کد خبر: ۱۹۵۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۲

بررسی نقش دکتر حسن روحانی در فرایند چند تصمیم سازی مهم انقلاب و نظام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامعلی دهقان: 1- در آذر 1356 پس از درگذشت مصطفی خمینی مراسم بزرگداشتی در مسجد ارگ تهران برگزار می شود. سخنران این مراسم به پیشنهاد  استاد مرتضی مطهری کسی نبود بجز حسن روحانی. سخنران درحالی به منبر می رود که مسجد در محاصره نیروهای نظامی و مأموران ساواک نیز در درون مجلس حضوری پر رنگ دارند. اما سخنران مجلس بی محابا  و با شجاعتی  غیر قابل وصف  با ذکر آیاتی  از قرآن مجید داستان زندگی حضرت ابراهیم (ع) را مطرح و با ادبیاتی خاص  مبارزات  آیت الله خمینی  که حالا فرزند  دلبند  خود را هم از دست داده، با مبارزات حضرت ابراهیم (ع) شبیه سازی و در پایان  با به کار بردن واژه (امام) برای آیت الله خمینی بزرگی او را  با این عنوان  به جمعیت یاد آوری می کند. واژه ای برای  یک شخصیت مبارز  که زندگی خود را وقف اسلام و ایران نموده است.

 این واژه به سرعت  نقل محافل مذهبی  و سیاسی کشور می شود و یک سال و اندی بعد در بهمن 1357 امام خمینی (ره) به ایران وارد می  شود.

عمل صالح آن روحانی جوان یعنی شیخ حسن روحانی در به کارگیری یک واژه عنوانی به رهبر فقید انقلاب می دهد که برازنده و زیبنده  آن حکیم فرزانه بود، عنوانی ماندگار برای همیشه تاریخ.

2- شاید زمانی که جنگ  متجاوزین بعثی علیه ایران در مرداد 1367 به پایان رسید  کمتر کسی فکر می کرد   دو سال بعد،  یعنی در سال 1369 پس از تصرف  کویت توسط عراق، صدام در ایران  حامیانی پیدا کند و این حامیان  خواستار آن شوند که ایران  در کنار  صدام بر علیه آمریکا بجنگد!!
اما در این میان  عقلایی هم بودند  که ماهیت عراق زمان صدام را  با آمریکا یکی دانسته  و جنگ این دو بر سر کویت را  جنگ نفت معرفی می کردند. سرانجام  در شورای عالی امنیت ملی که دبیری آن با دکتر حسن روحانی بود  و با درایت  رئیس جمهور وقت (آیت الله هاشمی رفسنجانی) و با تدبیر  و تائید  (مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای) جمهوری اسلامی ایران وارد  گردونه  نزاع دیگران نگردید و با بی طرفی کامل توانست منافع ملی را  حفظ نماید. عمل صالحی که  حسن روحانی  در فرایند تصمیم سازی آن  نقش مهمی بر عهده داشت.

3- درشهریور 1380، برجهای دوقلو در نیویورک  فرو می ریزد  و هیمنه  آمریکا در سراسر جهان رنگ می بازد.  نئومحافظه کاران آمریکایی  پس از شوک اولیه رد پای القاعده و رهبرش بن لادن را در این قضیه می بینند و با سرنگون کردن ملا عمر، و دار و دسته طالبان انتقام سختی از آنها می گیرند اما غرور آمریکایی ها آنچنان جریحه دار شده که سقوط طالبان آنها را راضی نمی کند وسال بعد با طرح دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی درعراق به این کشور حمله و تلاش می کنند عقده های ناشی از فروپاشی برجهای دوقلو را همچنان جبران کنند.

در این شرایط بسیار حساس نئومحافظه کاران آمریکایی  به بهانه مهار ایران اتمی و تلاش این کشور برای دست یابی به انرژی اتمی، ایران را در محور شرارت قرار می دهند. سیاست مداران آمریکایی زخمی از 11 سپتامبر همچنان آمادگی انتقام گیری دارند و سیاست مداران با هوش ایران با درک این موقعیت حساس تلاش می کنند بهانه را  از آمریکایی ها گرفته و به جهانیان نشان دهند که ایران انرژی هسته ای صلح آمیز را خواهان است.

در یک اقدام حساب شده و منطقی  دولتمردان ایرانی برای  گرفتن بهانه از سیاست مداران آمریکایی با پذیرش تبدیل تعلیق اجباری به تعلیق داوطلبانه و محدود کردن  تعلیق صرفأ به گازدهی در نطنز مابقی فعالیت های هسته ای را ادامه می دهند از جمله تکمیل پروژه( UCF) در اصفهان، ادامه کلیه فعالیت های لازم  در زیرزمین نطنز، تولید آب سنگین در اراک، ادامه  فعالیت در بخش راکتور آب سنگین اراک، تولید سه هزار دستگاه سانتریفیوژ و تولید کیک زرد در بندرعباس... 
این تصمیم کلیت نظام  که مورد پذیرش مقام معظم رهبری و رئیس جمهور وقت_ سید محمد خاتمی – هم بود  سبب شد  تا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع نگردد.  واقعیت این است؛ دکتر حسن روحانی در فرایند این تصمیم سازی مهم هم نقش بسزایی داشت. عمل صالحی که در آن مقطع تاریخی بجا و منطقی  و قابل دفاع است، هیچ گاه نباید با منطق امروز دیروز را زیر سوال برد و هر حادثه در ظرف زمانی و مکانی خود باید مورد تحلیل قرار گیرد. 

4- هم اکنون بار دیگر حسن روحانی به صحنه آمده است. در این شرایط حساس  که سوء مدیریت  دولت نهم و دهم  سبب ایجاد  سونامی نقدینگی گردیده و اقتصاد کشور را آسیب پذیر نموده  و از سویی تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و دوستانش مشکلاتی چند در زندگی روزمره مردم پدید آورده حضور سیاست مداری  با تجربه سیاسی بالا و آگاه به زمان و مکان  می تواند موثرترین  و بهترین راهکار  برای مقابله با دشمنان خارجی و نادانی دوستان داخلی باشد. حسن روحانی همان سیاست مدار مورد نظر است او بار دیگر به عمل صالحی دیگر می اندیشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین