کد خبر: ۲۶۵۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۸
نگاه فيگارو به دولت جديد ايران

بازگشت نئوراديکاليسم

آفتاب‌‌نیوز :  در حالي که محمود احمدي نژاد، يک شخصيت محافظه کارتندرو، به هر ترتيبي که شده مي خواهد برنامه سياسي خود را درخصوص "ظهور يک جامعه اسلامي نمونه" به کرسي بنشاند، مي بينيم که موج اعتراضات از همه طرف و حتي از سوي جناح خودش بر او وارد مي شود. آخرين آنها که در هفته گذشته در تيتر مطبوعات ايران به چشم خورد، از طرف هاشمي رفسنجاني، يکي از رقباي انتخاباتي وي بود. او درخصوص اصلاحات دستگاه هاي دولتي توسط احمدي نژاد به روزنامه نگاران ايراني اظهار داشت: "بعضي ها امروز مي خواهند عملکردهاي گذشته را زير سوال ببرند و سياستي پيش گرفته اند تا همه را پاکسازي کنند. اين گونه سياست ها شخصيت هاي کارآمد و لايق را طرد خواهد کرد."

از ماه اوت تاکنون، يعني از زماني که احمدي نژاد کار خود را در مقام رياست جمهوري آغاز کرده است، نمونه اين گونه اعتراضات، فراوان است. اعتراض به مواردي چون: 

- تغيير اعضاي مذاکره کننده در پرونده اتمي که اخيرا به دليل نزديک بودن رأي نهايي آژانس اتمي بسيار حساس شده است.

- کوتاه کردن مدت ماموريت حدود 40 نفر ديپلمات در پست هاي مختلف در خارج از کشور که بيشتر آنها به ميانه رو بودن شهرت دارند.

- جايگزيني روساي بانک هاي اصلي کشور با روساي جديد.

درحال حاضر، نمايندگان اصلاح طلب که امروز در مجلس به صورت اقليت درآمده اند، درخصوص مذاکره پيرامون افت سهام در بازار بورس تهران، براي خود دردسر ايجاد نمي کنند، زيرا که اين کاهش، نتيجه مستقيم تصميمات جديد و انتقادات شديد رييس جمهور بر ضد اسراييل بوده است.

وقايع جديد

چند نماينده محافظه کار که از نظر ايدئولوژيکي بسيار به احمدي نژاد نزديک هستند به جناح هاي مخالف پيوسته اند تا بتوانند راحت تر و بي پرده تر با گزينش وي درخصوص انتصاب وزير جديد نفت مخالفت کنند. اين بحران سياسي داخلي، در واقع چند دستگي را در دستگاه دولت فعلي علنا آشکار مي کند و امروز شاهد آن هستيم که اين چند دستگي جناح محافظه کار را به جنب و جوش آورده است. جناح محافظه کاري که مخلوطي پيچيده و معجوني از مذهبي هاي افراطي، سرمايه داران بازاري و اعضاي سابق سپاه پاسداران است. محمود احمدي نژاد، شهردار سابق تهران و مدافع سرسخت و قسم خورده آرمان هاي انقلاب اسلامي سال 1979 به بسياري از اعضاي اين جناح "فراخوان" داده است تا هر چه سريع تر پست هاي استراتژيکي را اشغال کنند.

بازگشت نئوراديکاليسم

اين هفته، آيت الله خامنه اي، شخص اول حکومت، مخالفين رييس جمهور جديد را به صبر دعوت کرد. ولي تصميم اخير وي مبني بر اعطاي قدرت بيشتر به شوراي مصلحت نظام، کاملا نشان دهنده خواسته وي براي در چارچوب قرار دادن فعاليت هاي احمدي نژاد است.

يک ديپلمات غربي اظهار داشت: "امروز سياست جمهوري اسلامي را سخت بتوان رمزگشايي کرد. ما در ابتدا شاهد سال هايي انقلابي و حماسه ساز بوديم، سپس دوره بازسازي و بازگشايي با رفسنجاني آمد. پس از آن، در زمان خاتمي يک اصلاح طلبي محدود و بي بال و پر را نظاره گر بوديم. ولي از اين پس، بازگشت نئوراديکاليسم خواهد بود، با اين تفاوت که يک طبقه و فرقه جديد سياسي گرداگرد احمدي نژاد ظهور کرده است. يک طبقه اي که روحانيون سنتي را نيز به چالش و مبارزه خواهد طلبيد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین