کد خبر: ۲۱۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷

جنجال بر سر زنده شدن مرد اعدامی

یک سوداگر مرگ 24 ساعت پس از اجرای مراسم اعدام با طناب دار زنده ماند و جنجال‌آفرین شد.گـــروهی از حقوقدانان اصرار دارند این اعدامی دیگر نباید به چوبه مرگ سپرده شود و گروهی از مقامات قضایی می‌گویند مجازات مرگ هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و این مجرم باید بار دیگر اعدام شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه ایران نوشت: همین اختلاف نظرها کافی بود تا دعواها بر سر ادامه زندگی مرد اعدامی پس از 24 ساعت شگفت‌انگیز در سردخانه پزشکی قانونی، بالا بگیرد.

سحرگاه چهارشنبه مرد زندانی به جرم حمل و نگهداری شیشه از سلول به محوطه زندان بجنورد منتقل شد تا طناب دار بر گردنش حلقه بزند و اعدام شود.

وقتی طناب دار بر گردنش نشست، ثانیه‌ها از حرکت ایستاد. مسئولان اجرای حکم دیدند علیرضا دیگر تکاپویی ندارد و روی طناب دار آرام گرفته است. 12 دقیقه بعد جسد بی‌جان مرد اعدامی پایین آورده شد و پزشک حاضر در صحنه اعدام، مرگ مرد 37 ساله را تایید کرد. جنازه به سردخانه پزشکی قانونی منتقل و مرگ علیرضا به همسر و دو دخترش ابلاغ شد.

24 ساعت شگفت‌انگیز
یک روز گذشته بود و خانواده مرد اعدامی سیاهپوش بودند و ثانیه شماری می‌کردند تا جنازه او را تحویل بگیرند، وقتی کارگر سردخانه سراغ جسد مرد اعدامی رفت ناگهان بخار تنفس‌های وی روی کیسه پلاستیکی را دید، باور نمی‌کرد این مرد زنده شده باشد.

با فریادهای این کارگر همه دیدند علیرضا زنده است، نفس می‌کشد و ضربان قلب دارد. خیلی زود علیرضا به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد انتقال یافت و با اقدامات پزشکی احیا شد.

زنده ماندن مرد افیونی پس از مراسم اعدام کافی بود تا جنجالی برپا شود و اظهارنظرهای عجیب و غریبی به میان آید. برخی قضات و حقوقدان‌ها بر این باور هستند که مرد اعدامی به مجازات مرگ محکوم شده و چون نمرده است حکم درباره او اجرا نشده و علیرضا بار دیگر باید به چوبه‌دار سپرده شود.

نورالله عزیزمحمدی، قاضی عالیرتبه جنایی در دادگاه کیفری استان تهران در این باره به شوک گفت: وقتی زندانی محکوم به مرگ است پس باید پس از اجرای حکم بمیرد و حالا که این زندانی نمرده حکم هم درباره او اجرا نشده است و باید دوباره اجرا شود مگر آن‌که این مسأله را خواست خدا بدانیم که یک بحث شرعی است و من در آن تخصصی ندارم. تا آنجا که به من به عنوان یک قاضی مربوط است، قانون باید اجرا شود و این مرد باید بمیرد. در حالی که این قاضی قدیمی با اشرافیت به قانون چنین اظهارنظری می‌کند، عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان به شوک گفته: در آیین‌نامه اجرای احکام اعدام و براساس مواد 18 و 19 وقتی که تشخیص داده شد دیگر حیاتی در وجود شخص اعدامی نیست او را پایین می‌آورند و با معاینه و تشخیص پزشک مبنی بر جان دادن شخص اعدامی گواهی فوت صادر می‌شود و همه این مراحل برای این اعدامی نیز انجام شده است.

به گفته خرمشاهی، در آیین‌نامه گفته نشده که اگر اعدامی پس از یک روز دوباره جان گرفت باید دوباره اعدام شود و حکم اعدام برای این زندانی به اجرا درآمده است و زنده ماندن او اگر براساس قصور پزشک و ماموران باشد به او مربوط نمی‌شود و این دلیلی برای اجرای مجدد حکم برای این شخص نیست، زیرا حکم اجرا شده است پس انصاف حکم می‌کند این فرد دوباره اعدام نشود و برای مجازات او به‌گونه‌ دیگری عمل شود.

حجت‌الاسلام حسین چمانی، کارشناس مذهبی نیز به بررسی این موضوع از نظر شرعی پرداخت و گفت:‌ از نظر شرعی درست نیست کسی که خدا به وی زندگی دوباره می‌دهد و قانون نجات درباره او جاری شده است دوباره به سوی مرگ فرستاده شود.

به گفته این کارشناس مذهبی‌، این مسأله بارها در شرع تاکید شده و حتی نباید وقتی طناب دار پاره می‌شود حکم را دوباره به اجرا درآورد.

مسئول سابق اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران که بارها پای چوبه‌ دار حاضر شده و شاهد مجازات مرگ مجرمان و قاتلان بوده است، در این خصوص گفت: این مرد در زمینه مواد مخدر به اعدام محکوم شده است یعنی این‌‌که باید حیات از وی گرفته شود و زنده ماندن وی در مراسم اعدام دلیلی بر توقف حکم نیست.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد در اجرای آئین‌نامه اعدام کوتاهی شده است، در مراسم اجرای اعدام باید یک ساعت منتظر ماند و سپس جنازه را پایین آورد. سپس باید پزشک مرگ را تایید کند، حتماً این یک ساعت رعایت نشده است و قاضی اجرای احکام با نظر اشتباه پزشک دستور به انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرده که این را می‌توان ناشی از سهل‌انگاری پزشک دانست.

این قاضی باسابقه پایتخت گفت:‌ این اعدامی پس از به دست آوردن سلامت باز هم باید اعدام شود مگر این‌که زنده ماندن وی عاملی برای مطرح شدن مجدد پرونده‌اش در کمیته عفو شده و وی با رأفت اسلامی عفو خورده و دیگر اعدام نشده و به مجازات جایگزین برسد.

این مقام قضایی آشنا با مراسم اعدام گفت: طبق قانون تنها در یک مورد مجازات مرگ متوقف می‌شود و آن هم رهایی یک محکوم به مجازات سنگ و رجم است که باز شرایط خاص خود را دارد و اگر وی با اقرار خودش به مجازات محکوم شود و از سنگسار نجات یابد دیگر نباید سنگسار شود اما اگر با علم قاضی و شهادت شهود به رجم محکوم شده باشد در صورت رهایی باز باید سنگسار شود.

وی درخصوص حکم قصاص گفت: این مقوله جدایی است، اگر اعدامی قاتل باشد تنها و تنها با رضایت اولیای دم اعدام نمی‌شود حتی اگر از مراسم اعدام زنده بماند.

بحث‌ها همچنان پیرامون زندگی دوباره یا مرگ اعدامی 37 ساله نجات یافته از مرگ ادامه دارد و گفته می‌شود جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار توقف اجرای دوباره این حکم شده‌اند و حالا مهم‌ترین مسأله برای مرد اعدامی این است؛ مردن یا نمردن.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین