کد خبر: ۲۶۹۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
خبرگزاری فرانسه:

امنیت و میهمان نوازی، گردشگران خارجی را جذب ایران کرده است

امنیت گردشگری، مهمان نوازی ایرانیان، وجود آثار متعدد تاریخی و جاذبه های طبیعی از نگاه خبرگزاری فرانسه دلایل اصلی شیفتگی گردشگران غربی برای سفر به ایران است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری فرانسه نوشت: گروه گردشگرانِ خارجی در پای بنای تخت جمشید، پایتخت آیین های باستانی ایران، ایستاده و با شگفتی به عظمت این بنا خیره شده اند.

اگرچه سال ها بحران اقتصادی در ایران سبب شده است که هتل ها و زیرساخت های گردشگری در این کشور با معیارهای 'پنج ستارگی' فاصله داشته باشند، اما دیپلماسی و توافق های بین المللی کافیست تا گردشگران جهانی به جاذبه های خیره کننده این کشور جذب شوند.

تخت جمشید، گوهری در دل نخستین امپراتوری ایرانیان و زنجیره ای از کاخ هاست که ساختشان به دستور داریوش در سال 518 پیش از میلاد آغاز شد و تا یکصد سال ادامه یافت.

'پیوتر چوالبا' گردشگر لهستانی که سالها آرزوی دیدار از تخت جمشید را داشت، می گوید: 'پیش از آنکه به ایران بیایم، دیده بودم که تصویر این کشور در رسانه های خارجی چندان روشن نیست. اما اکنون به نظرم می رسد ایران دو وجهه دارد: وجهه ای که رسانه ها ساخته اند و وجهه ای دیگر که واقعیت است. واقعیت این است که در اینجا همه به شما کمک می کنند و به شما لبخند می زنند. این واقعا عالی است.'

'توماس' مهندس 29 ساله و اهل اشتوتگارت نیز می گوید: 'موضوع هسته ای ایران تنها چیزی است که درباره این کشور در خبرها می بینیم و می خوانیم. اما آنچه اینجا می بینیم با آنچه شنیده بودیم، واقعا فرق دارد. ایرانیان بسیار مهمان نواز و بسیار کنجکاو هستند.'

گسترش گردشگری در ایران، فعلا بیشتر مرهون فضای سیاسی است تا توسعه زیرساخت ها. انتخاب 'حسن روحانی' به ریاست جمهوری در ایران و تصمیم او به از سر گیری گفت و گوها، در این زمینه نقش مهمی ایفا کرد.

هم اینک 60 درصد از گردشگران خارجی که به ایران می آیند، زائران شیعه هستند که از عراق، کویت، لبنان و پاکستان به این کشور می آیند. اما دولت ایران تصمیم دارد زمینه را برای جذب سرمایه های گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیایی نیز فراهم آورد. برای ایران که در سالیان گذشته سقوط ارزش ریال، رکود اقتصادی و تورم شدید را تجربه کرده بود، ارز وارداتی به وسیله گردشگران خارجی، یک پول بادآورده به حساب می آید.

اصفهان، شیراز و یزد که همگی شهرهای فرهنگی هستند، به عنوان مهمترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته می شوند؛ هرچند مکان های تازه ای نیز مانند کیش در کرانه خلیج فارس، کوشید اند فضایی را برای آن دسته از گردشگرانی فراهم کنند که می خواهند تعطیلات خود را با آرامش سپری کنند.

آمارهای رسمی نیز نشان می دهد که تا ماه مارس امسال (آغاز سال 93 خورشیدی)، شمار گردشگران ایران نسبت به سال پیش 35 درصد افزایش یافته و به 4.5 میلیون نفر رسیده است. این گردشگران 6 میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشتند.

ایران که 17 میراث جهانی ثبت شده در سازمان یونسکو دارد، می خواهد تا یک دهه آینده، شمار گردشگران خارجی اش را به سالانه 20 میلیون نفر برساند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به مشکلات و ضعف های گردشگری در ایران نوشت: یکی از دشواری های گردشگران خارجی در ایران، کمبود مترجم است. همچنین با وجود ساخت هتل های زیادی در مشهد، اصفهان و شیراز که نزدیک ترین شهر به تخت جمشید است، اما بیشتر این هتل ها به درد مصارف داخلی می خورند و با استاندارد هتل های بین المللی فاصله فراوانی دارند.

افزون بر این، آموزش 'مشتری – محور' در صنعت گردشگری ایران یک ضرورت است.

ایرانیان می گویند که بیش از 900 طرح گردشگری به ارزش 200 میلیون دلار را در دست اجرا دارند.

فرانس پرس همچنین با بیان این که قطار اشرافی 'جواهر ایران' روز 27 اکتبر وارد این کشور شد و قرار است مسافران را 15 روز در ایران بگرداند، یاداور شد که بهای بلیت این قطار از 9 هزار دلار تا 14هزار دلار است.

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: نوع برخورد مردم ایران با خارجی ها به گونه ای است که به نظر می رسد بر ضعف های گردشگری در این کشور سایه افکنده و گردشگران را بسیار شیفته می کند.

'توماس' گردشگر آلمانی، می گوید: این کشور (ایران) امن است؛ احتمالا از برخی کشورهای اروپایی هم امن تر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین