کد خبر: ۲۷۳۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
حضور زنان در انتخابات مجلس آینده امری ضروری است

منصوری: مجلس آینده باید برآیند تمام نگاه‌ها سیاسی و مطالباتی کشور باشد

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده، به خبرنگار «آفتاب» گفت: از دیدگاه من، با توجه به توافق صورت گرفته، تمام اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد و به هیچ عنوان سخنی از عدم حضور و یا بی‌تفاوتی درباره انتخابات مجلس در میان این جریان سیاسی، تا کنون مطرح نشده و علی‌القائده نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: آذر منصوری، فعال سیاسی، حضور زنان در انتخابات مجلس آینده و افزایش مشارکت آن‌ها را در این انتخابات امری ضروری دانست و گفت: رقم مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف ساختار قدرت در کشور از قبیل انتخابات مجلس، رقم قابل دفاعی نیست و در مقایسه با بسیاری از کشورها خیلی پایین است. بنابراین ضرورت حضور زنان در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و همینطور در لیست های انتخاباتی از نکاتی است که مد نظر اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب، دهم آذر ماه ۱۳۷۲ به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله حسن مدرس، «روز مجلس» نام گرفت. آغاز به کار مجلس بعد از انقلاب اسلامی، به سال ۱۳۵۹ و فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ایجاد یک نهاد قانون‌گذاری و ناظر بر امور جاری کشور باز می‌گردد. از سال ۵۹ تا کنون، ۹ دوره از حضور قوه مقننه در کنار قوای دیگر می‌گذرد و صندلی‌های بهارستان چه در ساختمان قدیم و چه در بنای جدید، همواره فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است.

اگر از مجلس اصلاح‌طلب ششم به عنوان بحث‌برانگیزترین دوره قوه مقننه نام بریم، می‌بایست مجلس اصولگرای نهم را نیز به عنوان پرحاشیه‌ترین مجلس تاریخ ایران بدانیم. مجلس نهم با سکوت مداوم خود در برابر اقدامات غیرقانونی دولت دهم و ایجاد کارشکنی‌های فراوان در مقابل دولت یازدهم که با استیضاح وزیر کارآمد علوم، آن هم تنها بعد از ۱۰ ماه ریاست و رای‌های عدم اعتماد متوالی به وزرای پیشنهادی به اوج خود رسید، انگیزه رقبایش را خیلی زودتر از موعد انتخابات ۹۴، برای کسب صندلی‌های بهارستان افزایش داد تا هر چه زودتر با ایجاد یک اجماع و ائتلاف گوی و میدان را از مجلس‌نهمی‌ها بگیرند.

در همین زمینه آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده، به خبرنگار «آفتاب» گفت: از دیدگاه من، با توجه به توافق صورت گرفته، تمام اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد و به هیچ عنوان سخنی از عدم حضور و یا بی تفاوتی درباره انتخابات مجلس در میان این جریان سیاسی، تا کنون مطرح نشده و علی القائده نخواهد شد.
 
وی افزود: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ رویه‌ای را پیش گرفتند که موجب تغییر فضای سیاسی کشور و نوع رویکرد مدیریتی در کشور و همینطور بهبود شرایط داخلی و خارجی شد. این حرکت اکنون نیز با اجماع و ائتلاف حداکثری برای انتخابات آینده ادامه خواهد یافت. با توجه به این موضوع که انتخابات مجلس، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، این ائتلاف، ائتلاف گسترده‌تری در مقایسه به انتخابات ۹۲ خواهد بود.

این فعال سیاسی، با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تدبیر و امید در انتخابات ۹۲، اظهار داشت: یکی از دلایل حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده این است که مجلسی شکل بگیرد برآمده از آرای مردم، که بتواند با دولت تعامل منطقی داشته باشد. چرا که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم مجلس بیشترین سنگ‌اندازی‌ها را در برابر دولت منتخب ملت داشته است. بنابراین با تلاش اصلاح‌طلبان مجلس آینده باید برآیند تمام نگاه‌ها سیاسی و مطالباتی باشد که در کشور ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات باشیم و این حضور هم، رقم نخواهد خورد مگر اینکه زمینه‌ی یک انتخابات آزاد، عادلانه و قانونی در کشور فراهم شود و تمام جریان‌هایی که معتقد به نظام و مدافع منافع ملی کشور هستند در آن حضور یابند؛ بخشی از تلاش اصلاح‌طلبان نیز در تحقق این مساله است.
 
منصوری همراهی و هماهنگی میان گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب از قبیل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات ۹۲ و نقش محوری آقای خاتمی را موثر و به عنوان عواملی پیروزی حسن روحانی دانست و گفت: در انتخابات پیشرو اگر با همین شیوه و ترکیب، اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی کنند، می‌توانند مجلس را به سمت اهداف ذکر شده پیش برند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی اصلاح‌طلبان تصمیمی مبنی بر ارائه ی یک لیست مشترک با اعتدال‌گریان گرفته شده است یا خیر، اظهار داشت: از دیدگاه من، در شرایط فعلی مرزی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان وجود ندارد. من طیف اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا را در یک قالب و مجموعه می‌بینم و اگر مبنا را همانند انتخابات ۹۲ بر اجماع این دو گروه سیاسی قرار دهیم، در انتخابات آینده نیز چنین ائتلافی وجود خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص هم‌سوبودن مجلس آینده با دولت یازدهم، افزود: چنانچه هدف اصلاح‌طلبان حمایت از دولت روحانی باشد، با توجه به برنامه‌های این دولت درخصوص سیاست‌های داخلی و خارجی که مورد توافق و حمایت اصلاح‌طلبان است قطعا با دولت تدبیر هم‌گام خواهد شد و به دولت برای حل بحران‌هایی برآمده از دولت نهم و دهم کمک خواهد کرد؛ این همراهی، همکاری مجلس با یک فرد نیست بلکه هم‌سوبودن مجلس با یک نگاه و رویکردی است که هدف آن حل مشکلات مردم و بازگشت عقلانیت به کشور است.

منصوری درباره ساختار مجلس آینده ازنگاه اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه به دنبال این نیستند که فقط یک جریان سیاسی بر مجلس تسلط یابد چرا که تنها مجلسی می‌تواند از دیدگاه امام خمینی «در راس امور» باشد که برآیند آرای مختلف موجود در مجلس باشد و نمایندگان هریک از این دیدگاه‌ها، نیز باید مطالبات موکلین خود را در مجلس آینده پیگیری کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به این که حضور زنان در انتخابات هیچ محدودیت قانونی درکشور ما ندارد و قانون در مورد مشارکت زنان چه به عنوان انتخاب‌کننده و چه به عنوان انتخاب‌شونده حقی برابر با مردان نظر گرفته است، اضافه کرد: یکی از نقاط قوت و مورد مباهات زنان ایران این است که قانون یک نگاه یکسان نسبت به آن‌ها در این ارتباط  داشته است. نکته‌ی دیگر این است که حضور کمی و کیفی زنان در انتخابات به عنوان یک اصل، مورد توافق تمام جریان‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. بنابراین باید تهمیداتی برای مشارکت فعال زنان فراهم شود در این صورت می‌توانیم در آینده شاهد حضور موثرتر و جدی‌تر خانم‌ها در فهرست‌های انتخاباتی مجلس دهم باشیم. تجربه نشان داده که افزایش مشارکت سیاسی زنان امری نیست که بخود خود اتفاق بیفتند. اینکه فقط در شعار مطرح شود که زنان باید حضور کمی و کیفی بیشتری در مجلس آینده داشته باشند موثر هست اما کافی نیست.باید دید این جریان سیاسی چه تمهیداتی برای تحقق این شعار مدنظر قرار خواهد داد و بخصوص زنان اصلاح‌طلب در این انتخابات چه برنامه‌هایی را برای پیشبرد و تحقق این هدف در نظر دارند. اما پیشنهاد من اختصاص سهمیه به زنان در لیست‌های انتخاباتی است نه فقط در کلان‌شهرها، بلکه به کل مناطق کشور باید تعمیم داده شود. در غیر این صورت این انتخابات هم خواهد گذشت و در نتیجه تغییر چندانی حاصل نخواهد شد.

وی میزان حضور زنان در مجلس شورای اسلامی را در مقایسه با میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات شوراهای شهرها و روستاها بسیار کم خواند و بیان کرد: ما در زمینه مشارکت زنان در انتخابات شوراهای شهرها و روستاها شاهد یک رشد فزاینده بودیم اما در خصوص حضور آن‌ها در انتخابات مجلس با چالش و مشکلات فراوانی مواجه هستیم.

منصوری در خصوص عملکرد نمایندگان زن مجلس نهم گفت: شاخص حضور نمایندگان و تاثیر آن‌ها هم از جهت طرح‌هایی که به تصویب می‌رسانند و هم از منظر حضورشان در جلسات علنی، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌هایی که برای تحقق اهداف خاصی در مجلس وجود دارد، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر حضور زنان را در جلسات علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دکتر روحانی، مدنظر قرار دهیم، عملکرد آنها قابل دفاع نیست.

این فعال سیاسی در پایان سخنانش اضافه کرد: در بحث زنان و پی‌گیری مطالبات آن‌ها، نگاه نمایندگان زن در مجلس به دلیل اینکه قاطبه آن‌ها به یک جریان سیاسی خاص تعلق دارند و این جریان سیاسی یک نگاه مشخص  به مسائل زنان دارد و به اعتقاد من این نگاه تناسبی با نگاه و مطالبات اغلب زنان در کشور ندارد به همین دلیل شاهد طرح‌ها و مصوباتی هستیم که عمدتا نه تنها رافع چالش‌های زنان ایران نخواهد بود بلکه در دراز مدت زمینه شکل‌گیری چالش‌های جدیدی خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین