آفتابنیوز : آفتاب: وسایل نقلیه در طراحی معابر شهری نقش مهمی ایفا میکنند و برای ارتقاء کیفیت زندگی در مناطق مسکونی شیوههای مناسب آرامسازی ترافیک در دستور قرار میگیرد که ابزارهای عمومی مثل سرعتگیر و سرعتکاه در این راه بیشتر به چشم میخورند.
سرعتکاه، مقطع برجسته کوهانی شکلی است که بهمنظور کاهش سرعت در عرض خیابانها بهکار میرود، سرعتکاه دارای ارتفاع پنج الی 10 سانتیمتر و عرض آن حدود چهار متر است ولی نباید از 1.8 متر کمتر باشد. هر چه عرض سرعتکاه کمتر باشد به سرعتگیر شبیهتر است و همانند دستانداز جاده عمل میکند.
طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعتگیر باید هفت تا 10 سانتیمتر و حداکثر طول آن 30 سانتیمتر و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده از آن در اماکنی توصیه شده که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 15 کیلومتر تجاوز نمیکند.
در انتخاب طرح آرامسازی ترافیک بر مبنای طرح سرعتگیر یا سرعتکاه باید مواردی مثل میزان کاهش سرعت، تأثیر بر ایمنی ترافیک موتوری، پیاده و دوچرخه، تأثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر زیبایی بصری محیط، عکسالعمل ساکنان محل و رانندگان وسایل نقلیه موتوری مورد توجه قرار بگیرد.
همچنین در محل نصب سرعتکاه یا سرعتگیر، رانندهها باید از فاصله مناسب این موانع را ببینند. سرعتگیرها باید با علایم مشخص همچون تابلو، روشنایی، تغییر رنگ، خط کشی و... کاملاً نمایان باشند. سرعتگیرها و سرعتکاهها خطر جدی برای راکبان موتور سیکلت و دوچرخه به حساب میآیند. کم کردن سرعت وسیله نقلیه و شتابگیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت، آلودگی صوتی نیز ایجاد میکند.
این ابزار در صورتیکه طبق ضوابط ساخته شوند، باعث کاهش حجم ترافیک در معابر محلی و انتقال بخشی از حجم آنها به معابر رده بالاتر یعنی معابر جمع و پخش کننده و شریانی میشوند و از معایب آن این است که سرعتکاهها بهسبب مجبور کردن رانندهها به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیلها بیشتر خطرناک میکند تا امن.
ایجاد مانع فیزیکی برای کاهش سرعت خودروها در خیابانها باید آخرین راه چاره باشد، اگر سرعتگیر یا سرعتکاه منجر به تصادف و یا خسارت شود باید در گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی بهعنوان عامل تصادف قید شود. شورای ترافیک در شهرها برای نصب سرعتگیر با راهنمایی و رانندگی و شهرداری، هماهنگی لازم را انجام میدهد و سپس سرعتگیر و سرعتکاه را نصب میکند.
توضیحات بالا مقدمهای است برای اشاره به سرعتگیر و سرعتکاههای بیشمار شهر خرمآباد، جایی که هر کجای شهر را نگاه کنی یک مانع دیده میشود. موانعی که داد مردم و مسئولان را نیز درآورده است.
موانع غیراستاندارد برداشته شوند
معاون امور عمرانی استاندار لرستان در این باره گفت: «دور برگردانها و سرعتگیرهای غیراستاندارد زیادی در شهر وجود دارد و با اینکه بارها گفته شده اما اهتمامی برای رفع نواقص صورت نگرفته است.»
کیانپور تأکید کرد: «باید آنهایی که غیر ضروری و فاقد استانداردهای لازم هستند، برداشته شوند و اگر هم در جایی نیاز به سرعتگیر است باید به گونهای باشد که به مردم خسارات جانی و مالی وارد نشود.»
وی ادامه داد: «سرعتگیر یا دوربرگردانهایی دیده شده که به هیچ وجه به وجودشان نیاز نیست و اگر در مکانی منجر به خسارت شود، نمیتوانیم دفاع کنیم.»
شهرداری خرمآباد مشکل را حل کند
مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز در این باره گفت: «مالک اصلی شهر، شهروندها هستند و شهرداریها در قبال آنها وظایفی بهعهده دارند که رفع نواقص سرعتگیرها یکی از این وظایف است.»
سیدعلی موسوی افزود: «سرعتگیرهای غیراستانداردی در شهر خرمآباد وجود دارد و مشکلاتی ایجاد کرده که شهرداری اگر بتواند تا قبل از پایان سال این نواقص را حل کند، خیلی خوب میشود.»
سرعتگیرها استاندارد نیستند
شهردار خرمآباد معتقد است، سرعتگیر و سرعتکاههای موجود در سطح این شهر از استانداردهای لازم بهدور هستند.
محمد مهرابی گفت: «ما هم اعتقاد داریم که سرعتگیرهای سطح شهر باید ساماندهی شوند، چون بیشتر آنها استاندارد نیستند.»
وی با بیان اینکه بعضی از سرعتگیر و سرعتکاهها غیرفنی هستند، تأکید کرد: «فعلاً که نزدیک ایام نوروز هستیم اما با شروع سال جدید برای ساماندهی این موانع اقدام میکنیم.»
مهرابی ادامه داد: «در جاهایی که نیاز نیست بعضاً سرعتگیرهایی مشاهده میشود که مشکلات زیادی ایجاد کرده و بدون شک آنها را برمیداریم.»
شهردار خرمآباد میگوید: «در بحث ترافیک باید بیشتر کار کنیم و طرح جامع ترافیک شهر در حال مطالعه است که امیدواریم بهزودی تصویب شود.»
برخی از موانع برای شهروندها زحمتآور است
نماینده مردم خرمآباد و دوره چگنی گفت: «سرعتگیر، استانداردی دارد که متولیان برای نصب آنها هماهنگ میکنند و بهتر است به گونهای نصب شوند که خساراتی به مردم وارد نشود.»
ابراهیم آقامحمدی افزود: «به نظر من بعضی از سرعتگیرهای داخل شهر برای رانندهها زحمتآور است و مسئولان باید بازنگری کنند.»
برای کاهش سرعت راههای زیادی وجود دارد که متأسفانه در شهر ما اولین چاره سرعتگیر یا سرعتکاه است. در هر حال دلمان را خوش میکنیم به صحبتهای مسئولان که روزی ما هم از دست این خاکریزهای سرعتگیرنما رها میشویم. آیا شما هم خوشبین هستید؟!
گزارش از مهران مریدی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان