کد خبر: ۲۷۰۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
رجایی در گفت‌وگو با آفتاب:

برای ریاست خبرگان روی آیت‌الله هاشمی اجماع می‌شود

مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: صحبتی که در این خصوص من با ایشان [آیت‌الله هاشمی] داشتم همان طور که در مصاحبه‌ای هم از ایشان منتشر شده، مطرح کردند اگر احساس کنند شرایط به‌گونه‌ای است که باید حضور داشته باشند، حتما حاضر می‌شوند. مبنا این است که خود ایشان احساس کنند که لازم است حضور داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: غلامعلی رجایی معقتد است: با سابقه، پیشینه و حضوری که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان داشته‌اند علی القاعده ایشان باید به عنوان رییس خبرگان انتخاب شوند اما همه چیز به شرایط چند ماه بعد بازمی‌گردد که ایشان شرایط و آرایش صحنه را به چه شکل ببینند.

به گزارش آفتاب، بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی؛ با وجود اینکه چند ماه تا انتخاب رییس مجلس خبرگان باقی‌مانده اما از حالا گمانه‌زنی‌ها شروع شده است. در این چند روز گزینه‌های مختلفی به عنوان کاندیدا در رسانه‌ها مطرح شده‌اند.

برخی اظهارنظرها از اعضای خبرگان درباره آیت‌الله هاشمی و عدم تمایل وی برای ریاست خبرگان، موجب شد تا نقل‌قولی بر روی سایت شخصی وی منتشر شود. نقل قولی که مطرح می‌کند "درصورتي كه بعضي افراد كه آنها را براي رياست خبرگان صالح نمي‌دانم قصد كانديدا شدن داشته باشند، آمادگي خود را براي كانديداتوري رياست اين مجلس اعلام خواهم كرد."
 
غلامعلی رجایی، مشاور فرهنگی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره صحبت‌هایی که درخصوص مجلس خبرگان و تمایل نداشتن آیت‌الله هاشمی برای ریاست این مجلس مطرح می‌شود به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید:  اساسا موضع‌گیری‌های آقای هاشمی در رابطه با خودشان نیست، در رابطه با نظام است. مانند تصمیم سخت و مناسبی که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گرفتند. با وجود اینکه ایشان واقعا مایل نبودند در انتخابات حاضر شدند.

وی ادامه داد: من شهادت می‌دهم که سه ماه ایشان تحت فشار گروه‌های مختلف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92بودند؛ ایشان را دعوت و بعضا صدای خود را برای ایشان بلند می‌کردند، البته عذرخواهی هم می‌کردند؛ که چرا شما تصمیم نمی‌گیرید؟ بعد ایشان آن تصمیم سخت را گرفتند و عده‌ای مانع شدند و آنچه که دیدید شد.

مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر کسی به جای ایشان بود چه به دلیل شرایط سنی و چه به خاطر مسائل کشور این تصمیم (کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ) را نمی‌گرفت. خود ایشان هم مطرح می‌ردند که جوان‌ترها هستند. اما زمانی که اقبال مردم را به خودشان، حجم خرابی‌های به‌جامانده و اصلاحاتی که باید انجام می‌شد را دیدند، این تصمیم گرفته شد.

رجایی در واکنش به اظهارنظرها درباره مجلس خبرگان توصیه می‌کند «تا افراد تحلیل شخصی در این باره نداشته باشند» و عنوان می‌کند: چه از آقایان محترم خبرگان و چه دیگران می‌خواهم تا  تحلیل‌های شخصی نکنند. آیت الله هاشمی شخصیتی نیستند که اگر احساس تکلیف کنند با این صحبت‌ها و مصاحبه‌ها میدان را خالی کنند. ایشان از دوران انقلاب براساس تکلیف درکنار امام و بعدهم رهبری در صحنه  بودند و در حال حاضر هم همان فرمول را دارند.

مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: صحبتی که در این خصوص من با ایشان داشتم همان طور که در مصاحبه‌ای هم از ایشان منتشر شده، مطرح کردند اگر احساس کنند شرایط به‌گونه‌ای است که باید حضور داشته باشند، حتما حاضر می‌شوند. مبنا این است که خود ایشان احساس کنند که لازم است حضور داشته باشند.

وی گفت: اساسا فرمول آیت الله هاشمی عمل به تکلیف است و ایشان خود را نمی‌بینند که عده‌ای خوششان بیاید یا نه. ضمن اینکه همه می‌دانیم که ایشان سال‌ها به همین مجلس خبرگان ریاست داشته‌اند و مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی هم در آن تعبیر ظریف مطرح کردند که آقای هاشمی این مقام را به ایشان تفویض کرده‌اند.

رجایی تاکید می‌کند: قاعدتاً با سابقه، پیشینه و حضوری که ایشان در مجلس خبرگان داشته‌اند علی القاعده ایشان باید انتخاب شوند و دیده شوند. اما همه چیز به شرایط چند ماه بعد باز می‌گردد که ایشان شرایط و آرایش صحنه را به چه شکل ببینند. اینکه احساس کنند می‌توانند در این قضیه خدمتی کنند یا نه. اگر لازم ببینند که شرکت می‌کنند و اگر ببینند دیگرانی هستند و کار خوب پیش می‌رود قاعدتا کار به شکل دیگری پیش خواهد رفت. باید منتظر زمان بود و دید که اوضاع چگونه پیش می‌رود.

مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان می‌کند: گمان من بر این است که تا آیت‌الله هاشمی هست، حضورشان در اینگونه عرصه‌ها پررنگ باشد. اگر هم ایشان نخواهند، علی‌القاعده اعضای مجلس خبرگان و مردم این حضور را تمنا خواهند کرد و خواهند خواست که بیایند و تجربه سنگین و وزین خود را در اختیار مجلس خبرگان بگذارند. بخصوص که فکر می‌کنم در این دوره مجلس خبرگان مسئولیت‌های حساس‌تری داشته باشد.

او در واکنش به اظهارنظرهایی که در چند روز گذشته از طرف برخی افراد درباره حضور آیت‌الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان مطرح شده به «آفتاب» می‌گوید:  اساسا آیت‌الله هاشمی نیازی به سخنگو ندارند. ایشان خودشان هم سخنرانی می‌کنند و هم اگر لازم باشد مصاحبه انجام می‌دهند. گمان می‌کنم این شیوه مطلوب نباشد که بعضی برداشت‌های خود را از طرف دیگران مطرح کنند و سپس در پی اصلاح این برداشت ها هم باشند. من فکر می‌کنم این شیوه بسیار ناپسند است. آقای هاشمی خودشان حضور دارند و به جز اطرافیان ایشان، خودشان هم اگر لازم ببینند صحبت می‌کنند. بنابراین نیازی به پیش‌بینی دوستان نیست.

او تاکید می‌کند: نکته بعد هم اینکه آقای هاشمی کنارزدنی نیستند. وزن، منزلت، شان آقای هاشمی نزد رهبری و حضرت امام و حضور ایشان در جای‌جای صحنه‌های انقلاب موضوعی نیست که کسی بخواهد آن را با مجلس خبرگان بسنجد. مانند قضیه انتخابات ریاست جمهوری که عده‌ای فکر کردن با رد صلاحیت ایشان کاری انجام داده‌اند. به این شکل نیست همه دیدند که دولت آقای روحانی با حمایت آقای هاشمی و آقای خاتمی انتخاب شد. بنابراین توصیه می‌کنیم بعضی‌ها این روش از طرف بقیه صحبت کردن را فراموش کنند. اگر هم قصد فضاسازی و خبرسازی دارند که این صحبت‌ها برای آقای هاشمی بی‌فایده است ایشان دو کلمه که صحبت کنند همه این فضاسازی‌های چند ماهه از بین خواهد رفت.

مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» مبنی براینکه آیا در مجلس خبرگان انتخاب رییس به صف‌بندی منجر می‌شود یا اعضا با اجماع رییس انتخاب می‌کنند، می‌گوید: باید منتظر بود، تصور می ‌کنم در حال حاضر از نظر سابقه و منزلت نزد رهبری کسی به وزن و جایگاه اقای هاشمی در خبرگان برای این کار نباشد و فکر می‌کنم همه آقایانی که در آنجا حضور دارند این را می‌دانند. من احساس دیگری ندارم و فکر می‌کنم که اگر آقای هاشمی احساس تکلیف کنند، ایشان را انتخاب کنند. برداشت من این است که در این قضیه بر روی آیت‌الله هاشمی اجماع خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین