کد خبر: ۲۸۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۲

ایدز در ایران اپیدمی می شود

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي تعداد موارد ابتلا به HIV بر حسب جنس و سن، رده سني 25 تا 34 سال با 3493 مورد ابتلا (40 درصد)، رده سني 35 تا 44 سال با 2616 مبتلا (30 درصد) و رده سني صفر تا 4 سال با 38 مورد ابتلا (4/0 درصد)، از لحاظ درجه شيوع به ترتيب بيشترين و كمترين آمار مبتلايان به ايدز در كشور ما را تشكيل مي‌دهند.

از سويي ديگر در حالي راه انتقال 5/61 درصد موارد ابتلا به ايدز اعتياد تزريقي اعلام مي‌شود كه طي سه سال گذشته درصد ابتلاي زندانيان داراي رفتارهاي پر خطر به ايدز از 1/2 به 3/3 رسيده است.در اين حال علت ابتلاي 4/28 درصد مبتلايان به ايدز، نامشخص، 6/7 درصد تماس جنسي، 2 درصد دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني و 5/0 درصد از راه مادر به كودك بوده است.

بر اساس اين آمار و در حاليكه 45 هزار معتاد پرخطر تزريقي مانند بمب تهران را تهديد مي‌كنند، مي‌توان به تاثير انكارناشدني اعتياد تزريقي به انتشار ايدز اذعان كرد و اين در شرايطي است كه بر اساس تاكيد كارشناسان قادر خواهيم بود روزانه 350 معتاد پرخطر تزريقي را با راه‌اندازي هر مركز DIC ( كاهش آسيب اعتياد) تحت درمان و كنترل قرار دهيم.

هر چند كه كارشناساس بهداشتي هشدار مي‌دهند كه يكي از شايع‌ترين راههاي انتقال عفونت ايدز از طريق تماس جنسي است و جوانان به دليل احتمال داشتن رفتارهاي پرخطر بيشتر در معرض اين بيماري هستند.

دكتر زهرا احمدي‌نژاد، متخصص بيماريهاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين زمينه مي‌گويد: بر اساس آمار رسمي ارايه شده از سوي مسؤولان و مراجع گزارش دهي مستند، كشور ما، در معرض وقوع همه‌گيري بيماري ايدز قرار دارد. بر همين اساس لازم است در اين زمينه بطور كلي به همه اقشار مردم و به طور خاص به افرادي كه در معرض خطر هستند و بيشتر جوانان كه رفتارهاي پرخطر دارند اطلاع رساني مناسبي صورت گيرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین