آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، داوود کشاورزیان در نخستین همایش سیستمهای هوشمند جادهای اظهار داشت: نگهداری راهها، نظارت بر وضعیت راهها، کنترل رفتار کاربران، تحلیل شبکه، کمک به نوسازی ناوگان از وظایف سازمان راهداری است که در سنوات گذشته تلاش شده از این امکانات برای انجام وظایف، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه استفاده از تکنولوژیهای روز، فاصله زیادی با دنیا نداریم، بیان کرد: تکنولوژیهای حمل و نقل جادهای با تاخیر کوتاهی وارد کشور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانههای هوشمند حمل و نقل جاده ای ما حدود 10 سال عمر دارند، گفت: در تحلیل شبکه باید وضعیت جادههای کشور تحلیل شود تا در صورت نیاز به توسعه، اقدامات به موقع انجام شده و اطلاعات در اختیار ما باشد.
کشاورزیان تصریح کرد: استفاده از تردد شمار در کنار دوربینهای نظارت تصویری برای اطلاعرسانی به مردم، به ما کمک میکند تا کاربران را از وضعیت راهها مطلع کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت جادهها به صورت آنلاین توسط دوربین به مردم نمایش داده میشود، بیان کرد: پایش جادهها با 650 دوربین نظارت تصویری انجام میشود و وضعیت راهها را تحت نظارت ما قرار میدهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه هماکنون کامیونهای ترانزیتی مجهز به GPS هستند، بیان کرد: تفاهمنامهای با پلیس راه و وزارت نفت نهایی کردهایم که تا دو سال آینده همه ناوگان حمل و نقل کشور به GPS آنلاین مجهز شود.
کشاورزیان تصریح کرد: بر این اساس هم پیمایش ناوگان و هم میزان سوخت مصرفی آنها و سهمیه هر وسیله نقلیه باری مشخص میشود.
وی با بیان اینکه الان به صورت یکنواخت سهمیهها داده میشود، گفت: استفاده از GPS آنلاین این امکان را به ما میدهد که وسیله باری که تردد ندارند، از سوخت کمتری استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 400 دوربین کنترل سرعت در برخی جادهها نصب شده است، گفت: در تفاهمنامه بین سازمان راهداری و پلیس راهور، مسئولیت نگهداری همه دوربینها به سازمان راهداری سپرده شده است.
کشاورزیان با اشاره به اینکه تلفات از 28 هزار نفر در سال 84 به 18 هزار نفر در سال 92 کاهش یافته است، گفت: کاهش سالانه 10 درصد محقق نشد اما به پنج تا شش درصد کاهش تلفات رسیدهایم.
وی با بیان اینکه 1300 دستگاه تردد شمار جادهها و 400 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در جادهها داریم، بیان کرد: 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری و 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر در جادهها داریم. همچنین 17 دستگاه توزین در حین حرکت در جادهها فعال است تا بارهای محوری غیرمجاز را شناسایی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد دوربینها از 400 دستگاه به 2200 دستگاه افزایش مییابد، گفت: قرارداد 900 میلیارد تومانی برای خرید، نصب دوربین، انتقال دیتا و نگهداری بسته شده است که در دو سال اول دستگاهها نصب شده و در شش سال بعد عملیات نگهداری انجام میشود.
کشاورزیان با انتقاد از اینکه جرایم سال 89 به دلیل افزایش تورم، ارزش بازدارندگی ندارد، گفت: جریمه باید قدرت بازدارندگی داشته باشد و تنها کشوری هستیم که جریمه تخلفات رانندگی آن پایین است. بنابراین منتظر تصویب هستیم تا پس از چهار سال، میزان جرایم رانندگی افزایش یابد.