کد خبر: ۲۱۴۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴

شانس موفقیت درمان بیماری سل در کشور 85 درصد است

مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با اشاره به شناسایی 300 بیمار مسلول در سال گذشته در سطح استان، شانس موفقیت درمان این بیماری را در کشور 85 درصد اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه میزان بروز سل در سالهای اخیر روند رو به کاهش در کشور داشته، اظهارداشت: استان کرمانشاه یکی از استان‌های با بروز متوسط سل می‌باشد، به طوری‌که سال گذشته 300 مورد بیمار مسلول در سطح استان شناسایی شده است.

به گفته بیگلری در حال حاضر در زمینه بیماری سل کلیه اقدامات تشخیصی این بیماری در سطح کشور به صورت رایگان انجام می شود.

وی عامل این بیماری را باسیل یا باکتری مایکوباکتریوم توبر کلوروزیسم عنوان کرد و اظهارداشت: این باکتری به صورت فرصت طلب می تواند از طریق سرفه و یا قطرات تنفسی فرد مبتلا وارد دستگاه تنفسی دیگران شده و موجب ایجاد بیماری سل در آنها شود.

بیگلری با بیان اینکه باکتری سل قدرت سرایت ویروس آنفلوآنزا را نداشته، اظهارداشت: برای ابتلا به این بیماری فرد باید مدت زمان طولانی را با فرد بیمار سپری کرده باشد.

وی دوره کمون و نهفتگی این بیماری را بین چند هفته تا چند ماه متغیر دانست و اظهارداشت: طول مدت این دوره بستگی به قدرت سیستم ایمنی فرد دارد، به طوریکه هر چقدر سیستم ایمنی فرد قوی‌تر باشد بیماری سل دیرتر علائم خود را نشان می دهد.

بیگلری خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز سیستم ایمنی فرد بیمار قدرت مهار این بیماری را داشته و موجب می‌شود بیماری سل به صورت نهفته در بدن فرد باقی بماند تا زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شده و بیماری سل بتواند خود را نشان دهد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه سرفه طولانی مدت را علامت مشخصه این بیماری عنوان کرد و افزود: خلط سینه که گاهی می تواند خون آلود باشد، لرزش و تعریق شبانه، کاهش وزن، تب و بی اشتهایی نیز از دیگر علائم بالینی این بیماری می باشند.

بیگلری با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع بیماری بیماری سل در جهت تسریع و موفقیت آمیز بودن درمان آن اظهارداشت: این بیماری در صورت تشخیص به موقع طی درمان دارویی به مدت حداقل شش ماه قابل درمان می باشد.

وی شانس موفقیت درمان این بیماری در کشور را 85 درصد اعلام و توصیه کرد: چنانچه علائم سرفه به مدت بیش از دو هفته در فردی وجود داشت، حتماً باید از نظر ابتلا به سل مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه انجام آزمایش مستقیم خلط گلو تنها راه تشخیص این بیماری بوده و در کودکان زیر شش سال نیز تست "توبر کولین" و یا رادیوگرافی قفسه سینه برای تشخیص این بیماری انجام می شود.

بیگلری نگرانی عمده در زمینه بیماری سل را بروز مقاومت دارویی نسبت به این بیماری عنوان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر سل مقاوم به درمان وجود داشته که باید برای درمان آن در کنار روند درمانی عادی از درمان‌های بسیار پرهزینه و تکمیلی استفاده شود.

وی همزمانی بیماری HIV و سل را نگرانی دیگر در این زمینه عنوان کرد و اظهارداشت: بیماران ایدزی به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی شان با خطر ابتلا به سل مواجه هستند و در حال حاضر این بیماری اصلی ترین عامل مرگ بیماران HIV است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین