کد خبر: ۲۷۹۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

چرا دنیا حمله تروریستی بوکوحرام در نیجریه را ندید؟

2000 نیجریه‌ای به وسیله یک گروه تروریستی کشته شدند اما بازتاب رسانه‌ای آن بسیار کمتر از کشتار پاریس بود. سوال این است که چه چیزی سبب تمایز این دو کشتار انسانی شده و ارزش خبری یکی را نسبت به دیگری بالاتر برده است؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در حالی که رسانه‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا تمامی اخبار و حواشی مربوط به حملات تروریستی در پاریس را لحظه به لحظه پوشش می‌دادند، 2000 نیجریه‌ای به وسیله یک گروه تروریستی دیگر کشته شدند اما بازتاب رسانه‌ای آن بسیار کمتر از کشتار پاریس بود. سوال این است که چه چیزی سبب تمایز این دو کشتار انسانی شده و ارزش خبری یکی را نسبت به دیگری بالاتر برده است؟

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، پاریس طی هفته گذشته در اثر حملات تروریستی 17 نفر از شهروندان خود را از دست داد. به دنبال آن فرانسه سوگوار شد و رهبران جهانی در یک راهپیمایی میلیونی گرد مردم آمدند تا با فرانسه اعلام همبستگی و اتحاد کنند و نسبت به تروریسم اعتراض خود را نشان دهند.

در همان حال اما نیجریه داشت بحران تروریستی دیگری را از سر می‌گذراند. طی حمله گروه بوکوحرام به شهر باگا در شمال شرقی ایالت بورنو، 2000 نیجریه‌ای قتل عام شدند. سازمان عفو بین‌الملل این حمله را " فاجعه‌آمیزترین قتل‌عام" تا امروز می‌داند و گروه‌های امنیت محلی می‌گویند که آنقدر تعداد کشته‌شدگان زیاد است که از شمارش اجساد خسته شده‌اند.

در حالی که شمار کشته‌شدگان باگا بسیار بیشتر از کشته‌شدگان پاریس است، اما توجه جامعه جهانی معطوف به اتفاقات پاریس است. اما بسیاری دیگر این سوال را دارند که چرا کشتار نیجریه جدی گرفته نمی‌شود؟

مکس آبراهامز یک تحلیلگر تروریسم می‌گوید: «این شرم‌آور است که 2000 نفر در نیجریه کشته شدند اما رسانه‌ها در پوشش‌دهی این اتفاق تلخ کوتاهی کرده‌اند.»

قصور رسانه‌ها

سیمون آلیسون یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران آفریقایی می‌گوید: «من هم چارلی هستم و هم بوگا! هر دوی آنها کشتار و قتل‌عام هستند. با وجود اینکه ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم اما همچنان مسائل مربوط به آفریقا ارزش خبری کمتری نسبت به مسائل غرب دارد.»

آلیسون در ادامه می‌گوید: «نزدیکترین روزنامه‌نگارها به محل حادثه صدها کیلومتر با باگا فاصله داشتند.» او مهمترین مسئله این حمله را در بدست گرفتن کنترل باگا می‌داند و می‌افزاید: «بوکوحرام در ابتدای ورودش کنترل شهر برنو را در دست گرفته است. آنها صرفا تروریست نیستند، بلکه به‌زودی به دولت دو فاکتو تبدیل می‌شوند.»

آلیسون معتقد است که نمی‌توان تنها رسانه‌های غربی را مقصر کاستی‌ها در پوشش کشتار نیجریه دانست. او رسانه‌های غربی را هم در این کاستی سهیم می‌داند. او می‌گوید: «نه هیچ رهبر سیاسی این حملات را محکوم کرد و نه هیچ حرکتی مبنی بر همبستگی و همدردی با مردم نیجریه صورت گرفت. عصبانیت ما از جنبش حمایت از پاریس به این دلیل است که زندگی و مشکلات ما در مقابل زندگی غربی‌ها نادیده گرفته می‌شود.»

سکوت رهبران سیاسی نیجریه

یکی از عوامل مهمی که باعث مسکوت ماندن کشتار نیجریه شد، سکوت رهبران سیاسی همین کشور بود. در حالی که گولاک جاناتان رئیس‌جمهوری نیجریه هفته گذشته پیامی را برای ابراز تاسف و همدردی با فرانسه منتشر کرد، اما درباره این کشتار در کشور خود تا کنون سکوت کرده است.

ایتان زاکرمن یک تحلیلگر رسانه در این باره می‌گوید: «رئیس‌جمهور نیجریه در مقابل گروه بوکوحرام بسیار محتاط عمل می‌کند. در حالی که این در خاطر مردم می‌ماند که این اتفاق در زمان ریاست او اتفاق افتاد و دولت او قادر به کنترل کردن این گروه تروریستی نبوده است.» از طرف دیگر جاناتان به دلیل برگزاری مراسم ازدواج دخترش در این هفته، مورد انتقاد شدید مردم قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین