کد خبر: ۲۰۵۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

دولت یازدهم، جوانان و هفت سوال

در آستانه شروع فعالیت دولت یازدهم یکی از موضوعات مورد توجه، رویکرد این دولت درباره قشر جوان کشور است و جامعه انتظار دارد بداند که قوه‌مجریه در چهار سال آینده قرار است با چه نگاهی و چگونه به ایفای نقش حاکمیتی خود در قبال بیش از 30‌درصد از جمعیت کشور که اتفاقا بخش فعال و تاثیرگذار جامعه ایرانی هم هستند، بپردازد. شاید بتوان مجموعه این دغدغه‌ها و انتظارات را در قالب سوالات ذیل دسته‌بندی کرد و آنگاه منتظر پاسخ‌هایی درخور و متناسب با هر یک، از زبان تصمیم‌سازان دولت جدید بود. البته ممکن است سوالات دیگری هم از این دست قابل طرح باشند یا حتی پاسخ بعضی از این هفت سوال، تاکنون به نحوی مشخص شده باشد، اما به‌ نظر می‌رسد پاسخ صریح و شفاف به این ‌سوالات برای شروع یک حرکت نوین و ماندگار در حوزه مسائل جوانان ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مقوله جوانان در دولت یازدهم موضوعی «بخشی» است یا «فرابخشی»؟ آیا قرار است پیگیری مسائل جوانان هم از بعد تصمیم‌گیری و هم اجرا در این دولت با تجمیع و تمرکز در یک ساختار واحد به انجام برسد یا این‌که از طریق ساختارهای موجود و تنها با یک هماهنگی کلان دنبال خواهد شد؟ 

با توجه به عملکرد دولت‌های گذشته در حوزه جوانان (و به‌خصوص دولت‌های هفتم تا دهم)، نسخه دولت جدید به کدام‌یک از این الگوها نزدیک‌تر خواهد بود؟ آیا این دولت قائل به ارائه نسخه‌‌ای منحصر‌به‌فرد و آزمون نشده است؟ 

با تجربه‌هایی چون «مشاورین جوان»، «شورای‌عالی جوانان» و نیز تجربه ناتمام فعلی (یعنی ساماندهی امورجوانان در قالب معاونت وزارت ورزش و جوانان) چه برخوردی خواهدشد؟ تغییر؟ تداوم مسیر؟ یا اصلاح و تداوم؟ 

نقش و میزان توجه به ایده‌ها و نظرات جوانان در تدوین نقشه راه این حوزه چه‌قدر است و تا چه اندازه امکان مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره مسائل مربوط به جوانان به خود آن‌ها داده خواهد شد و این نقش چگونه امکان تحقق عینی خواهد یافت؟

در حالی‌که طی ادوار گذشته، سیاست‌زدگی یکی از آفت‌های جدی و همیشگی کار در حوزه جوانان بوده است، دولت یازدهم چه اهرم‌های بازدارنده‌ای را برای جلوگیری از افتادن در این ورطه پیش‌بینی کرده است؟ چه تضمینی وجود دارد که جریانات سیاسی در پوشش توجه به امور جوانان، در صدد طرح مطالبات و خواسته‌های جناحی خود از زبان جوانان نباشند؟ این دولت تا چه اندازه مصمم است که همزمان با استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان جوانان تحصیلکرده و متخصص، به بهانه جوان‌گرایی، راه‌ اشتباه سپردن امور به افراد کم سن و سال، بی‌تجربه و کم‌دانشی را که تنها هنرشان صرفا وابستگی‌های خانوادگی و سیاسی است، تکرار نکند؟ 

شور و نشاط جوانی بستر مناسبی برای تحت‌تاثیر قرار گرفتن از فضاهای هیجانی است. دولت جدید، در چنین شرایطی، چگونه خواهد توانست به شعار محوری خود یعنی «اعتدال» در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی جوانان پایبند باشد و همزمان این شور و نشاط را به‌ عنوان یک پشتوانه و امتیاز، به ‌شکل صحیحی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی سودمند ملی و بین‌المللی به‌کار گیرد. 

و دست آخر این‌که آیا دولت یازدهم هم قرار است تنها با چهره‌سازی و برجسته‌کردن افرادی خاص، تبلور جوان‌گرایی را با این چهره‌ها یادآوری کند؟ چهره‌های جوان دولت یازدهم قرار است حامل چه بار ارزشی و سرمایه اجتماعی‌ای برای فضای جدید گفتمانی کشور باشند؟ 

منبع: روزنامه بهار/ مسعود شفیعی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سید جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
عالی بود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین