کد خبر: ۲۳۲۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

رییس بنیاد صلح کارنگی: مذاکرات باید به مساله هسته ای محدود شود

جسیکا تاچمن ماتیوس رییس بنیاد صلح کارنگی گفت: مذاکرات باید حد و مرز داشته باشد و به مساله هسته ای محدود شود تا توافق به نتیجه برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات، برنامه موشکی ایران را هم در بر خواهد گرفت؟ افزود: اگر از بحث هسته ای فراتر برویم، وارد مشکلاتی می شویم که نمی شود همه آنها را به صورت همزمان حل کرد. 

او اظهارکرد: اگر مشکل هسته ای حل شود و این معضل عظیم از وسط جاده میان ایران و غرب برداشته شود بعدا می توان به مسایل دیگر هم رسیدگی کرد. 

وی در گفت و گو با تلویزیون بی.بی.سی گفت: دو طرف تلاش می کنند انتظارات را پایین بیاورند و این نشان می دهد چقدر از آن قله بلند و سرسختی مذاکرات نگرانند اما مشکل این است که این کار را باید در روز روشن و جلوی چشم دیگران انجام دهند. 

او خاطرنشان کرد:یکی از مزیت های دور اول مذاکرات این بود که با مخفی نگه داشتن جزئیات مذاکره،دوطرف از حملات مخالفان موفقیت این مذاکرات در امان بودند و این راه طولانی خواهد بود و دو طرف می خواهند فضا و زمان کافی برای حل این مذاکرات را داشته باشند و در نتیجه توقعات دیگران را کاهش دهند. 

رییس بنیاد صلح کارنگی در پاسخ به اینکه توافق نهایی چه شکلی خواهد داشت؟ گفت: اگر قرار است توافقی در کار باشد، باید شامل حق غنی سازی ایران در یک سطحی باشد و این غنی سازی باید متناسب نیازهای ایران باشد.

وی ادامه داد : اگر آمریکایی ها واقعا به دنبال رسیدن به توافق هستند باید بپذیرند که ایران برای نیازهای خودش به سطحی از غنی سازی ادامه دهد. 

ماتیوس گفت: توافق اولیه خواهان روشن کردن فعالیت های ایران در گذشته بود اما شخصا فکر می کنم این خیلی مشکل ساز است، مهم آینده است نه گذشته به همین خاطر فکر می کنم این یکی از حوزه هایی است که می شود در مذاکرات پیچیده به توافقی برسیم که به مسایل مهم یعنی آینده اولویت دهد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر بر این که رسیدن به توافق جامع چقدر طول می کشد؟ اظهارکرد: در توافق موقت گفته شده شش ماه که اگر تمدید شود، یک سال خواهد شد اما حدس من این است با توجه به این که در طرف غربی شش مذاکره کننده وجود دارد که همه باید با هم توافق کنند و این مساله را پیچیده می کند بنابراین به نظر می رسد بیشتر از شش ماه طول بکشد اما امیدوارم به یک سال نکشد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین