کد خبر: ۲۷۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
منصوری: مخالفان دولت به‌دنبال انتصاب گزینه خود در وزارت علوم هستند

برخورد جناحی مجلس نهم با دولت منتخب در تاریخ ثبت خواهد شد

آذر منصوری، فعال سیاسی اینگونه برخوردها را محدودکردن و بستن دست دولت در فضای آموزش عالی و بخصوص دانشگاه‌ها دانست و اضافه کرد: تنها برداشتی که می‌توان از رفتار نمایندگان به ویژه طیف افراطی حاضر در مجلس داشت، این است که آنها از هر فرصت، امکان و ظرفیتی استفاده می‌کنند تا نگذارند دولت روحانی به برنامه‌ها و تعهداتی که وعده‌ی آن را به مردم جامعه داده است، دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آذرمنصوری، فعال سیاسی، درباره‌ی اقدامات اخیر گروهی از نمایندگان مجلس علیه وزیر علوم پیشنهادی معتقداست: علی‌رغم سازمان‌دهی‌های دقیق از طرف افراطیون در مجلس که با اقدامات فراقانونی سعی در جمع‌آوری رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی می‌کنند، نمایندگان همسو با دولت، برنامه مشخصی برای مقابله با این واکنش‌ها ندارند و یا سعی در ایجاد اعتماد و تعامل بین دولت و مجلس نمی‌کنند. 

به گزارش «آفتاب» نامه رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی برای معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز سه‌شنبه بعد از سه ساعت تاخیر در صحن علنی مجلس گشوده شد؛ این درحالی است که قبل از باز شدن این نامه توسط هیئت رئیسه، جمعی از نمایندگان تندرو با فریادهای «دو دو» در صحن و راهرو‌های مجلس مخالفت خود را نسبت به یکی دیگر از گزینه‌های پشنهادی دولت یازدهم نشان دادند تا رئیس‌جمهور را وادار به تعویض دانش آشتیانی و معرفی شخص دیگر کنند که این موضوع توسط روحانی رد شد.

کارشکنی‌های این گروه از شب انتشار خبر معرفی دانش آشتیانی، با ارسال پیامک‌هایی علیه وزیر پیشنهادی و تهدید به انتشار فیلم‌هایی از وی برای اثبات حضورش در حوادث بعد از انتخابات ۸۸، آغاز شد.

در همین رابطه آذر منصوری، فعال سیاسی، با اشاره به عملکرد مجلس نهم در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم پیشین، این واکنش‌های مجلس را در برابر وزرای پیشنهادی وزارت علوم قابل پیش‌بینی دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: عده‌ای از نمایندگان، به دنبال بهانه‌جویی و مانع‌تراشی، حرکت‌های کاملا سازمان‌یافته از جانب نهادهای مشخص در مواجه با گزینه‌های پیشنهادی و دولت انجام می‌دهند به همین دلیل رای عدم اعتماد بسیار محتمل است.

وی در ادامه افزود: به دلیل حساسیت‌هایی که نسبت به فضای دانشگاه‌ها وجود دارد و تاکید رئیس دولت یازدهم به اصلاح روندهای غیرقانونی که در طول ۸ سال گذشته صورت گرفته بود، این برخوردها شکل می‌گیرند و کار به‌جایی می‌رسد با کسی که رزمنده و انقلابی بوده است مخالفت می‌کنند به دلیل اینکه در  کارنامه‌اش معاونت وزیر علوم دوران اصلاحات به چشم می‌خورد و آن را یک سابقه‌ی منفی تلقی می‌کنند.

این فعال سیاسی اینگونه برخوردها را محدودکردن و بستن دست دولت در فضای آموزش عالی و بخصوص دانشگاه‌ها دانست و اضافه کرد: تنها برداشتی که می‌توان از رفتار نمایندگان به ویژه طیف افراطی حاضر در مجلس داشت، این است که آنها از هر فرصت، امکان و ظرفیتی استفاده می‌کنند تا نگذارند دولت روحانی به برنامه‌ها و تعهداتی که وعده‌ی آن را به مردم جامعه داده است، دست یابد.

منصوری افرود: مجلس تصمیم خودش را گرفته است که با سنگ‌اندازی مقابل دولت یازدهم با توجه به اهداف طیف افراطی و رقبای رئیس‌جمهور مانع از ایجاد ثبات در وزارت علوم و استقرار وزیری شود که بتواند مطالبات دولت یازدهم را در سطح آموزش عالی محقق کند.

وی با تاکید بر این موضوع که «نمایندگان مخالف دولت روحانی، به دنبال منصوب کردن فردی در وزارت علوم هستند که یا در ایفای مسئولیتش تاثیرگذار نباشد یا در راستای اهداف و مطالبات آنها در وزارت علوم ایفای نقش کند»، خاطرنشان کرد: این مورد نیز با رویکرد دولت یازدهم کاملا در تعارض و تناقض است.    

منصوری با انتقاد از عملکرد نمایندگان حامی دولت گفت: ما شاهد فقدان یک برنامه‌ریزی منسجم از سوی موافقان دولت هستیم. بخشی از آن به تلاش دولت برای تعامل با نمایندگان موافقش برمی‌گردد و بخش دیگر آن به حامیان موثر و فعال دولت روحانی برمی‌گردد که بتوانند با هماهنگی درونی و برنامه‌ریزی جدی در مجلس بر فضای مجلس تاثیرگذار باشند که در مورد وزرای پیشنهادی پیشین این فقدان برنامه مشخص چه در فضای سیاسی و چه در فضای اجتماعی، موجب شد تا نتیجه‌ی موردنظر دانشگاهیان به دست نیاید.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه نمایندگان تندرو در مجلس بسیار منسجم و حساب‌شده فعالیت می‌کنند و در مورد دانش آشتیانی نیز سریع‌تر و شدیدتر از قبل واکنش‌های خود را آغاز کرده‌اند، از سوی نمایندگان موافق هیچ سازمان‌دهی منظمی برای اینکه وزیر پیشنهادی جدید بتواند رای اعتماد کسب کند، دیده نمی‌شود.

منصوری در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان هنوز مخالفت خود را به شکل به «دو دو» کردن با وجود تذکر رهبر انقلاب که گفته‌اند «این کار بر روی مردم تاثیر منفی می‌گذارد» ابراز می‌کنند، خاطرنشان کرد: همانطور که برپیشانی مجلس این جمله امام خمینی درج شده است که «مجلس باید راس امور باشد»، شان در راس امور بودن را باید نمایندگان مستقر در مجلس حفظ بکنند. متاسفانه برخوردهایی که از جانب گروهی از نمایندگان روی می‌دهد، نامتناسب با شان نمایندگی خانه ملت و در تناقض با سخن امام خمینی است؛ علی‌رغم تاکید رهبری نسبت به این مساله، ما همچنان شاهد این «دو دو»‌کردن‌ها هستیم که جز اینکه جایگاه مجلس را در اذهان عمومی تنزل می‌دهد، هیچ نتیجه‌ای برای کشور ندارد.

وی گفت: این مهم نه تنها موجب تقلیل‌ شان نمایندگان در میان مردم می‌شود، بلکه در سطح کلان نیز باعث نزول شان قوه مقننه می‌شود.

وی در پایان سخنانش رفتار نمایندگان درباره‌ی معرفی گزینه‌های پیشنهادی خود به دولت را در تاریخ ادوار مجالس بعد از انقلاب بی‌سابقه خواند و گفت: این نوع واکنش‌ها و مواجه جناحی نمایندگان با دولت منتخب ملت در تاریخ ثبت خواهد شد. نمایندگان باید به برخوردهای خود با کارشکنی‌های دولت گذشته و عدم واکنشی جدی برای پیشگیری از اقداماتی که موجب خسارت‌های فراوان شده است، مراجعه و آن را با رفتار خود با دولت یازدهم مقایسه کنند. واکنش‌های به دولت منتخب، برخورد با مردم است و برای احترام به رای قاطبه مردم باید با دولت همکاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین