کد خبر: ۲۶۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
محدودیت در اکران فیلم‌ها باعث تهاجم فرهنگی می‌شود

افرادی در مجلس به‌دنبال محدود‌کردن فضای مجازی و فرهنگی هستند

به‌تازگی کمیسیون اصل 90 نامه‌ای به رییس سازمان سینمایی نوشته و از وی خواسته جلوی اکران بعضی از فیلم‌های سینمایی را بگیرد. این نامه واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته؛ از جمله حسین نوش‌آبادی، ‌معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدام کمیسیون اصل 90 را مغایر با قانون اساسی و مصداق تداخل وظایف قوا می‌داند. اما نمایندگان مجلس این نامه را تداخل نمی‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: قادرمرزی درباره نامه کمیسیون اصل 90 به رییس سازمان سینمایی به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: اینکه از طرف مجلس نامه‌ای نوشته شده مشکلی ندارد. مجلس براساس قوانین وظیفه نظارت بر قوه مجریه را دارد و بر کارهای دولت نظارت می‌کند.

رییس فراکسیون نخبگان مجلس در تایید عملکرد وزارت ارشاد عنوان می‌کند: به هر حال وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور نهادهای خاصی هستند. سینماداران و هنرمندان کشور افراد متعهد و مسلمانی هستند و نشان داده‌اند که به شئونات اسلامی پایبند هستند.

قادرمرزی درباره فضای حاکم بر سینمای کشور و مخالفت‌ها و فشارهایی که به این فضا وارد می‌شود به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: در مواردی پیش می‌آید که فیلمی به نمایش درمی‌آید یا در نوبت اکران است که احتمالا با سلایق بعضی از ما متفاوت است. این موضوع نباید باعث شود که جلوی اکران آن فیلم را بگیریم.

وی معتقد است: این وضعیت باعث می‌شود که فضای سینمای کشور بسته نشان داده شود. نباید اجازه به‌وجود‌آمدن چنین وضعیتی را بدهیم. باید اجازه دهیم واقعیت‌های جامعه نشان داده شود.

این نماینده مجلس به فضای حاکم بر مجلس اشاره و مطرح می‌کند: یک واقعیت را باید بپذیریم و آن اینکه افرادی در مجلس وجود دارند که به دنبال محدود‌کردن فضای مجازی و فضای فرهنگی هستند. موضوع این است که وقتی نیازی در جامعه احساس می‌شود، جامعه از هر راهی که بتواند به آن دست می‌یابد. با فیلتر تکنولوژی‌ها در فضای مجازی نمی‌توان جلوی استفاده از آن را گرفت.

قادرمرزی تاکید می‌کند: درباره سینما هم وضعیت به همین شکل است. زمانی که بخش قابل‌توجهی از جمعیت 77 میلیون نفری مردم ایران چیزی را می‌خواهند که صداوسیمای کشور به دلیل وضعیت خاصی که دارد نمی‌تواند به مردم بدهد؛ چه بهتر است که این خواسته‌ها و تمایلات از طرف سینما تامین شود.

وی درباره تمایلات گروه قابل‌توجهی از مردم در جامعه  و لزوم توجه دولت به این خواسته‌ها عنوان می‌کند: توجه نکردن به خواسته‌های این گروه از مردم باعث می‌شود که این قشر به سمت تلویزیون‌های بیگانه، فیلم‌های غربی و ... کشیده شوند. زمانی که ما خواسته‌های این قشر را براساس موازین اسلامی تامین کنیم درصد تهاجم فرهنگی را هم پایین می‌آوریم. محدودیت‌ها نباید باعث به وجود آوردن این وضعیت شود که قشر جوان ما نسبت به فیلم‌های خارجی ذهنیت مثبت پیدا کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد محدودیت در اکران فیلم‌های سینمایی می‌گوید: من به شخصه با ایجاد اینگونه محدودیت‌ها موافق نیستم. ما باید کاری کنیم که جامعه و مخاطبان هنری کشور را به برنامه‌های تولید داخل جذب کنیم.

انتقاد «منیژه حکمت» از بدبینی نسبت به «سینمای اجتماعی»

منیژه حکمت کارگردان سینما و تلویزیون نیز از بدبینی نسبت به سینمای اجتماعی انتقاد کرد. منیژه حکمت معتقد است: پنهان کردن مشکلات اجتماعی باعث حل شدن آن‌ها نمی‌شود بلکه آن‌ها را تشدید می‌کند.

منیژه حکمت در گفت‌وگو با «آفتاب» به ریشه این بدبینی‌ها اشاره کرده و گفت: «کسانی که امروز از بیان و طرح مشکلات اجتماعی در فیلم‌ها هراس دارند،با سیاست‌های غلط سبب پدید آوردن آن‌ها شده‌اند. متاسفانه به دلیل اینکه این مشکلات هرگز به شکل جدی در جامعه ما بررسی نشده است برای  حل این مشکلات راهکارهای مشخص و کارشناسانه پیدا نشده است. به همین دلیل است که پاسخگویی جدی نیز از سوی مسئولان برای حل و فصل آن‌ها وجود نداشته است.»

این کارگردان سینما به دلیل مخالفت با سینمای اجتماعی پرداخته و تاکید کرد: «اگر همه ما کشورمان را دوست داریم باید برای حل مشکلات و معضلات آن تلاش کنیم. اگر ما آلودگی‌های خانه مان را با زیرفرش‌های زیبا بپوشانیم؛ این مشکلات با شدت و قوت بیشتری روزی خود را نشان خواهند داد.»

حکمت در ادامه به وظیفه هنرمند در جامعه پرداخت وگفت: «همه ما باید کمک کنیم تا ایران بهتری بسازیم. هنرمندان نیز در انجام این وظیفه خطیر نقش مهمی دارند. هنرمندان، رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی، چشم و گوش جامعه هستند و باید با آثار جریان‌ساز دردهای جامعه را مطرح و خواهان پاسخگویی آن‌ها باشند. بنابراین مخالفت با سینمای اجتماعی به نفع کشور ما نبوده و نخواهد بود.»

سینمایی اجتماعی را سیاسی و جناحی نکنیم

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما نیز از نگاه جناحی به سینمای اجتماعی انتقاد کرد. این منتقد سینما بیان ناگفته‌ها و دردهای اجتماعی را از اهداف اصلی این ژانر سینمایی دانست.

صلح‌جو منتقد سینما در گفت‌وگو با «آفتاب» به تشریح شرایط سینمایی اجتماعی پرداخته و گفت: «متاسفانه در کشور ما به سینمایی اجتماعی به شکل جناحی و سیاسی نگاه می‌شود. مخالفان دولت اعتدال می‌خواهند با هر بهانه‌ای با دولت مخالفت کنند. مخالفت‌های که بیشتر جنبه سیاسی دارد حالا به بدنه سینما ورود کرده است که این امر بسیار آسیب‌زا است. اگر فیلمی با رویکرد جناحی خاص ساخته شود فیلمی مورد قبول است. اگر همان فیلم در دولت دیگری ساخته شود، مورد مخالفت قرار می‌گیرد. باید اجازه دهیم اهالی سینما درباره فیلم‌های اجتماعی قضاوت کنند. به نظر من درست نیست بحث سینمای اجتماعی محل دعواهای سیاسی شود.»

صلح جو در ادامه به فواید سینمای اجتماعی پرداخته و گفت: «فیلم‌ساز اجتماعی وظیفه دارد به بیان ناگفته‌ها و دردهای اجتماعی بپردازد. در دوره اشغال ایتالیا توسط متفقین سینمای نئورئالیسم به وجود آمد. این مکتب توانست پیام مردم ایتالیا را در مخالفت با حضور اشغالگرام به مردم جهان برساند. بنابراین ما نباید از فواید سینمای اجتماعی غافل شویم.»

بیان مشکلات در فیلم‌ها، واقع‌نمایی است

همچنین رئیس انجمن منتقدان سینما در گفت‌وگو با «آفتاب» به واکاوی نگاه‌های بدبینانه به سینمای اجتماعی پرداخته و گفت: «ما در معنا کردن تعاریف با مشکلاتی رو به‌رو هستیم. نقد اجتماعی ساحت جدایی از سیاه‌نمایی دارد. فیلم نقادانه اثری است که به قصد اصلاح بیان کمبودها و مشکلات می‌پردازد و به نوعی واقع‌نمایی می‌کند اما سیاه‌نمایی به این معناست که فردی با عناد و دشمنی در جامعه‌ای که هیچ کمبودی ندارد، مشکلات را دوبرابر نشان دهد. این دو مفهموم با یکدیگر مساوی نیستند.»

کثیریان افزود: «هنرمندی که دلسوزانه مشکلی را مطرح می‌کند با هدف اصلاح این کار را انجام می‌دهد بنابراین نباید با لقب سیاه‌نمایی او را متهم کرد.»

کثیریان افزود: «خودی و غیرخودی نامیدن هنرمندان در سینمای ما همچنان ادامه دارد. اگر کسی که تفکر وخط فکریش به ما نزدیک باشد فیلمی نقادانه بسازد این فیلم خوب است اما اگر دیگری با همان مضمون فیلمی را بسازد با هجمه و حمله رو‌به‌رو می‌شود. این رویکرد از ابتدا وجود داشته است اما شاهد هستیم که این نگاه غلط در سال‌های اخیر تشدید نیز شده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین