کد خبر: ۲۶۹۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کرسی ریاست خبرگان در رقابت یا توافق تعیین خواهد شد

سرنوشت مجلس خبرگان رهبری چگونه رقم خواهد خورد؟

انتخاب مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان نشان داده که ممکن است فرد جایگزین با توافق سایر افراد و نه با رقابت انتخاب شود. در این مورد نکته مهم انتخاب گزینه‌ای است که همه جریانات مجلس خبرگان برا آن توافق حداکثری داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- مریم علیزاده منصوری: هنوز دو هفته از درگذشت آیت‌الله  مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نگذشته است که تحلیل‌های متفاوت و بسیاری بر سر جانشینی وی به گوش می‌رسد.

به گزارش آفتاب، از یک‌سو پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ذکر این نقل قول از او که: «در صورت نامزد شدن افرادی که آن‌ها را برای ریاست مجلس خبرگان صلاح نمی‌دانم، آمادگی خود را برای تصدی این جایگاه اظهار خواهم کرد» رسما کاندیداتوری وی را اعلام نمود. از سوی دیگر سید احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم ضمن رد اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از نامزد شدن افرادی چون آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله موحدی کرمانی خبر داد.

از سوی دیگر انتخاب مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان نشان داده که ممکن است فرد جایگزین با توافق سایر افراد و نه با رقابت انتخاب شود. در این مورد نکته مهم انتخاب گزینه‌ای است که همه جریانات مجلس خبرگان برا آن توافق حداکثری داشته باشند.
 
هاشمی اجازه نخواهد داد جنتی زمامدار خبرگان شوند

 در همین رابطه صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره‌ی نقش و جایگاه مجلس خبرگان رهبری در سال‌های اخیر و گزینه‌های احتمالی برای تصدی ریاست این نهاد به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: مجلس خبرگان رهبری چند سالی است که دیگر کار ویژه‌ی خودش را ندارد و عملا نقش تشریفاتی دارد، بنابراین در اینکه چه کسی جانشین مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی شود، تفاوت چندانی ندارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه هرکدام از روسای مجلس خبرگان از زمان شروع به‌کار خود تا کنون نتوانسته‌اند آنطور که باید به ایفای نقش خود بپردازند، گفت: مجلس خبرگان رهبری می‌بایست بر عملکرد نهادها و ارگان‌های تحت نظر رهبری نظارت کند، از جمله‌ی این نهاد‌ها صدا و سیما است. حال این سوال مطرح می‌شود که چه نهادی باید از صدا و سیما در مقابل کیفیت پایین برنامه‌هایش توضیح بخواهد؟ بدون شک مجلس خبرگان رهبری. اگر بخواهیم عملکرد مجلس خبرگان را تشریح کنیم باید نقش نظارتی آن بر روی نهادی مثل صدا و سیما را بررسی کنیم.

وی در ادامه افزود: بخش قابل توجهی از بینندگان صدا و سیما به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای سوق داده می‌شوند دلیل این امر پایین بودن کیفیت برنامه‌های این مرکز است. مشکل این جاست که مجلس خبرگان هیچ‌گاه در طول تاریخ نه تنها درباره‌ی عملکرد صدا و سیما بلکه درخصوص وظایف سایر نهادهای تحت نظارت رهبری سوالی نکرد.

زیباکلام در پاسخ به پرسش درباره گزینه‌های احتمالی جانشینی آیت‌الله مهدوی کنی گفت: اگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامزد شود، هم از جانب اصولگرایان میانه‌رو و هم از طرف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پشتیبانی می‌شود این امکان وجود دارد که تندروهای اصولگرا و یا طرفداران آیت‌الله مصباح یزدی به ایشان رای مثبت ندهند اما به طور کلی نزدیک به سه چهارم نمایندگان به آیت‌الله هاشمی شاهرودی رای خواهند داد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، احتمال نامزد شدن آیت‌الله محمد یزدی را به دلیل مشکلات سلامتی بعید دانست و اضافه کرد: درصورت کاندید شدن افرادی مانند آقایان جنتی، خاتمی و یا آیت‌الله مصباح یزدی قطعا آیت الله هاشمی رفسنجانی نمی‌گذارد این گزینه‌ها بر صندلی ریاست بنشینند.

هاشمی بهترین گزینه است

از طرفی حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا هاشمی رفسنجانی را غیرقابل مقایسه با دیگر نامزدها دانست و بیان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از لحاظ شخصیتی، تجربه و مدیریت بسیار قوی است و از آغاز انقلاب تا کنون همیشه نفر دوم یا سوم نظام بوده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال خبرنگار «آفتاب» که جانشین آیت الله مهدوی کنی باید از چه ویژگی‌های شخصیتی برخوردار باشد گفت: حضور آیت‌الله مهدوی کنی موجب ایجاد اعتبار برای مجلس خبرگان شده بود و توانست خبرگان رهبری را به صورت متعادل، هدایت و مدیریت کند اما در میان مجموعه‌ی نمایندگان مجلس خبرگان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای جانشینی ایشان بهترین گزینه است.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای هاشمی رفسنجانی تا به حال سابقه‌ی سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی، سه دوره ریاست مجلس خبرگان رهبری و سالهای متمادی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد بنابراین مدیریت ایشان بلامنازع و بی‌بدیل است.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر قرار است اعتبار مجلس خبرگان حفظ و تعادل و توازن در این نهاد برقرار شود، می ‌بایست جلوی افراطی‌گری و حرکت‌های گروه‌های تندرو را که نمونه‌ی آن در مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌شود، گرفت. تنها راه این است که اعضای خبرگان رهبری با اصرار از آیت‌الله هاشمی بخواهند تا کاندیدا شود و ایشان با ایثار و فداکاری ریاست مجلس خبرگان را بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه این هاشمی رفسنجانی است که به مجلس اعتبار می‌بخشد نه بالعکس افزود: آقایان اگر منصف باشند و منافع حزبی و باندی را کنار بگذارند، همگی باید متحد شوند و از آقای هاشمی رفسنجانی بخواهند علی‌رغم میل باطنی‌شان این سمت را بپذیرد.

همچنین منتجب‌نیا در پاسخ به این سوال که نحوه‌ی انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان با توجه به جناح‌بندی‌های موجود در این نهاد چگونه است، توضیح داد: قاعدتا باید رای‌گیری صورت گیرد. در صورت عدم ریاست آیت‌الله هاشمی، مقام معظم رهبری شخصا باید در این قضیه ورود و ریاست آیت‌الله هاشمی را تثبیت کنند و اجازه ندهند بر بزرگ‌ترین مرکز تصمیم‌گیری نظام خدشه‌ای وارد شود.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پایان سخنانش به صحبت‌های احمد خاتمی درخصوص نامزدشدن افرادی مانند آیت‌الله جنتی اشاره کرد و گفت: این افراد به هیچ‌وجه قابل قیاس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیستند و میان آن‌ها با آقای هاشمی فاصله‌ی بسیاری وجود دارد. با توجه به واقعیت‌های موجود عدم ریاست آیت‌الله هاشمی ظلم، بی‌عدالتی و ناسپاسی به این شخصیت بزرگ نظام است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین