کد خبر: ۲۶۶۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵

امروز در دفتر خاتمی چه گذشت؟

ترافیک سنگین در یک روز تعطیل آن هم در خیابانی که در دیگر روز‌ها چندان شلوغ نیست، کنجکاوی هر بیننده‌ای را بر می‌انگیخت. از ۹صبح دیگر جای پارک برای خودروها پیدا نمی‌شد. همه آمده بودند تا عید غدیر را به سید اصلاحات تبریک بگویند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ترافیک سنگین در یک روز تعطیل آن هم در خیابانی که در دیگر روز‌ها چندان شلوغ نیست، کنجکاوی هر بیننده‌ای را بر می‌انگیخت. از ۹صبح دیگر جای پارک برای خودروها پیدا نمی‌شد. همه آمده بودند تا عید غدیر را به سید اصلاحات تبریک بگویند. وقتی به هزار زحمت به میان جمعیتی می‌روید که از هنرمند و فعال سیاسی، جوان و پیر در آن حضور دارند از خود می‌پرسید که آیا همه این‌ها فقط برای عید دیدنی به دیدار رهبر اصلاحات آمده‌اند؟ اما نه. فقط این نیست. این یک عید دیدنی و یک بازدید خشک و خالی نیست. این دور هم جمع شدن، ابراز ارادت و احترامی است به شخصی که فرزند عالم خمینی کبیر خوانده شد، سال‌ها مرد اول گفت‌و‌گوی تمدن‌ها شد، زنده باد مخالف من سر داد و تعامل و مدارا را در قالب گفتمانی آمیخت که ما امروز آن را اصلاحات می‌خوانیم. وقایع این سال‌ها و تدبیر سید محمد خاتمی نشان داد که قامت رهبری اصلاحات برازنده اوست. این را هادی خانیکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ندای ایرانیان می‌گوید. این استاد دانشگاه اشاره می‌کند به نقش پررنگ خاتمی در انتخابات ۹۲ و می‌گوید «اگر صبر و حوصله خاتمی نبود قطعا انتخابات ۹۲ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. این دیدار نه یک عید دیدنی مرسوم بلکه ابراز ارادتی است که اصلاح طلبان به سید محمد خاتمی می‌کنند. چه آنکه ما خاتمی را به اعتدال می‌شناسیم و از او می‌آموزیم چگونه مشی سیاسی خود را در پیش بگیریم»
 
خاتمی را هنرمند می‌دانیم 

سهیل محمودی که تقریبا از ده صبح میدان‌داری مراسم روز عید غدیر خم در دفتر سه راه یاسر را بر عهده داشت می‌گوید: «ما هنرمندان خاتمی را دوست داریم چه آنکه ایشان را یک هنرمند، هنردان و گوهر‌شناس می‌دانیم» حضور پررنگ هنرمندان در مراسم عید غدیر امروز جلوه‌گری خاصی داشت. 

برای سیاسیون جا نبود

فیض ا... عرب سرخی فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد بود دیگر جا برای حضور فعالین سیاسی وجود ندارد. مجبوریم بیرون بایستیم، خاتمی یک چهره فرهنگی، هنری و البته سیاسی است. به نظر می‌رسد امسال هنرمندان سنگ تمام گذاشته‌اند و جای فعالین سیاسی را هم گرفته‌اند» 
*چه کسانی آمده بودند؟ 

میهمانان سیاسی در میان جمعیت

به سنت هر ساله چهرهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی در این مراسم حضور داشتند. علی یونسی، احمد مسجد جامعی، فیض ا... عرب سرخی، احمد پورنجاتی، هادی خانیکی، محمد رضا عارف، جعفر توفیقی و جمع کثیری از هنرمندان و روزنامه نگاران حضور داشتند. نکته قابل توجه اما حضور انبوه جمعیت از اقشار مختلف بود به گونه‌ای که علاوه بر سالن اصلی، سالن مجاور و حیاط هم مملو از جمعیت بود. 

عرفان و ادب؛ مقدمه مراسم

گفتنی است، این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با قرائت زیبای موسوی، قاری برجسته آغاز شد. اجرای این مراسم را شاعر و ادب پژوه معاصر «سهیل محمودی» بر عهده داشت. سهیل محمودی در آغاز مراسم با تبریک عید سعید غدیر و سابقه برگزاری این نشست طی ده سال گذشته گفت: جمعی از شاعرانی که هر ساله در این مراسم هر ده سال حضور دارند. به سبب حضور در سالگرد درگذشت دکتر قیصر امین‌پور به دزفول سفر کرده‌اند و در این مراسم حضور ندارند. شعر خوانی در مدح و منقبت حضرت علی (ع) از دیگر برنامه‌های این جشن بود. حضور محمدرضاعارف هادی خانیکی، محمد صدوقی، سید محمد رضا خاتمی، سیدعلی خاتمی، محمد ستاری‌فر، سراج الدین موسوی، علی یونسی، سید عبدالحسین مختاباد، لاله اسکندری، فخرالسادات محتشمی‌پور، ووزرا، استانداران، سفرا و دیپلمات‌های دولت اصلاحات، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و شاعران، جوانان اصلاح‌طلب و خانواده‌های زندانیان سیاسی، از دیگر نکات قابل توجه این مراسم بود. 

رونمایی از قرآن خطی امام حسن(ع) توسط خاتمی

در این مراسم از قرآن خطی منسوب به امام حسن مجتبی (ع) توسط حجت الاسلام و المسلمین «سید محمد خاتمی» رونمایی شد. این قرآن نفیس قرار است در کتابخانه ملک تهران نگهداری شود. همچنین از برگزیدگان جشنواره اخلاق و نیایش در حوزه فرهنگ، هنر و ادب نیز تقدیر شد و رییس جمهوری اسبق کشورمان از ۱۱ نفر از برگزیدگان با اهدای لوح یادبود و قرآن نفیس، قدردانی کرد. «یوسف ثبوتی» در حوزه علمی، «سید حمید شاهنگیان» در حوزه موسیقی، «اردشیر صالح‌پور» در حوزه نمایش، حجت الاسلام و المسلمین «حسن پویا» در حوزه پژوهش، «سید محمد بهشتی» در حوزه معماری، خانم «موسوی» برگزیده جمعیت خیریه دانشجویی امام علی (ع)، «بیوک ملکی» در حوزه شعر، «نرگس آبیار» در حوزه سینما، «حمید عجمی» در حوزه هنرهای تجمسمی خوشنویسی، «رضا داوری اردکانی» در حوزه پژوهش و «مصطفی مستور» در ادبیات داستانی، برگزیدگان جشنواره اخلاق و نیایش بودند که از آنان تقدیر شد. 

صحبت‌های مسجدجامعی درباره قرائت افراطی از اسلام

در ادامه این مراسم و همزمان با رونمایی از قرآن، منتسب به امام حسن مجتبی عضو شورای شهر تهران به عوان برنامه ریز این مراسم با اشاره به ضرورت و اهمیت اخلاق و نیایش، تاکید کرد: خیلی از مسائل و مشکلاتی که امروز دنیا درگیر آن است نتیجه بی‌توجهی به اخلاق است. در دولت و حکومت حضرت علی (ع)، ایشان راضی نبود تا یک خلخال از پای دختری در شهری از بلاد اسلامی در آورده شود، اما حالا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. به گزارش خبرنگار ندای ایرانیان، احمد مسجد جامعی در دیدار دوستانه با سید محمد خاتمی به مناسبت عید غیر خم با اشاره به تحولات اخیر منطقه، گفت: داعش و طالبان نشان دادند که چگونه اسلام می‌تواند به ضد اسلام تبدیل شود. تنها اگر کلام پیامبر مبنی آنکه علی با قرآن و قرآن با علی بوده و هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند را آویزه گوش خود نکنیم. اسلام بدون ولایت با مشکل مواجه می‌شود که امروز شاهد آن هستیم. وزیر فرهنگ دولت اصلاحات با اشاره به سخنان و بیانات پیامبر (ص) درباره ولایت و ضرورت آن، افزود: دقت پیامبر کاملا روشن می‌کند که اسلام بدون اجتهاد، معنویت به راه‌هایی چون اقدامات تندروانه امروز داعش می‌رسد. این عضو شورای شهر تهران در پایان با اشاره به ضرورت و اهمیت اخلاق و نیایش، تاکید کرد: خیلی از مسائل و مشکلاتی که امروز دنیا درگیر آن است نتیجه بی‌توجهی به اخلاق است. اینکه چطور در دولت و حکومت حضرت علی (ع)، ایشان راضی نبود تا یک خلخال از پای دختری در شهری از بلاد اسلامی در آورده شود، اما حالا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

منبع:‌ندای ایرانیان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین