کد خبر: ۲۳۹۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵

دخانیات و الکل موثرترین عوامل بروز سرطان مری/ سرطان مری در کدام نقطه ایران بیشتراست؟

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) سرطان‌ها را بعد از حوادث قلبی- عروقی و تصادف‌ها مهمترین عامل مرگ و میر در کشور دانست و گفت: امروزه شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش بعد از سرطان معده و کولون، سرطان مری است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر ناصر ابراهیمی دریانی ضمن اعلام این خبر افزود: البته در گذشته شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش سرطان مری بود ضمن این که از نظر جهانی کشورهای ایران، چین و افریقا در درجه اول شیوع این نوع سرطان هستند.

وی با بیان این که شیوع سرطان مری میان زن و مرد یکسان است تصریح کرد: مصرف سیگار، چپق، تنباکو و همچنین مصرف الکل از عوامل تأثیر گذار در بروز سرطان مری محسوب می‌شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: امروزه اثبات شده مصرف تریاک هم در بروز سرطان‌های معده و مری تأثیر گذار است.

وی افزود: بیشترین عاملی که به غیر از مصرف الکل و سیگار در بروز سرطان مری نقش دارد و باید از آن نام برد، کم مصرف کردن میوه جات و سبزیجات تازه است.

وی با بیان این که شایع‌ترین محل سرطان مری در ایران گنبد کاووس است به شفاآنلاین گفت: بر اساس یک بررسی که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ در گنبد کاووس صورت گرفته مشخص شد میزان شیوع این نوع سرطان در گنبدکاووس بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر بود.

به گفته دکتر ابراهیمی دریانی، یکی از علل شیوع سرطان مری در گنبد کاووس به مصرف زیاد ناس (یک ماده گیاهی) بر می‌گردد.
متخصص جراحی عمومی با بیان این که متأسفانه اغلب سرطان‌های مری دیر تشخیص داده می‌شوند گفت: معمولأ بیمار درپی گیر کردن غذا در بدنش به پزشک مراجعه می‌کند و باید توجه داشت که این امر نباید به دلیل استرس یا هیستری گذاشته شود.

وی ادامه داد: در واقع شک کردن به هیستری در مرحله آخر باید قرار داشته باشد. در عین حال باید دانست در مردان و زنان کهنسال گیر کردن غذا را نباید ناشی از هیستری بدانیم.

به گفته وی گیر کردن غذا به دلیل بزرگ شدن تومور است که متاسفانه دیگر قابل عمل نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بارزترین علائم سرطان مری یادآورشد: کم خونی از علامت‌های مهمی است که نباید دست کم گرفته شود. ضمن این که به هیچ عنوان هم نباید خودسرانه قرص آهن مصرف کرد.

وی بی اشتهایی، کاهش وزن و خونریزی را از دیگر علائم مشهود سرطان مری برشمرد و افزود: گاهی اوقات در صورت پیشرفت بیماری، سرطان به نای هم راه می‌یابد. به طوری که بیمار هنگام غذا خوردن به دلیل عبور از مری و ورود غذا به داخل ریه شروع به سرفه می‌کند.

دکتر ابراهیمی دریانی در مورد طیف سنی ابتلا به سرطان مری اظهار کرد: در صورتی که فردی دارای زمینه‌های ژنتیکی باشد امکان دارد زیر ۵۰ سالگی هم به این بیماری مبتلا شود. در حالی که این بیماری اغلب بین ۶۰ تا ۸۰ سالگی بروز می‌کند و جنسیت در بروز آن دخالتی ندارد.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام (ره) در مورد درمان سرطان مری بیان کرد: در واقع درمان این بیماری بر اساس وضعیت سرطان و میزان پیشرفت آن انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، وی ادامه داد: اگر سرطان مری تنها محدود به مخاط باشد و یا در صورت پیشرفت زیر مخاط، سینه و غدد لنفاوی را هم درگیرکرده باشد برای بیمار مراحل مختلف درمانی نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی در نظر گرفته می‌شود. ضمن این که بعدأ در مورد جراحی تصمیم گرفته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین