کد خبر: ۲۶۳۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶

نان در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد

زمزمه های افزایش قیمت نان به بهانه بهبود کیفیت و کاهش ضایعات در حالی به گوش می رسد که تجربه مرحله نخست هدفمندی یارانه ها حاکی از بی تأثیر بودن گرانی چند سال اخیر در ساماندهی بازار نان است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در چند هفته اخیر مسئولان اظهارنظرهای متناقضی در مورد افزایش قیمت نان با توجیه افت کمی و کیفی آن مطرح و تلاش کرده اند تا بهبود کیفیت، کاهش ضایعات و ساماندهی تولید و عرضه نان را منوط به افزایش چندباره قیمت ها کنند؛ رویکردی که در چند سال گذشته قادر به ساماندهی بازار نان نبوده است. با اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها در آذر ماه89، ساماندهی بازار گندم، آرد ونان نیز از سال90 با افزایش قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی 4هزار و 500تومانی کلید خورد.

در آغاز هدفمندی یارانه نان مسئولان وقت با ارائه طرح جامع ساماندهی گندم، آرد و نان بر افزایش سهم نان صنعتی در سبد مصرفی خانوار، کاهش دورریز و نوسان قیمت ها از طریق تشدید برخوردهای نظارتی تأکید کرده و از کاهش ضایعات نان به کمتر از 20درصد خبر دادند.

وضعیت کنونی قیمت و عرضه نان حاکی از آن است که نه تنها این اهداف محقق نشده بلکه تازه ترین اظهارنظر دست اندرکاران از افزایش نارضایتی مردم و نانوایان با افت کمی و کیفی و افزایش ضایعات و رشد هزینه تمام شده تولید نان حکایت دارد.

با آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز دولت یازدهم بر تثبیت قیمت نان تأکید کرد اما کیفیت نه چندان مناسب گندم تولید داخل موجب افت کیفی آرد و رشد دلال بازی در این صنعت شده و افزایش ضایعات نان را موجب شده است.

در شرایطی که هنوز نان صنعتی سهمی حداکثر 15درصدی در سبد مصرفی خانوار داشته و کاهش وزن چانه خمیر، کوچک تر شدن حجم انواع نان سنتی و افت شدید کیفی به گلایه مصرف کنندگان تبدیل شده است، زمزمه های افزایش چندباره قیمت نان به بهانه بهبود کیفیت و کاهش تخلفات تولید و عرضه آن به گوش می رسد.

•افزایش قیمت نان از تأیید تا تکذیب 

زمزمه های جدید افزایش قیمت نان به بهانه بهبود کیفیت چندی پیش همزمان با گشایش نمایشگاه نان توسط معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت مطرح شد. مجتبی خسروتاج از نارضایتی مردم و نانوایان از کیفیت و قیمت نان خبر داده و بر بررسی دولت برای بهبود کیفیت نان و افزایش قیمت ها تأکید کرد؛ رویکردی که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز با اعلام تصمیم گیری کارشناسی دولت درباره قیمت نان با لحاظ منافع مردم و نانواها بر آن تأکید کرد.

این اظهارنظرها که زمینه گرانی خودسرانه 100تا 200تومانی قیمت برخی انواع نان سنتی در نانوایی های سطح شهر و تشدید کم فروشی و کاهش وزن چانه خمیر را فراهم کرده بود با واکنش معاون اول رئیس جمهور مواجه شد.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه دولت هیچ بحث یا تصمیمی در مورد افزایش قیمت نان نداشته است، از ابلاغ بخشنامه ای خبر داد که مسئولان دستگاه های اجرایی را از انتشار بدون هماهنگی مطالبی که هنوز قطعی نشده منع خواهد کرد.

•کاهش وزن و افزایش ضایعات نان

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، وزن فعلی چانه ای که برای پخت نان درنظر گرفته می شود کمتر از وزن قانونی آن است. همچنین میانگین دور ریز و ضایعات نان کشور حدود 20تا 30درصد برآورد شده که این میزان با اهداف اقتصاد مقاومتی و حفظ حراست از بیت المال و سرمایه های کشور منافات دارد.

علی قنبری گفت: اکنون حدود 80تا 90درصد نان تولیدی کشور به صورت دستی و سنتی تولید می شود که از لحاظ بهداشت، سلامت مصرف کننده و همچنین ضایعات دور ریز با مشکل مواجه است. وی با اشاره به واقعی کردن قیمت نان گفت: این موضوع سبب می شود نانوایان با توجه به سود معقول و جبران هزینه ها به تعهدات اجتماعی خود در مقابل مشتریان عمل و مشتری مداری را مدنظر قرار داده و با تولید نان سالم، بهداشتی، باکیفیت و با وزن مناسب درصدد جذب مشتری برآیند.

منبع:روزنامه همشهری - علی ابراهیمی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین