کد خبر: ۲۳۲۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵

حمایت حاکمیت و مردم، برگ برنده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

وقتی در سال 1972 چینی‌ها و آمریکایی‌ها بعد از تغییر رویکرد چین نسبت به برقراری رابطه، به مذاکره نشستند، کسینجر به خوبی می‌دانست که آقای چوان لای که در مقابل او نشسته و مذاکره می کند نماینده حاکمیت حزب کمونیست چین است.
آفتاب‌‌نیوز :
واژه "نماینده حاکمیت" بسیار مهم است زیرا نشان دهنده آن است که هر آنچه که طرف مقابل می‌گوید و امضا می کند مورد اجماع حاکمیت کشور مطبوع وی است و این خود بر اعتبار مذاکرات دوطرفه می افزاید. این موضوع یک اصل ثابت در علم سیاست خصوصا سیاست خارجی است یعنی فرستاده ای که مذاکره می کند باید اجماع داخلی نسبت به وی وجود داشته باشد. البته معرفی نماینده داخلی به معنی آن است که نقشه دقیق و سند مذاکرات بر اساس موازین نظام حاکم تنظیم شده است و مذاکره کننده در چارچوب همان نقشه راه، قدم بر می دارد.
 
سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان، یک روز قبل از مذاکرات وین مبنی بر اینکه ایران هیچ گاه نقض کننده توافقات نخواهد بود دقیقا موید این نکته برای داخل و خارج از کشور است که محمدجواد ظریف و تیم همراه او نماینده مورد اعتماد حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و توافقات حاصله، مورد قبول و پذیرش حاکمیت است و ایران تعهدات خود را نقض نخواهد کرد.
 
این در حالی است که دور اول مذاکرات حساس و پیچیده گام نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش آغاز شده و تیم مذاکره کننده وارد کارزار حساس و پایانی مذاکرات شده است در ضمن اصرار رئیس جمهور بر ادامه روند مذاکرات و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعهد ایران برای اجرای مفاد توافقات گذشته، نشان دهنده یک نکته اساسی برای داخل  و خارج از کشور است.
 
پیام داخلی اینکه ظریف و تیم همراه او نه فقط نماینده دولت تدبیر و امید بلکه نماینده کل ملت ایران و نماینده حاکمیت نظام اسلامی است و تضعیف این افراد از سوی برخی، تضعیف نماینده ایران اسلامی در عرصه دیپلماسی بین المللی است و پیام خارجی آن اینکه کشورهای مذاکره کننده با ایران متوجه این مسئله باشند که ایران به تیم مذاکره کننده خود در مذاکرات اعتماد کامل دارد و توافقات مورد پذیرش تیم هسته‌‌ای، مورد پذیرش کل نظام جمهوری اسلامی است لذا ایران نیز انتظار دارد کشورهای گروه 1+5 نمایندگانی را برای مذاکرات بفرستند که تعهدات آنها در قبال ایران مورد پذیرش و توافق کل سیستم و مجموعه حکومتی آن کشورها باشد، امری که یک ضرورت اساسی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و دستیابی به یک توافق پایدار است.
 
اما نکته دیگری که در این سلسه از مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما در طول مذاکرات هسته ای صرفا با آمریکا مذاکره نمی کنیم و آمریکا یکی از اعضای گروه 1+5 است و درست است که ما به آمریکا بی اعتماد هستیم و اعتقاد داریم ممکن است مسائل دیگری را در طول مذاکرات هسته ای مطرح کند ولی مهم این است که طرف مذاکرات هسته ای تنها در نام آمریکا خلاصه نمی شود و همین که ایران بتواند مواضعش را درمورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای به 6 قدرت دیگر جهانی ثابت کند باعث خواهد شد آمریکا نیز بر خلاف میل باطنی اش به ناچار با دیگر اعضای گروه 1+5 همراهی کند که این امر می تواند موید خوش بیینی به مذاکرات هسته‌ای، در عین بدبینی به آمریکا باشد.
 
لذا مذاکرات هسته ای نه صرفا با آمریکا بلکه با دیگر اعضای شورای امنیت به همراه آلمان، با جدیت و امیدواری های بسیاری شروع شده است و شرط موفقیت در این مذاکرات و حل مسائل باقیمانده، در گرو آن است که بتوانیم از شکاف های موجود در بین اعضای 1+5 استفاده کنیم و در ضمن نیروها و جریان های داخلی باید توجه کنند که تیم مذاکره کننده هسته ای نمایندگی کل حاکمیت و نظام اسلامی را به دوش می کشد و هر چند توافق های احتمالی ممکن است خالی از نقد منصفانه نباشد ولی موضع گیری ها باید به طوری اتخاذ شود تا دنیا به این باور برسد که درحال مذاکره با نماینده کل حاکمیت است.
 
البته با توجه به اینکه مذاکرات گام نهایی قرار است در چند مرحله و در شکل های مختلف پیگیری شود و 6 ماه تا یک سال زمان برای آن صرف شود به طور حتم فراز و فرودهای زیادی را خواهد داشت و همینطور ممکن است گروه های مختلفی که در طول برگزاری گام اول مذاکرات، برای بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تلاش کردند با طرح مباحث مختلف، قصد تحمیل برخی خواسته ها و فشار به مذاکره کنندگان را داشته باشند.
 
از جمله مباحث مطرح شده در این روزها، درخواست مذاکره در مورد توان موشکی ایران است که این هوشیاری را می طلبد که بدانیم این گونه مواضع، خارج از چارچوب توافقات بوده و البته از سوی مذاکره کنندگان مستقیم و یا همان نماینده های قانونی حاکمیت کشورهای 1+5 مطرح نشده است و افراد و جریان هایی که در خارج این مطالب را عنوان می کنند همان طیف هایی هستند که تمایلی به موفقیت این مذاکرات ندارند وقصد دارند مذاکرات را از ریل صحیح آن خارج کنند، تلاشی که در صورت هوشیاری داخلی هیچ تاثیری در روند مذاکرات نخواهد داشت. در ضمن در داخل کشور نیز مقام‌های مسئول به درستی واکنش های متناسب و مناسب با درخواست بی مورد و خارج از چارچوب مذاکرات هسته ای را در همه ابعاد نشان داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین