کد خبر: ۲۶۹۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
اگر وزیر پیشنهادی رای نیاورد، وزارتخانه بدون سرپرست اداره می‌شود

۵ آذر، آخرین مهلت اداره وزارت علوم با سرپرست

دهقان در پاسخ به این سوال که اگر فردی که رییس‌جمهور در آخرین مهلت باقی مانده معرفی می‌کند، باز هم مورد قبول نمایندگان نباشد و به وی رای اعتماد ندهند چه اتفاقی روی می‌دهد، می‌گوید: اگر این اتفاق نیفتد وزارتخانه باید بدون سرپرست اداره شود یعنی معاونان هر کدام کار خود را انجام دهند و کسی دیگر به عنوان سرپرست وجود ندارد مگر اینکه مشکل در سطوح بالای نظام حل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره وزیر علوم پیشنهادی رییس‌جمهور می‌گوید: رییس‌جمهور باید نبض مجلس را در نظر بگیرد و کسی را معرفی کند که زمینه رای داشته باشد، این قاعده دموکراسی است.

به گزارش آفتاب، بعد از معرفی چند گزینه به عنوان وزیر علوم به مجلس و ندادن رای اعتماد از طرف مجلسی‌ها، عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید که مهلت اداره وزارت علوم هم به وسیله سرپرست پنجم آذر به پایان می‌رسد. بعد از این زمان دیگر دولت اجازه استفاده از سمت سرپرست در وزارت علوم را ندارد و از این تاریخ دیگر سرپرستی در وزارت علوم وجود نخواهد داشت. بنابراین دولت باید از تاریخ ۱۷ تا ۲۸  آبان فردی را برای وزارت علوم معرفی کند. فردی که مورد تایید نمایندگان باشد و از آنها رای اعتماد بگیرد.

محمد دهقان درباره آخرین مهلت معرفی وزیر علوم جدید از طرف دولت به مجلس به خبرنگار «آفتاب» گفت: طبق قانون اساسی پایان مهلت سرپرستی سه ماه است و این سه ماه در دولت یازدهم پنجم آذر به اتمام می‌رسد. بعد از پایان سه ماه سرپرست به هیچ عنوان نمی‌تواند بر وزارتخانه مدیریت کند.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تمدید مجدد سرپرست را غیرممکن می‌داند و مطرح می‌کند: به هیچ‌وجه امکان تمدید شخص سرپرست وجود ندارد و بعد از این تاریخ وی دیگر نمی‌تواند نامه‌ای را امضا کند. در واقع حضور و تصرف وی در وزارتخانه تصرف غیرقانونی خواهد بود. بنابراین تا پنجم آذر ماه باید حتما وزیری در وزارتخانه استقرار پیدا کند و با سرپرست نمی‌توان آنجا را اداره کرد.

دهقان ادامه می‌دهد: این مطلب که براساس قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی صورت گرفته بدیهی است و اقتضائاتی دارد. یعنی که رییس‌جمهور محترم تا پنجم آذر باید به گونه‌ای تدبیر کند که ما در آنجا وزیر داشته باشیم. بنابراین باید به شکلی وزیرهای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کنند که اگر رای نیاورد حتما باز فرصت وجود داشته باشد تا فرد دیگری معرفی شود. یا باید کسی را معرفی کنند که حتما رای بیاورد.  

این عضو هیات رییسه مجلس تاکید می‌کند: رییس‌جمهور باید با توجه به شناختی که از مجلس دارند و تجربه‌ای که در این مدت از مجلس به دست آوردند فردی را معرفی کنند که حتما رای بیاورد. بعد از پنجم آذر تصرف سرپرست بر وزارتخانه تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است و براساس قانون جرم به حساب می‌آید.

او می‌افزاید: از زمانی که رییس‌جمهور کسی را معرفی می‌کند مجلس یک هفته زمان دارد؛ یعنی آقای رییس‌جمهور باید فردی را معرفی و اعلام وصول شود و روز پنجم هم رای‌گیری انجام شده باشد.

دهقان آخرین مهلت برای معرفی فرد پیشنهادی دولت را ۲۸ آبان عنوان می‌کند و می‌گوید: این زمان برای فردی است که حتما امکان رای‌آوری داشته باشد.

عضو هیات رییسه مجلس درباره خصوصیاتی که فرد پیشنهادی رییس‌جمهور باید داشته باشد تا نهایتا مورد قبول نمایندگان مخالف واقع شود به «آفتاب» می‌گوید: خصوصیات این فرد به رییس‌جمهور بستگی دارد و ایشان باید تشخیص دهد. ابتکار معرفی با رییس‌جمهور است اما براساس قانون اساسی این اختیار مطلق نیست. رییس‌جمهور اختیار دارد که فردی را معرفی کند اما باید کسی را معرفی کند که امکان گرفتن رای اعتماد از مجلس برای وی وجود داشته باشد. این کار بسیار عقلانی، بدیهی و روشن است.

او ادامه می‌دهد: در همه دنیا در حکومت‌های پارلمانی رییس‌جمهور 50 درصد اختیار را برای معرفی فرد مورد نظر دارد و ۵۰ درصد بقیه در دست نمایندگان مجلس است که به گزینه معرفی شده رای اعتماد دهند.

دهقان در پاسخ به این سوال که اگر فردی که رییس‌جمهور در آخرین مهلت باقی مانده معرفی می‌کند، باز هم مورد قبول نمایندگان نباشد و به وی رای اعتماد ندهند چه اتفاقی روی می‌دهد، می‌گوید:  اگر این اتفاق نیفتد وزارتخانه باید بدون سرپرست اداره شود یعنی معاونان هر کدام کار خود را انجام دهند و کسی دیگر به عنوان سرپرست وجود ندارد مگر اینکه مشکل در سطوح بالای نظام حل شود.

هیات رییسه مجلس تاکید می‌کند: اگر این اتفاق روی ندهد و رییس‌جمهور کسی را معرفی نکند یا گزینه وی رای نیاورد این نوعی مشکلی است و با تدبیر و درایت سازگار نیست.

او درباره فرد پیشنهادی رییس‌جمهور عنوان می‌کند: رییس‌جمهور باید نبض مجلس را در نظر بگیرد و کسی را معرفی کند که زمینه رای داشته باشد، این قاعده دموکراسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین