کد خبر: ۲۱۷۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹

سن زنان کارتن خواب به ۱۷ سال رسید

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفته: «میانگین سن زنان کارتن‌خواب شهر به ۱۷ و ۱۸ سال کاهش یافته است.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش الف، رضا جهانگیری‌فر گفته است: «زمانی در هشت سال گذشته عمده آمار زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران به زنان سالمند تعلق داشت اما این روز‌ها شاهد حضور زنان جوان هستیم.‌»

بدون شك اعتياد و افزايش آن در بين زنان از عوامل مهمي است كه اين روزها باعث شيوع پديده كارتن‌خوابي زنان شده است. معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه علت اصلی افزایش تعداد کارتن‌خواب‌های زن در شهر تهران اعتیاد است، به قانون گفته: «زنان زود‌تر از مردان در برابر اعتیاد ضربه می‌خورند.»

جهانگیری فرد با اشاره به اینکه میانگین سن زنان کارتن‌خواب شهر به ۱۷ و ۱۸ سال کاهش یافته است، هشدار مي‌دهد: «شاید به صورت موردی فردی با سن کمتر از ۱۵ سال نیز در شهر تهران کارتن‌خواب شود اما به دلیل سن کم سریعا به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شود آنچه در این میان اهمیت دارد این است که زنان کارتن‌خواب شهر تهران جوان شده‌اند.»

اين هشداري است كه نبايد به راحتي از آن گذشت. اگر روزگاري در ايران پديده كارتن‌خوابي به قشر مردان معتاد تعلق داشت، امروز روند حضور زنان كارتن‌خواب در شهر، آنچنان شايع شده كه هشدار مسئولين را به دنبال داشته است. اگرقرار باشد بدون بستن چشم هايمان در خيابان‌ها راه برويم مي‌توانيم روند رو به گسترش آن را مشاهده كنيم.

برخي رفتارها انحرافي مانند فرار از خانه، اعتياد، پرخاشگري دائمي، رفتارهای جنسی پرخطر، ازدواج‌های نادرست، اعتیاد اینترنتی، دوستی‌های نافرجام و مواردی از این قبیل عواملي هستند كه باعث مي‌شود تا دختران از خانواده‌ها فاصله گرفته و در نهايت منجر به فرار یا ترک خانواده شود. این آسیب نيز اغلب به کارتن‌خوابی یا روسپیگری و اعتیاد منجر می‌شود و در طولانی مدت، تهدیدی جدی علیه بنیان خانواده و اجتماع محسوب می‌شود.

به علاوه افزایش کارتن خوابی در زنان کشور عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. جامعه ايراني در شرايط اجبار با كارتن‌خوابي برخي مردان كم و بيش كنار آمده است. اما در مورد زنان اوضاع تفاوت اساسي دارد. اين تفاوت‌ها به نحوه فرهنگ و هنجاري اجتماعي باز می گردد. با اين حال در گذشته زنان ودختران فراري و كارتن‌خواب، براي رهايي از آسيب‌ها و خطرات اجتماعي مجبور بودند از لباس‌ و آرايش‌هاي مردانه استفاده كنند. امروزه اين روند تغيير كرده است. تعداد زنان كارتن‌خواب و تنزل ميانگين سني آنها، آن قدر افزايش پيدا كرده كه ديگر نيازي نمي‌بينند تا زن بودنشان را از جامعه مخفي كنند.

افزايش نرخ طلاق، نبود برنامه براي حمايت از تنگدستان، كم بودن مراكز مختلف حمايتي دولتي يا خصوصي و حتي سازمان هاي مردم نهاد براي رسيدگي و حمايت از زنان كارتن‌خواب باعث افزايش روز افزون اين پديده شده است. به دنبال همين پديده‌ها نيز بايد انتظار داشت تا شمار كودكان خياباني نيز روز به روز افزايش پيدا كند.

جادارد تا مسئولين به آئين‌نامه حمايتي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ۱۵/۲/۸۷ تصويب كرد، توجه بيشتري كنند. آيين‌نامه‌اي كه به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاه‌های اجرایی و ارتقاء کارآیی و بهبود روش‌های مربوط به مبارزه با تکدی و جمع‌آوری، شناسایی و تعیین وضعیت افراد بی‌سرپرست، گمشده، متواری، در راه مانده و موارد مشابه و هم‌چنین تنظیم وظایف دستگاه‌های عمومی و دولتی در این امور، تصویب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین