفت. از وضعیت جاده ها گله کرد، اما باز هم از مردم خواست با وجود همه این مشکلات برای حفظ ایمنی خود و عزیزان شان قبل از هر چیز تصمیم بگیرند و در رانندگی از شتاب و تعجیل پرهیز کنند.

به گزارش خبرآنلاین؛ حرف های سردار از جایی شروع شد که او داشت درباره دو تصادف برابر سخن می گفت: «۲ ماشین در یک مسیر تصادف می کنند ، یک خودروی استاندارد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر و تلفاتی نمی دهد و یک خودرو با سرعت ۱۲۰ کیلومتر اما کشته می دهد، این یعنی تفاوت ایمنی در خودرو. ما باید حداقل های مورد نظر را در خودروهای مان داشته باشیم. باید شرکت های خودروساز ما این حداقل ها را رعایت کنند. الان شما می پرسید که چرا پلیس این خودروها را شماره می کند و من باید بگویم بعضی از تصمیم ها در حوزه اختیارات ما نیست. قانون می گوید اگر خودرویی را سازمان استاندارد و محیط زیست تائید کردند، ما ناچاریم پلاکش کنیم. ولی خیلی صریح می گویم اگر دست من بود هیچ وقت اجازه نمی دادم خودرویی مثل پراید یا وانت بار پیکان و نیسان وانت پلاک شود. به هر حال داشتن تنها یک کیسه هوا می تواند جلوی خیلی از آسیب ها را بگیرد.»

همه را اعمال قانون نمی کنیم

سیاوش مفیدی از رئیس پلیس راهور پرسید "آیا پلیس انتقادپذیر است" که او پاسخ داد: «حجم انتقادها از ما نشان می دهد که پلیس انتقاد پذیر است . خیلی از این انتقادها از سوی رسانه ها که نمایندگان مردم هستند، مطرح می شود یا از سوی مردم با تماس به شماره ۱۹۷ این انتقادها گفته شده یا می شوند. ولی واقعا مثل قصه شماره گذاری که گفتم متولی بخشی از این انتقادها ما نیستیم و چاره ای هم در انجامش نداریم. یا درباره جریمه ها باید بگویم زیادی این جریمه ها برای این است که عده ای از هموطنان مان که کمتر توجه دارند را به اجرای قوانین وا داریم. ولی شخصا اعتقاد دارم جریمه ها باید عامل بازدارنده باشند و به تنهایی و تا زمانی که فرهنگسازی را به همراه نداشته باشد، اثرگذار نمی شوند. ما باید به جایی برسیم که حتی در نبود پلیس هم مردم قانون را رعایت کنند ، باید خودشان ، خودشان را اعمال قانون کنند.»

بعد از این بود که نوبت رسید به برنامه طنز خنده بازار و صحبت های سردار در این باره: « راستش ما مثل شما همه را از دم اعمال قانون نمی کنیم! فقط هر کسی که تخلف کند را اعمال قانون می کنیم. من خودم خیلی از برنامه های شما را دیدم. هر اتفاقی که طنز می شود در حقیقت سوژه هایی است که مردم انها را دوست دارند و برای شان جذابیت دارد. ما از این برنامه هیچ وقت شکوه ای نداشتیم. آستانه تحمل مان خیلی در این باره بالاست. نکته جالب این است که شما در برنامه تان همه را از دم اعمال قانون می کردید ، از مسئول گرفته تا غیر مسئول. ما هم همیشه شعارمان بوده که هیچ کس برتر از قانون نیست. مسئول و غیر مسئول همه باید به قانون احترام بگذارند.»


می شود تلفات رانندگی را کم کرد

سئوال بعدی از فرمانده پلیس راهور درباره کاهش آمار کشته شدگان بود که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. او در این باره گفت:«خدا را شکر که این آمار کاهش محسوسی را در تعداد تلفات نشان می دهد. این اعمال قانون ما باعث شده تا شاهد باشیم هموطنان کمتری را روی حوادث تلخ از دست دادیم. البته در ۸ ماهی که گذشت حوادث تلخی مثل واژگونی اتوبوس دانش آموزان را داشتیم اما حتی اگر توجه مردم به قوانیان جان یک هم میهن را نجات دهد اتفاق بزرگی است. فکر می کنم به رغم همه مشکلاتی که هست اگر همگی ما کمک کنیم ، قوانین را رعایت کنیم ، می شود این تلفات را کمتر و کمتر کرد. ما از سالی ۲۸ هزار قربانی رسیدیم به آمار ۲۰ هزار نفر ولی باید این آمار خیلی کمتر از این ها تلفات بدهیم. مشکلاتی در ایمنی خودروها و راه های مان داریم. خیلی از هموطنان ما در بحث ایمنی نجات ، جان می بازند و در مسیر رسیدن به مراکز درمانی . با این وجود رعایت تعدادی از نکات مثل سرعت ، سبقت ، خواب آلودگی و مهمتر از همه پرهیز از شتاب زدگی می تواند نقش بسزایی در کاهش تلفات رانندگی داشته باشد.»

وی در ادامه با دعوت از محققین ایرانی خواست تا پاسخی برای یکی از عجیب ترین رفتارهای ما ایرانیان بپردازند و گفت: « همین الان اگر از در برویم بیرون ، ۱۰ بار با هم تعارف می کنیم اما نمی دانم چرا وقتی بحث رانندگی می شود یک ثانیه تحمل همدیگر را نمی کنیم. این در بین همه ما هم اپیدمی است. فرقی در طبقه اجتماعی هم ندارد. برای مثال یکی از دوستانم که پزشک جراح است جلوی ما با افتخار می گفت مسیر تهران تا شمال را در کمتر از ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طی کرده، بعد که یادش افتاد من چه سمتی دارم گفت هیچ تخلفی نکرده اما به او گفتم حالا مثلا اگر این مسیر را در ۳ ساعت و نیم می آمدی چه اتفاقی می افتاد؟ این موضوع را با افتخار تعریف می کنند. من همین جا از محققان خوب کشورمان می خواهم در این باره تحقیق کنند که چرا ما در حین رانندگی این قدر عجله و شتاب داریم و هیچ رعایتی برای هم نمی کنیم درحالی که در همه جا در حال تعارف هستیم. »

او سپس مثالی فوتبالی زند و از برنامه ۹۰ برای بییندگان تعریف کرد: «هفته قبل بود که خبر دردناک درگذشت یکی از داوران خوب مان در سانحه رانندگی را دیدم. برای خودم هم اهمیت داشت که پیگیری کنم و ببینم چه اتفاقی افتاده. این حادثه ناشی از خواب آلودگی راننده بوده است.این عجله اگر در رانندگی وجود نداشت ، فوتبال مان این داور را از دست نمی داد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
جهان
|
United States of America
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
0
0
بله میشه از تلفات رانندگی بشدت کم کرد با واردات خودروهای ایمن روز دنیا ولی آخه خودرو ی پراید وامثال آن فروش نمیره وخودرو سازان بیچاره دیگه نمیتونن با پول خون مردم میلیاردر بشن در حقشون ظلم نکنین ما کشته بشیم بهتره تا اونا نتونن بروند سفر اروپا و لذت ببرن
عیسی
|
Iraq
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
0
حالا جالبه همون پرایدشم واسه ما ها تبدیل به رویا شده
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
0
سه عامل اصلی در تلفات سوانح رانندگی دخیل است : راننده - جاده - خودرو متاسفانه در کشور ما همه دوست دارند تمام تقصیر را گردن راننده بیاندازند در صورتیکه علت اصلی بی کیفیتی خودرو و استاندارد نبودن جاده است . جالب اینجاست آقایان علت را می دانند اما فقط آنرا بازگو می کنند مردم که نمی توانند کیفیت خودرو را بالا ببرند یا جاده استاندارد بسازند . حل این معضلات از حوزه فرد خارج است و مسئولین به جای متهم کردن یکدیگر باید مشکل را حل کنند به هر حال قضیه از دو حال خارج نیست یا توانایی حل معضل را ندارند یا جان انسان ها آنقدر مهم نیست که بطور جدی معضل را حل کنند
shahram
|
United States of America
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
0
خوب بود سردار پیشنهاد میداد مردم چه کنند؟برای قشر بالائی از مصرف کنندگان ماشین وسیله تجملی نیست بلکه عصای دست است. اتوموبیل پراید ضعیف است شرایط گارانتی بسیار بدی دارد خدمات پس از فروش را بروید ار دارندگان ان بپرسید و قیمت ان در واقعیت امر نباید بیشتر از دو ملیون باشد یعنی نمی ارزد ولی میبینید که مردم برای خرید ان در صف میایستند و چک میدهند و خوشحال سوار میشوند و میروند و در همان هزار کیلومتر اول متوجه میشوند چه معایب اساسی دارد ولی سردار بفرمائئد مردم چه کنند؟تازه مگر پراید است ماشین چینی مدیران خودرو که بدتر از پراید است و 12 ملیون میفروشند ولی چه کنند مردم ناچارا استقبال میکنند . جناب سردار شما چه پیشنهاد سازنده ای دارید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین