کد خبر: ۲۳۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۲

ناصرتقوايي:مشكلات باعث مي‌شود كه دنبال مسائل مورد علاقه‌ام نروم

آفتاب‌‌نیوز : وي در كارگاه آموزشي "تبديل فرهنگي در فرآيند اقتباسي" در حاشيه هم‌انديشي سينما وادبيات، افزود: اين مشكلات موجب مي‌شود كه فيلم‌سازي مثل من ديگر به سراغ موضوع‌هاي مورد علاقه خود نرود، همانطور كه سه طرح توليدي‌ام ناتمام رها شد. 

برنامه هم‌انديشي سينما وادبيات از ‪ ۱۵‬آبان( يكشنبه) در دانشكده صداو سيما آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. 

به گزارش سينماي ما كارگردان فيلم "ناخدا خورشيد" ادامه داد: البته نبايد شرايط غير طبيعي را به ذات هنر تعيمم داد، ما بايد در رابطه با واقگرايي از منظر بصري در سينما تجديد نظر كنيم.
"اگر از يك واقعيت فيلم ساخته شود، واقعي نيست بلكه آن اثر گزارشي از آن واقعه است. 

وي تصريح كرد: هر زمان هنر كارش به جاي برسد كه غير قابل تقليد باشد، آن وقت هنر ناب ناميد مي‌شود.
اين كارگردان به موضوع سينما وادبيات اشاره كرد و افزود: متن‌هاي بلند ادبي به درد توليد در سينما نمي‌خورند و بيشتر به كار آثار تلويزيوني مي آيد. 

وي توضيح داد: در سينما بر خلاف ادبيات فيلم‌ساز بايد از پايان كار خود اطلاع داشته باشد، ابزارها هنرها را از يكديگر متمايز مي‌كند.
تقوايي يادآورشد: ادبيات با كاغذ و قلم و توان خاصي( فردي) سروكار دارد اما سينما با ابزار و تجهيزات و كار جمعي شكل مي‌گيرد. 

"ادبيات براي انتقال موضوع به‌واسطه‌انساني نياز نداردوهمه‌چيزبه توانايي نويسنده بستگي دارد درحالي كه در سينما فيلم‌ساز براي انتقال موضوع به همراهي گروهي نياز دارد." 

وي توضيح داد: در سينما، فيلم‌نامه‌اي موفق است كه دنياي نويسنده را به خوبي درك و منتقل كرده باشد. در ادبيات موضوع از جامعه گرفته شده و آنگاه تبديل به هنر مي‌شود. 

كارگردان فيلمهاي "اي ايران" ، "ناخدا خورشيد" و "كاغذ بي‌خط" ادامه داد: زندگي درادبيات به طور هدايت شده ترسيم مي‌شود و اين در حالي است كه وقتي اين موضوع در سينما مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ديگر كاري به جامعه ندارد و آن داستان انتخاب شده تبديل به دنياي فيلم‌نامه نويس مي‌شود. 

وي ، وسعت ادبي و غناي زبان وادبيات فارسي را نقطه قوت سينما براي طرح موضوع‌هاي منطقه‌اي فارغ از نگاه ايراني و ملي مبتني بر اقتباس ادبي عنوان كرد. 

تقوايي به ديگر تفاوت‌هاي ادبيات و سينما پرداخت و افزود : در فيلم‌نامه نويسي و سينما همواره از توصيف عينيات پرهيز مي‌شود و اين در حالي است كه اين عينيات همواره با توصيف در ادبيات براي مخاطب ارايه مي‌شود. 

وي خاطرنشان كرد: در سينما براي انتخاب موضوع مجاز هسيتم و آن را مي‌توانيم با بهره‌گيري از فيلمنامه‌نويس حرفه‌اي و يا بصورت سفارش شده به نگارش درآوريم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین