کد خبر: ۲۸۵۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
بررسی ورود پول‌های کثیف در سیاست و انتخابات

منابع مالی کاندیداها در انتخابات باید مشخص باشد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت یا باید بیاید و منابع مالی را در اختیار کاندیداها قرار دهد و یا اینکه مانند سایر کشورها از کاندیداها بخواهد منابع مالی شان را مشخص نمایند یعنی دولت بیاید یک حد و اندازه ای را مشخص کند که افراد کمک کننده تا این مقدار می توانند کمک کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره سخنان اخیر رحمانی فضلی، وزیر کشور درباره ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و انتخابات گفت: باید بپذیریم که کاندیداهای ما نیاز به  پول برای  تبلیغات دارند اما اصل این است که این هزینه‌های تبلیغاتی را باید از راه‌های قانونی و مشروع به دست بیاورند نه اینکه افرادی بیایند به‌خاطر انتظارات خاصی که دارند به تعدادی زیادی کاندیدا پول بدهند تا خواسته‌های آن‌ها را در صورت رای‌آوردن برآورده کنند. این امر فساد سیاسی ایجاد می‌کند. حال چه تفاوتی می‌کند این پول کثیف باشد یا تمیز مهم این است که فسادآور است. 
 
به گزارش آفتاب، بعد از افشاگری محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد درباره پرداخت پول به 170 نامزد اصولگرای انتخابات مجلس هشتم از طرف فردی به نام جابر ابدالی، محمدرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اخیرا در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور موارد تازه‌ای از این پرداخت‌ها را بیان نمود. وی با اشاره به ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست، گفت: «ورود این پول‌ها به چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف، اعمال‌نظر و اعمال‌قدرت توسط برخی افراد شده است؛ بسیاری از صاحب‌نظران علت بروز چنین رفتارهای غیرقانونی از سوی افراد در عرصه انتخابات را ضعف قانونی رسیدگی دقیق به منابع مالی نامزدها عنوان می‌کنند. بر این مبنا که اگر نامزدها مجبور باشند ریز منابع مالی خود برای تبلیغات در انتخابات را به دستگاه‌های نظارتی ارایه دهند از ورود پول‌های کثیف و درنهایت تاثیر آن بر نهادهای قدرت جلوگیری خواهد شد.»
 
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا مساله کمک‌گرفتن کاندیداها از منابع مشخص وجود دارد، به خبرنگار «آفتاب» گفت: آن‌ها از منابع رسمی و با مشخصات برای تبلیغات انتخاباتی خود پول دریافت می‌کنند، اما در کشور ما این اتفاق صورت نمی‌گیرد. کسی که می‌خواهد برای انتخاباتی کاندیدا شود، قصد دارد در سراسر کشور تبلیغات کند. طبیعی است که تبلیغات هزینه دارد و مسلما کاندیداها قدرت مالی پرداخت هزینه‌ها را ندارند بنابراین باید این پول تبلیغات خود را از محل‌هایی تحصیل کنند.

وی افزود: اگر در کشور ما احزاب به صورت قانونی فعالیت می‌کردند باید هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداهای خودشان را تقبل می‌نمودند. مثلا برای انتخابات مجلس در یک حوزه انتخاباتی 4 نماینده نیاز است حزبی که از این 4 نماینده حمایت می‌کند تامین پول تبلیغات آن‌ها را باید برعهده بگیرد. اما در کشور ما چنین چیزی نیست چون حزب وجود ندارد کاندیداها باید برای حضور در هرانتخاباتی هزینه کنند خب این هزینه را از کجا بیاورند خودشان این پول را ندارند اگر هم داشته باشند به نظر من اصلا صلاحیت نمایندگی مردم در هر مجلس و شورایی را ندارند چرا که فردی که از جیب خودش چندصدمیلیون هزینه تبلیغاتش کند این سوال پیش می‌آید که آیا این فرد می‌تواند مدافع عامه مردمی که زندگی پایینی از نظر اقتصادی دارند، باشد؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: باید بپذیریم که کاندیداهای ما نیاز به پول برای تبلیغات دارند اما اصل این است که این هزینه های تبلیغاتی را باید از راه‌های قانونی و مشروع به دست بیاورند نه اینکه افرادی بیایند به خاطر انتظارات خاصی که دارند به تعدادی زیادی کاندیدا پول بدهند تا خواسته‌های آن‌ها را در صورت رای آوردن برآورده کنند. این امر فساد سیاسی ایجاد می‌کند.

ایمانی تاکید کرد: چه فرقی می‌کند این پول‌ها کثیف باشد یا از راه سالم به دست بیاید مهم این است که فردی در یک حوزه انتخاباتی از شخصی پولی دریافت کرده و شخص پرداخت‌کننده از او انتظاراتی دارد. حتی اگر آن پول تمیز هم باشد ما با فساد سیاسی مواجه هستیم و حال اگر بنا به گفته وزیر کشور کثیف باشد که هم فساد سیاسی رخ داده هم فساد اقتصادی.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: دولت یا باید بیاید و  منابع مالی را در اختیار کاندیداها قرار دهد و یا اینکه مانند سایر کشورها از کاندیداها بخواهد منابع مالی‌شان را مشخص نمایند یعنی دولت بیاید یک حد و اندازه‌ای را مشخص کند که افراد کمک‌کننده تا این مقدار می‌توانند کمک کنند.

وی در پایان اضافه کرد: در ایالات متحده آمریکا یک سقف مالی برای کاندیداها در نظر می‌گیرند و کسانی هم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند منابع مالی‌شان کاملا مشخص است. فرد کاندیدا هم رسما اعلام می‌کند که این افراد، این کارخانه‌ها و این ستادها این مقدار پول را به من کمک کرده‌اند. اگر این شفافیت مالی در ایران هم وجود داشته باشد و نام فرد کمک‌دهنده همان موقع اعلام شود، دیگر خبری از انواع و اقسام فساد های سیاسی و اقتصادی نیست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
چرا ؟ بخاطرکی مردم یا خودشون تا همدیگروتحت فشاربزارن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین