کد خبر: ۲۲۵۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
روزنامه «تلگراف» منتشر کرد:

جزئیاتی جدید درباره عامل حمله به سفارت ایران در بیروت

جزئیاتی جدید درباره عامل حمله به سفارت ایران در بیروتخبر دستگیری فردی که گفته می شود مسئولیت هدایت حملات چند هفته پیش به سفارت ایران در بیروت را بر عهده داشته، موضوع بسیار مهمی بود که به سرعت در محافل گوناگون بین المللی مورد توجه قرار گرفت. اکنون روزنامه انگلیسی «تلگراف» جزئیات جدیدی را درباره این فرد منتشر کرده که نشان از ارتباط وی با شبکه وسیع افراط گرایی در سطح منطقه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از کارشناسان نزدیک به موضوع می نویسد رهبر سعودی تبار وابسته به القاعده که به تازگی در لبنان بازداشت شده، از بزرگترین حامیان مالی شورشیان سوری در کل منطقه بوده است. 

محمد الماجد که از سوی ارتش لبنان دستگیر شد، رهبری بریگادهای عبدالله عزام را در لبنان بر عهده داشته و مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفته بود. از همان زمان وقوع این انفجارها، بسیاری از تحلیلگران آن را نشانه ای از سرایت ناآرامی ها و درگیری های سوریه به دیگر کشورها ارزیابی کردند. 

«لیث الخوری»، از کارشناسان خصوصی مسائل غیرنظامی به تلگراف می گوید ماجد مسئولت ارائه حجم عظیمی از کمک های مالی را برای نیروهای افراط گرا در سوریه بر عهده داشته است. 

پیش از این، مقامات آمریکایی و اروپایی نیز تأیید کرده بود که اغلب گروه های شبه نظامی مخالف اسد، از جمله «جبهه النصره» و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) که به طور مستقیم به القاعده وابسته هستند، از سوی خانواده های ثروتمند در عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس تأمین مالی می شوند. 

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، می گوید دستگیری ماجد، دستکم سبب عقب نشینی موقتی در فعالیت های گروه موسوم به «گردان های زیاد الجره» (از مهمترین گروه های افراط گرای تروریستی در لبنان) خواهد شد؛ هرچند نمی توان گفت که به طور کامل آن را از میان می برد. 

این مقام آمریکایی می افزاید: «تحت رهبری ماجد، این گروه درجاتی از درگیری های قومی مربوط به جنگ داخلی سوریه را به لبنان وارد کرده و منافع ایران و حزب الله را هدف قرار می داد. در عین حال، این فرقه ای است که در گذشته قابلیت انعطاف پذیری خود را نشان داده و معاونان باتجربه ماجد می توانند به خوبی غیبت وی را در گروه جبران کنند». 

درباره بحث تأمین مالی شورشیان سوری، الخوری می گوید طی دو سال اخیر، افراد و گروه های مستقر در کویت که اغلب از حساب های بانکی کویتی نیز استفاده می کرده اند، به طور فعال و از طریق شبکه های اجتماعی همچون توئیتر، فیسبوک، یوتیوب و اسکایپ به کار جمع آوری و ارسال کمک برای شورشیان مشغول بوده اند. 

در ژوئن 2012، ماجد با انتشار یک پیام صوتی، از دولت سعودی به واسطه آنچه مانع تراشی این دولت در مقابل تلاش های چند مفتی وهابی برای جلب حمایت جهت شورشیان سوری خوانده بود، انتقاد کرد. در این پیام صوتی، ماجد اظهار می داشت: «هیچ کس نمی تواند جلوی حمایت شما از برادرانتان در سوریه را بگیرد و هر کدام از شما می تواند از آشنایان، وابستگان و زنان خود کمک مالی جمع آوری کرده و آن را به دست افراد مورد اطمینان در سوریه و کشورهای اطراف آن برساند». 

وی همچنین می گفت کسانی که در سوریه یا کشورهای اطراف آشنایی ندارند، می توانند کمک های خود را به کویت و نزد مفتی های وهابی این کشور ارسال کنند. 

پس از آن و در اوت 2012، ماجد با انتشار یک پیام صوتی دیگر، شیعیان لبنان را تهدید کرد که به دلیل حمایت حزب الله و ایران از دولت سوریه، احتمال هدف قرار گرفتن آن ها از سوی وی و گروهش وجود دارد. مدتی بعد، بریگادهای عبدالله عزام (که به نام یکی از دستیاران اسامه بن لادن نامگذاری شده بود) از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه بندی شد. 

در همان زمان بود که اعلام شد بریگادهای عبدالله عزام به دو شاخه تقسیم شده است: گردان های «یوسف العییری» (نام بنیانگذار القاعده یمن) و گردان های «زیاد الجره» (نام یکی از دو هواپیماربایی که واقعه 11 سپتامبر 2001 را رقم زدند) در لبنان. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین