کد خبر: ۲۴۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵

خوانشی بر سخنان تازه جلیلی؛ حزب‌اللهی‌ها، تنها اطرافیان شما نیستند

کنش سیاسی تا به هنگامی که برخوردار از شاکله ای منسجم و هدفمند نبوده و تشکیلات منسجمی نداشته باشد، نمی توان انتظار برون دادی مطلوب و نتیجه ای مقبول از آن داشت. این نکته ای است که طیف شکست خورد انتخابات اخیر نیز آن را به فراست دریافته و در پی بنا نمودن تشکیلات منسجم و هدفمند است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سعید جلیلی نامزد جریان جبهه پایدارای در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ساعاتی پیش در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس به همین نکته اشاره کرده و گفته است: " لازم است شبکه‌هایی از گروه‌های حزب اللهی در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل بگیرد."
 
سایت خرداد در ادامه نوشت: این سخن دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی می تواند حاوی نکات و پیام های خاصی باشد که در ادامه بطور مجمل بدان خواهیم پرداخت.

    1- اشاره دکتر جلیلی به واژه حزب اللهی و مصادیق آن و بناکردن ساختارهای تشکیلاتی در این چارچوب در حالی است که باید از ایشان خواستار تعریفی جامع و مانع پیرامون افرادی شد که از منظر ایشان در زمره دایره حزب اللهی ها قرار می گیرند چرا که با وجود بسیج مستضعفین که به فرموده امام (ره) برای ساختارمند کردن و هم افزایی فعالیت های بچه حزب اللهی ها در ابتدای انقلاب تشکیل و سامان یافت دیگر نیازی نیست که قائده و تشکیلاتی موازی با این سازمان رسمی ایجاد و بنا شود به خصوص که ایشان در ادامه می گویند این تشکیلات تازه باید از رهنمودهای نمایندگان معزز ولی فقیه در استان ها نیز بهره بگیرند و این اشاره وجه رسمی تر و حکومتی تر به چنین تشکیلات پیشنهادی می بخشد و بدیهی است که بر این اساس اینگونه تشکیلات در راستای موازی کاری با نهاد ریشه ای و چند دهه ای بسیج مستضعفین قرار می گیرد.
 
2- می توان البته برای این اشاره دکتر جلیلی شان دیگری قایل شد و اینچنین برداشت کرد که منظور ایشان از حزب اللهی ها طیف نزدیک و همفکر و همنظر با ایشان در عرصه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است، طیفی که از آنان با عنوان نیروهای جبهه پایداری در عرصه سیاسی نام برده می شود با این وصف اینکه ایشان واژه مقدس حزب اللهی را محصور و محدود به یک نگرش خاص می کنند باید گلایه مند بود و از این محدود نگری ابراز دلخوری کرد. از طرف دیگر بهره گیری از نظرات نمایندگان ولی فقیه برای همه طیف های سیاسی و عموم آحاد مردم یک فرآیند مطلوب است و اینکه این جایگاه فراجناحی را با توجه به مطالب پیش گفته محدود در یک نگرش خاص سیاسی هم کرد به نوعی توهین و خدشه به این جایگاه بالادستی است و نباید در این میانه قایل به تفکیک شد. 
 
3- منظر سومی که می توان به سخنان آقای جلیلی توجه کرد این است که ایشان از آن حیث که جبهه پایداری دارای مجوز رسمی فعالیت حزبی و سیاسی نیست به دنبال سامان بخشی نیروهای تشکیلاتی این جریان سیاسی است که در نوع خود مطلوب بوده  قابل تقدیر است اما در این میان استفاده ابزاری از واژگان مقدسی چون حزب اللهی نمی تواند توجیه منطقی داشته باشد و خوب است این طیف با شناسنامه سیاسی خود به میدان بیاید و از آرمان ها و واژگان بلند دایره المعارف انقلاب برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود بهره برداری نکنند. 
 
4نکته کلیدی دیگری که در سخنان جناب جلیلی قابل توجه است آنجایی است که ایشان می گویند: سخنان رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد، اجتماع و فرهنگ باید توسط جریان حزب الله اجرایی شود" و در پیامدش خواستار ایجاد تشکل هایی در این زمینه می شود. اجرایی شدن فرامین رهبری در همه زمینه ها وظیفه و فریضه ای برعهده تمامی مسئولین و نخبگان و عموم آحاد ملت است اما بدیهی است که بدور از از اجماع نظری و کار فکری و ارائه راهبرد و استزراتژی حیطه اجرایی کردن فرامین رهبری بر عهده قوه مجریه و دستگاه های ذیربط در سختار نظام جمهوری اسلامی است و تشکل های مردمی و سیاسی می توانند در قالب پیشنهاد و راهکار و یا نظارت و بازخواست بر اجرایی شدن هر چه بهتر فرامین رهبری اهتمام ورزند. حال ایشان از چه منظری خواستار ایجاد تشکیلات در راستای اجرایی شدن رهنمودهای رهبر انقلاب شده اند نکته ای است که باید خود پیرامون حدود و ثغور و دایره شمول آن بگویند تا خدای ناکرده این سخنان به منزله دخالت در امور اجرایی از سوی تشکیلاتی که بنابر نکات پیش گفته در حیطه همفکران سیاسی و تشکیلاتی این جریان سیاسی است، نشود. 
 
این روزها با میدان داری طیف های خودسری که خارج از روندها و رویکردهای قانونی به عرض اندام سیاسی می پردازند و با شناسنامه سیاسی خود سخن نمی گویند، حساسیت ها در این زمینه ها بالاتر رفته و خوبست آقای جلیلی مشخص کنند که از سخنان فوق الذکر چه مقصود و هدفی داشته اند تا امکان خلط مبحث و سوء استفاده های سیاسی هم برای فرصت طلبان مهیا نگردد. 
 
به هر روی ایجاد تشکیلات سیاسی منسجم و قاعده مند و فعالیت سیاسی در این چارچوب به شفاف سازی سپهر سیاسی کمک شایان توجهی کرده و نکته ای است که باید آن را به فال نیک گرفت منوط به آنکه سیاسیون با پرچم و مانیفست سیاسی و رویکردهای مشخص به میدان رقابت پای بگذارند. البته سخنان آقای جلیلی از یک حیث دیگر هم قابل توجه است و آن اینکه طیف شکست خورده انتخابات به ضرورت فعالیت سیاسی در قالب تشکیلاتی پی برده و در مسیر آن گام بر می دارد اما پیروز شدگان انتخابات در این مسیر علیرغم پتانسیل های بسیار گامی موزون بر نمی دارند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین