کد خبر: ۲۸۴۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲

پنج راه احتمالی برای آغاز جنگ جهانی سوم

نشریه امریکایی "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی به پنج راه احتمالی بروز تنش نظامی میان امریکا و چین اشاره کرده است. یکی از راههایی که احتمال کشیده شدن پای امریکا به جنگی منطقه ای در آسیا را تقویت می کند احتمال بروز درگیری نظامی در دریای چین است. اگر درگیری ای میان ژاپن و چین بر سر مناطق تحت اختلاف ارضی در شرق دریای چین روی دهد امریکا نیز خواه ناخواه وارد منازعه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نشریه امریکایی "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی به پنج راه احتمالی بروز تنش نظامی میان امریکا و چین اشاره کرده که می تواند جرقه ای برای آغاز جنگ جهانی سوم باشد. 
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، "نشنال اینترست" با اشاره به این موضوع که بروز جنگ جهانی سوم آن قدرها هم که ما فکر می کنیم دور از احتمال نیست می نویسد: "با وجود بی نظمی همه گیر بین‌المللی امروز در جهان خوب است که درباره احتمال آغاز جنگ جهانی سوم نیز سخن گفته شود. این موضوع از آنجایی جدی تر می شود کگه واشنگتن تصمیم دارد تا سیاست خود را از تمرکز بر روی خاورمیانه و مسائل آن به مسائل آسیا تغییر دهد. از سوی دیگر، بروز جنگ سردی دیگر میان امریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین خود نشانه ای دیگر از وجود تهدیدات جدی است. چالش دیگری که امریکا در سال های آینده باید با آن دست و پنجه نرم کند چین کمونیست به عنوان قدرت برتر اقتصادی و دومین قدرت نظامی موجود در جهان در مقابل امریکا است که درصدد است نظم بین الملل در حوزه آسیا - پاسیفیک را به نفع خود تغییر دهد." 
 
نشنال اینترست سپس پنج راه احتمالی بروز درگیری نظامی میان امریکا و چین و منجر شدن آن به جنگ جهانی سوم را بررسی می کند: 
 
1-ایجاد بحرانی در شرق دریای چین 
یکی از راههایی که احتمال کشیده شدن پای امریکا به جنگی منطقه ای در آسیا را تقویت می کند احتمال بروز درگیری نظامی در دریای چین است. اگر درگیری ای میان ژاپن و چین بر سر مناطق تحت اختلاف ارضی در شرق دریای چین روی دهد امریکا نیز خواه ناخواه وارد منازعه خواهد شد. 
 
2-ایجاد بحرانی در جنوب دریای چین 
رابرت کاپان در مقاله اخیر خود اشاره کرده که بروز تنش در این منطقه می تواند آغازگر بحرانی جدی در روابط چین و امریکا باشد. خطر درگیر یامریکا و چین در این ناحیه از آن رو زیاد است که اگر یکی از متحدان امریکا برای مثال، فیلیپین وارد درگیری نظامی با چین شود آن زمان امریکا طبق معاهدات خود با دولت آن کشور باید به نفعش وارد عمل شود. 
 
3-بروز یک حادثه تصادفی در دریای چین 
حتی یک درگیری ساده میان نیروهای دریایی چینی و امریکایی در که منجر به کشته شدن یکی از طرفین شود می تواند باعث آغاز تنشی جدی در روابط دو کشور و حتی بروز منازعه نظامی مرگبار شود. در دسامبر سال 2013 میلادی یک ناوگان امریکایی به کشتی چینی نزدیک شد. در آن زمان مقام های امریکایی اشاره کردند که در صورتی که ارتباطات قوی میان نیورهای دریایی دو کشور وجود نداشت احتمال آن می رفت که حادثه منجر به بروز درگیری  نظامی جدی شود. 
 
4-یک سانحه هوایی اتفاقی 
در سال 2001 میلادی، یک فروند اوریون مدل پی-3 امریکا با شلیک یک جنگنده چینی سرنگون شد. این موضوع باعث تیرگی روابط دو کشور چین و امریکا شد رویدادی که از زمان سیاه ترین روزهای جنگ سرد تا به آن لحظه روی نداده بود. در آن زمان در واشنگتن صحبت هایی درباره لزوم تغییر رویکرد امریکا در قبال چین مطرح شده بود. علیرغم آن که دو کشور تا آستانه بروز درگیری نظامی پیش رفتند اما وقوع حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر و رویدادهای پس از آن سبب شد تا تمرکز امریکا بر مسائل خاورمیانه معطوف شود. متاسفانه باید گفت که امکان وقوع برخورد هوایی میان امریکا و چین وجود دارد. در ماه آگوست سال گذشته نیز یک جنگنده چینی به شملی خطرناک به هواپیمای نظارتی پی-8 امریکایی نزدیک شد. 
 
5- تایوان به عنوانی عامل بالقوه ایجاد تنش و درگیری 
علیرغم آن که از سال 2008 میلادی تنش میان جمهوری خلق چین و تایوان از زمان برگزاری انتخابات کاهش یافته است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که وضعیت به همین شکل باقی بماند و. چینت درصدد بازپس گیری تایوان بر نیاید. اخیرا گزارشی تحلیلی از سوی مرکز استراتژیک و بودجه امریکا در واشنگتن منتشر شد که نشان می داد هنوز هم اختلافات ریشه ای میان تایوان و چین حل نشده است. هم اکنون نظرسنجی های عمومی نشان می دهند که اکثریت تایوانی ها حاضر به اتحاد با چین نیستند. احتمال آن وجود دارد که در صورت پیروزی احتمالی نامزد حزب دموکراتیک مترقی در انتخابات سال 2016 موضع آن کشور در قبال چین با تغییراتی مواجه شود. در صورتی که چین به فکر استفاده از قوه قهریه برای مقابله با تایوان بیفتد احتمال وارد شدن امریکا به منازعه برای حمایت از تایوان وجود خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین