کد خبر: ۲۸۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
ریشه‌یابی مخالفت‌ها با وزارت ارشاد در گفت‌وگوی «آفتاب» با هنرمندان:

تسویه‌حساب سیاسی در فرهنگ لانه کرده است

روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حالا در حال برگزاری رویداد مهم فرهنگی همچون جشنواره فجر است مانند یک سال گذشته در بیانییه‌ای به دغدغه‌های تکراری مانند تک‌خوانی بانوان در جشنواره موسیقی پاسخ داده و به صراحت به شیطنت‌ها و تسویه‌حساب‌های عده‌ای اشاره کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: حمله و هجمه به بدنه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی همچنان از سوی گروه‌های تندرو ادامه دارد. شیوه‌ای که به روش همیشگی مخالفان دولت یازدهم مبدل شده و هر روز به روش و ابتکاری تازه برای به‌ثمرنشاندنش متوسل می‌شوند. مراجعه به برخی مراجع تقلید و انتقال اخبار کذب آخرین نمونه از تلاش‌ها برای انتقام‌گیری سیاسی از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم است.

به گزارش آفتاب، دلواپسان فرهنگ با حمله به وزارت ارشاد می‌کوشند تا با ایجاد دغدغه برای افراد  زمینه قطع فعالیت‌های قانونی وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ را فراهم آوردند. سنگ‌اندازی که پاسخگویی به آن حالا به یکی از وظایف اصلی وزارت ارشاد مبدل شده است.

روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حالا در حال برگزاری رویداد مهم فرهنگی همچون جشنواره فجر است مانند یک سال گذشته در بیانییه‌ای به دغدغه‌های تکراری مانند تک‌خوانی بانوان در جشنواره موسیقی پاسخ داده و به صراحت به شیطنت‌ها و تسویه‌حساب‌های عده‌ای اشاره کرده است.

روابط عمومی وزارت ارشاد اعلام کرده است: «تدبیر و امید توانست در مدت کوتاهی فاصله  اهالی فرهنگ و هنر که بخش بزرگی از فرهیختگان جامعه را تشکیل می‌دهند با بدنه دولت و نظام از میان برداردمتاسفانه این اقدام موفق دولت در حوزه فرهنگ به مذاق برخی از رسانه‌ها خوش نیامده و در این راه بارها سعی کرده‌اند با قلم‌فرسائی‌های فراوان، شایعه‌پراکنی و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و درج اخبار نادرست، غیردقیق و مغرضانه اسباب ناراحتی و دل‌نگرانی برخی از دلسوزان نظام و علمای گرانقدر را فراهم سازند.» وزارت ارشاد باز هم به توضیح موضوع تک‌خوانی زنان دراین رابطه پرداخته وگفته است: «مسال نیز همانند سالهای قبل بخشی به اجرای گروههای موسیقی بانوان اختصاص یافته که این اجراها مطابق ضوابط، فقط مخصوص بانوان بوده است. در عین حال اجرای عمومی برای خوانندگان زن، فقط به‌صورت همخوانی بوده و به هیچ عنوان به‌صورت تکخوانی نبوده و نیست.»

اما به راستی  توضیحاتی که بسیاری از آنان بارها از سوی وزارت ارشاد بیان شده، چرا برای برخی قانع‌کننده نیست؟ هنرمندانی که در حاشیه نمایش فیلم‌ها درجشنواره فجر و در برج میلاد قدم می‌زنند هر کدام از زوایه‌ای به این سوال پاسخ می‌دهند.

مساله غیر فرهنگ است
کوروش تهامی بازیگر سینما این سنگ‌اندازی‌های مکرر را تکراری و بیهوده خوانده و به خبرنگار  آفتاب می‌گوید: «عده‌ای تمام فشار و سخت‌گیری و ناکامی‌های خود را از وزارتخانه فرهنگ می‌خواهند. من به عنوان یک هنرمند و بازیگر هنوز علت این همه فشار بر این وزارتخانه را نمی‌دانم ظاهرا مسئله اصلی چیزی غیر از فرهنگ است که ما از آن خبر نداریم.»

همایون ارشادی نیز هجمه‌های گسترده به وزارت ارشاد را تکراری و فرسایشی خوانده و تاکید می‌کند: «بارها در یک‌ساله اخیر این بحث‌ها را شنیده‌ایم اگر این افراد ادعا می‌کنند دلسوز فرهنگ، سینما و موسیقی هستند باید به‌جای اعمال سلیقه شخصی به قانونی که همگی بر آن وفاق داریم تاکید کنند. دعواها و اتهام‌زنی‌های سیاسی هیچ منفعتی برای ما نداشته و ندارد و این افراد باید مضرات رفتار خود را درک کنند و دست از آن بردارند.»

یکی از هنرمندان که نخواست نام او ذکر شود هم به تاکید رفتار مغرضانه گروه‌های تندرو پرداخته و گفت: «هنرمندان هرگز اصول و مبانی دینی را زیر سوال نبرده و نمی‌برند منتها اشکال کار از اینجاست که عده‌ای فکر می‌کنند تنها خود دیندارند و مصالح مردم را  می‌شناسند  به همین دلیل هم از نقد و پرسشی گریزانند.»

 با وجود حمایت هنرمندان عده‌ای دست از حوزه پرمسئولیت آن برنمی‌دارند. وزارت ارشاد در ادامه بیانیه خود گفته است: «متاسفانه سیاه‌نمایی‌ها و تفرقه‌افکنی‌های حساب‌شده عده‌ای از رسانه‌های به‌اصطلاح دلسوز که بیش از آنکه به مصالح نظام و جامعه بیندیشند غم منافع فردی و حزبی خود را دارند، داستان تازه‌ای نیست و قصه تکراری و پرغصه‌ای است که این وزارتخانه از آغاز روی‌کارآمدن دولت مردمی تدبیر و امید هر روز با آن دست به‌گریبان است.»

برخی ناظران سیاسی تنها را بهبود این وضعیت را ادامه‌دادن قاطعانه فعالیت‌ها و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانند زیرا به گفته بسیاری از منتقدان فرهنگی امتیازدادن به گروه‌های تندرو هرگز مانع بهانه‌تراشی‌های آنان نبوده ونیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین