کد خبر: ۲۱۴۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

شوك نشست ژنو به بورس هاي جهان و بازار نفت

تاثير مذاكرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ به فضاي سياسي، مجازي و رسانه اي محدود نشد و حتي بازارهاي جهاني نيز با آغاز مذاكرات دستخوش تغيير شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رصد رسانه اي مذاكرات ژنو كه حتي از مدت ها پيش از آغاز رسمي آن شروع شده بود با ورود اعضاي شركت كننده به اين شهر به اوج خود رسيد.

به گزارش ایرنا، اين توجه رسانه اي تا حدي بود كه بسياري از سايت ها و خبرگزاري هاي جهان بخشي مجزا را به اين رخداد اختصاص دادند. خود اعضاي شركت كننده در نشست نيز با انتشار لحظه به لحظه پست هايي در خصوص پيش بيني ها و بعدتر ديدگاه هايشان در خصوص پيشنهادات مطرح شده در جلسه به اين موج رسانه اي دامن مي زدند، ولي تاثير اين مذاكرات به فضاي مجازي و رسانه اي محدود نشد و حتي بازارهاي جهاني نيز با آغاز مذاكرات دستخوش تغيير شدند. 

** واكنش بازارهاي جهاني به مذاكرات ژنو 

علاوه بر تاثير مثبت مذاكرات ژنو بر روي بازار داخلي ايران (تا جايي كه شاخص بورس ۷۲ هزار واحد افزايش داشت و قيمت طلا به ۹۵ هزار تومان در هر گرم رسيد)، اين مذاكرات تاثير فراواني نيز بر روي بازارهاي جهاني داشته است. 

به گزارش سايت «ماركت پالس»، قيمت نفت برنت درياي شمال كه هفته گذشته و با اوج گرفتن بحران اقتصادي در آمريكا كاهش پيدا كرده بود، با آغاز مذاكرات ژنو و در پي انتظارات مثبت اقتصاددانان از اين مذاكرات به ۱۱۰ دلار در هر بشكه رسيد.

 اين سايت در ادامه نوشت: شروع دور تازه مذاكرات در خصوص پرونده هسته اي ايران و احتمال رفع تحريم ها از اين كشور كه معني آن ورود دوباره نفت ايران به بازار جهاني خواهد بود، باعث بروز نوسان در قيمت نفت شده است. طي دو سال گذشته و با كاهش ميزان صادرات نفت ايران به يك ميليون بشكه در روز تحت تاثير تحريم ها، عربستان سعودي بازار نفت جهان را در دست گرفته است و هرچند به صورت كمي خلاء حضور ايران را پر كرده است، اما بسياري از كارشناسان درباره اتكاي صرف به نفت اين كشور هشدار داده بودند و صرف نظر از كيفيت قابل ملاحظه نفت ايران، حتي پيش بيني مي شد كه رياض نتواند مدتي طولاني به مطالبه جهاني پاسخ دهد. در صورتي كه نفت ايران مجددا وارد بازار جهاني شود عربستان ناگزير خواهد بود ميزان توليد نفت خود را كاهش دهد. 

در اين صورت و با ايجاد ثبات نسبي در اين بازار، قيمت نفت جهاني ممكن است به كمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشكه نيز كاهش پيدا كند. 

سايت «بيزنس دِي لايو» نيز با اشاره به تاثير مذاكرات ژنو بر روي قيمت نفت نوشت: با وجود افزايش اميدها در خصوص نتيجه گيري در اين مذاكرات و رفع تحريم ها از ايران، حصول نتيجه اي ايده آل بسيار دشوار خواهد بود. قيمت نفت خام برنت در پايان روز اول مذاكرات در مقايسه با دو نشست گذشته، هشت سنت كمتر و معادل ۱۱۰ دلار در هر بشكه بود. اين سايت همچنين در گزارشي تركيبي از مذاكرات ژنو درباره برنامه هسته اي ايران، همزمان با به اوج رسيدن بحران كنوني آمريكا، اظهار نظر در خصوص آينده نزديك بازار نفت را زودهنگام و منوط به بعد از ۱۷ اكتبر و جلسه نهايي دولت و كنگره آمريكا براي توافق بر سر بحران سقف بدهي ها دانست. بنا بر اين گزارش، در صورت امضاي يك توافقنامه و ورود پررنگ شدن دوباره نقش نفت ايران در تامين نياز بازار جهاني، احتمالا قيمت نفت تا ده درصد در هر بشكه كاهش پيدا خواهد كرد. 

سايت رسمي شركت نفتي «ويليستون بيسين پتروليوم» (WBP) نيز نوشت: با ادامه روند مذاكرات ايران و ۱+۵ در ژنو، ظهور بي ثباتي در قيمت نفت جهاني به اوج خود رسيد.

 ايران جلسه نخست خود را با ارائه يك ساعته طرح جديد پيشنهادي خود به ساير اعضا آغاز كرد. به گزارش اين سايت به نقل از بلومبرگ، مايكل مان سخنگوي اتحاديه اروپا در خصوص اين مذاكرات گفت: ما با حسي آميخته به احتياط و خوشبيني به اينجا آمده ايم و مصمم هستيم در پايان اين جلسات به نتيجه اي مثبت برسيم. مان در ادامه افزود: همه اعضا از ايران انتظار دارند در خصوص درخواست هاي ارائه شده از سوي ما و حتي خود ايران، همكاري لازم را انجام دهد.

در پايان مساله مهم براي همه، دستيابي به نتيجه است. اين سايت در خصوص نوسان قيمت نفت همزمان با مذاكرات ژنو نيز مي نويسد: در حال حاضر قيمت نفت جهاني نه تنها تحت تاثير بحران اقتصادي آمريكا كه متاثر از مذاكرات هسته اي ايران نيز هست و همين سبب بروز بي ثباتي در قيمت نفت شده است.

به گزارش WBP قرار است، سازمان اطلاعات انرژي(EIA) به زودي، گزارش هفتگي كامل خود درباره تغييرات بازار نفت خام را منتشر مي كند كه بدون شك تاثير فراواني در بازار جهاني خواد داشت. 

گرچه بايد منتظر نتيجه نهايي مذاكرات و البته جلسه دموكرات ها و جمهوريخواهان باقي ماند. اين سازمان در گزارش هفته گذشته خود اعلام كرد كه ميزان ذخيره نفت خام آمريكا به ۸.۶ ميليون بشكه رسيده است. اين ميزان از ميزان پيش بيني شده بسيار بالاتر بود و همين سبب كاهش قيمت نفت خام شد. 

«گلوبال پست» در مقاله اي با عنوان سقوط نفت تحت تاثير بحران بودجه آمريكا و مذاكرات هسته اي ايران نوشت: روز سه شنبه و در پي ناكامي دوباره قانون گذران آمريكا براي حل بحران بودجه و همزمان با آغاز مذاكرات هسته اي ايران و ۱+۵ در كاخ ملل ژنو، قيمت نفت دچار كاهش شد. 

شاخص بورس تگزاس ۱.۲ ، لندن ۱.۸ و قيمت معامله نفت بازار نيويورك و برنت درياي شمال، به ترتيب به ۱۰۱ و ۱۰۹ دلار در هر بشكه كاهش پيدا كردند. در حال حاضر توجه بازار سرمايه به شدت معطوف به مذاكرات نهايي در خصوص سقف بدهي و بودجه آمريكا است. هرگونه نتيجه مثبت در اين مذاكرات مساوي با افزايش شاخص ها و قيمت نفت خواهد بود. 

سايت خبرگزاري «رويترز» در گزارشي كه تيتر آن حاكي از ترديد اين سايت در تاثير مثبت مذاكرات ژنو بر بازار جهاني بود نوشت كه نبايد انتظار داشت كه آشتي طلبي ايراني ها موجب تثبيت بازار نفت شود، با اين حال، اين سايت در ادامه اذعان كرد: بروز نشانه هايي مبني بر احتمال دستيابي به نتيجه اي مثبت در خصوص پرونده هسته اي ايران و به خصوص غني سازي اورانيوم اين كشور، سبب بروز نگراني و اشتياق بخصوص در بين شركت هاي نفتي شده است. گرچه با توجه به فشاري كه از سوي كنگره آمريكا مبني بر ضرورت ادامه و حتي تشديد تحريم ها بر روي دولت اين كشور وجود دارد، به نظر مي رسد بازارهاي انرژي نمي توانند انتظار داشته باشند كه بزودي و تحت تاثير رفع اين تحريم ها، دستخوش تغييري مثبت شوند. به نظر نمي رسد حتي در صورت همكاري ايران و حصول يك توافق، اعضاي كنگره با رفع تحريم ها موافقت كنند. صرف نظر از هرگونه توافقي، اعضاي كنگره مصمم هستند تا براي اجتناب از ادامه فعاليت هاي هسته اي ايران در آينده، نفت باقي مانده ايران را نيز مشمول تحريم كنند. 

رويترز همچنين مدعي شد كه كندي روند بازگشت نفت ايران به بازارهاي جهاني محتمل است. اين سايت مي نويسد: حتي با وجود رفع تحريم ها، مشاركت ايران در اين بازار بسيار دشوار خواهد بود، زيرا با توجه به كاهش استخراج نفت ايران تا مرز يك ميليون بشكه در روز ، بسياري از چاه هاي نفت اين كشور در حال حاضر بسته شده اند و براي شروع دوباره استخراج از اين چاه ها نيازمند زمان و بودجه فراواني است. 

پايگاه اينترنتي «بيزنس رِكوردِر» هم نوشت: قيمت نفت جهاني در پي آغاز مذاكرات ايران و ۱+۵ و انتظارات در خصوص رفع فشار تحريم ها به ۱۱۰ دلار در هر بشكه كاهش يافت. اين سايت همچنين با طرح اين هشدار كه انتظارات از حصول يك توافق و يا حتي در صورت دستيابي به اين توافق نبايد بالا باشد نوشت: كاهش صادرات نفت ايران به يك ميليون بشكه در روز، حضور اين كشور در بازارهاي جهاني را كمرنگ تر كرده است و حتي در صورت بازگشت ايران به اين چرخه، جلب اعتماد و تعادل بازار از سوي ايران مستلزم زمان و تلاش بسيار زيادي خواهد بود. اين سايت همچنين با اشاره به نگراني جهاني در آستانه فرا رسيدن ۱۷ اكتبر و جلسه نهايي دولت و كنگره آمريكا براي تعيين تكليف سقف بدهي ها، تاثير نتيجه آن بر آينده بازار را بسيار مهم ارزيابي كرد. 

سايت اينوِز (دروازه سرمايه گذاري) نيز در اين خصوص نوشت: قيمت جهاني نفت تحت فشار روز اول مذاكرات هسته اي ايران و ۱+۵ قرار گرفت. اين سايت با اشاره به اينكه كاهش قيمت نفت خام در حالي صورت گرفت كه نتيجه نهايي اين مذاكرات در حال حاضر در هاله اي از ابهام قرار دارد نوشت: براي رفع تحريم ها و مشاهده تاثير آن در آينده در بازار نفت جهاني بايد بسياري از عوامل منطقه اي و داخلي مورد توجه قرار بگيرد. اين سايت همچنين نوشت: در حال حاضر عدم توافق بر سر افزايش سقف بدهي در ايالات متحده نيز يكي از عواملي است كه بدون شك به ضرر بازار جهاني نفت خواهد بود. 

پايگاه خبري روزنامه «وال استريت ژورنال» نيز با اشاره به بحران بدهي آمريكا، تحريم هاي جهاني ايران، جنگ داخلي سوريه و ظهور پديده انقلاب هاي عربي، از اين موارد به عنوان تاثيرگذارترين عوامل بر روي قيمت نفت طي در سال ۲۰۱۳ ياد كرد و نوشت: با آغاز مذاكرات ژنو، اميدها براي نتيجه گيري درخصوص پرونده هسته اي ايران افزايش پيدا كرد و تاثير اوليه خود با كاهش قيمت نفت نشان داد.

اين سايت نوشت: هيات آمريكايي به رياست وندي شرمن اميدوار هستند بتوانند ايران را راضي به كاهش فعاليت هاي هسته اي بخصوص در زمينه غني سازي اورانيوم كنند و ايرانيان نيز قصد دارند علاوه بر رفع تحريم هاي جهاني، حساب ها و دارايي هاي مسدود شده خود را آزاد كنند. 

«بلومبرگ» نيز در گزارش خود آورد: شاخص هاي جهاني همزمان با مذاكرات ايران و نزديك شدن به روز نهايي مذاكرات بر سر بودجه آمريكا دچار كاهش ۰.۸ درصدي شدند. كاهش تحريم هاي ايران مي تواند قيمت نفت را كاهش دهد و نفت برنت براي اولين بار از ماه ژوئن مي تواند به كمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشكه كاهش پيدا كند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین