کد خبر: ۲۷۸۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

به کیش: دو برابر قیمت و اقعی پول خودرو می‌دهیم

۳۵ سال است بیش از دو برابر قیمت واقعی یک خودرو هزینه می‌کنیم تا یک کارخانه خودروسازی پابرجا بماند اما درمقابل چیزی به دست نیاوردیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهدی به‌کیش (دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل) در نشست کسب و کار خصوصی‌سازی و فضای رقابتی که درحاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران برگزار شد؛ با اشاره به نقش تعرفه در گسترش مبادلات بازرگانی ایران با طرف‌های منطقه‌ای اظهار داشت: ضرورت ارتباطات منطقه‌ای و جهانی شدن و الحاق به WTO (که بیش از ۲۰ سال است از تقاضای ایران برای ملحق شدن به این سازمان می‌گذرد‌ مشکلاتی را برای پرونده ایران بوجود آورده که هیچ حرکتی نداشته است) لازم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی افزود: آغاز جهانی شدن با افزایش تولید تجارت خارجی و حذف موانع در داخل کشور (تعرفه) که به دسترسی به بازارهای جهانی، حرکت آزادانه سرمایه و افزایش کارایی اقتصاد داخلی می‌انجامد؛ همراه است.

به‌کیش با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور که درانزوا کاری از پیش نخواهیم برد؛ گفت: اگر با روش‌های فعلی پیش برویم؛ رشد ما بسیار محدود خواهد بود و وضعیت ما روز به روز بد‌تر خواهد شد.

وی گفت: با حلقه مسدودی که وجود دارد باید تلاش کنیم تا به سمت قراردادهای دوجانبه پیش رویم از سال ۲۰۰۳ توافق نامه‌هایی برای تعرفه ترجیحی به وجود آمد اما ایران هنوز نتوانسته لیست کالا‌هایش را مطرح کند اما اخیرا موفق به امضای توافق نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه شده که به اعتقاد بنده کشور هند نیز از مزایای زیادی برای این موضوع برخوردار است.

وی گفت: هند یکی از کشورهایی است که تا سال ۲۰۵۰ به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شناخته خواهد شد و نباید برای تجارت خارجی تنها به کشورهای اروپایی اکتفا کرد.

وی ا فزود: به این نکته بایدتوجه داشت که پول نقد همانند سابق نیست و اگر تحریم‌ها هم برداشته شود بیشتر از یک میلیون بشکه نفت نمی‌توانیم صادر کنیم.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل در ادامه با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت سرمایه‌بر است و به عنوان صنعت پیش‌ران اشتغال‌زا نخواهد بود و رقبای ایران در صادارت پلی اتیلن کم نیستند و کشورهای عربستان، هند، ایتالیا و اکراین رقیب ایران در صادرات این محصول به ترکیه‌اند.

وی با انتقاد از گرانی خودروهای داخلی در کشور گفت: ۳۵ سال است بیش از دو برابر قیمت واقعی یک خودرو هزینه می‌کنیم تا یک کارخانه خودروسازی پابرجا بماند اما درمقابل چیزی به دست نیاوردیم.

وی د رخاتمه افزود: در شرایط تحریمی باید بتوان با کشورهای همسایه قراردادهای متفاوتی را منعقد کرد و قطعا سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق‌های بازرگانی می‌توانند با کمک یکدیگر در این مسیر موفق‌تر باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین