کد خبر: ۲۸۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶

سناتور «تام کاتن» کیست؟

۱۰ نکته‌ای که باید درباره نویسنده نامه اخیر جمهوری‌خواهان بدانید
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این روز‌ها و پس از انتشار نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه خطاب به ایران درباره موضوع هسته‌ای، یک نام در آمریکا بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است؛ تام کاتن: سناتور جوان و تازه کاری که نامه مذکور را تدوین و هم حزبی‌های خود در سنا را در این ماجرا با خود همراه کرده است. مروری بر مواضع کاتن، نشان می‌دهد که وی یکی از جنگ طلب‌ترین چهره‌های کنگره آمریکاست.
 
۱۰ نکته‌ای که باید درباره نویسنده نامه اخیر جمهوری‌خواهان بدانیداین روز‌ها و پس از انتشار نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه خطاب به ایران درباره موضوع هسته‌ای، یک نام در آمریکا بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است؛ تام کاتن: سناتور جوان و تازه کاری که نامه مذکور را تدوین و هم حزبی‌های خود در سنا را در این ماجرا با خود همراه کرده است. مروری بر مواضع کاتن، نشان می‌دهد که وی یکی از جنگ طلب‌ترین چهره‌های کنگره آمریکاست.
 
به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «آلتر نت» در مطلبی به بررسی مواضع تام کاتن، تدوین کننده نامه اخیر سناتورهای جمهوری خواه به رهبران ایران پرداخته و می‌نویسد، هرچند این سناتور ۳۷ ساله، لقب جوان‌ترین عضو سنا را با خود یدک می‌کشد، ادبیات جنگ طلبانه وی مشابه جان مک کین ۷۸ ساله است. از گوانتامو گرفته تا ایران، وی مواضع بسیار خطرناکی را در موضوعات مختلف مطرح کرده است.
 
۱ـ نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه خطاب به ایران به دست وی نوشته شده است: روز نهم مارس، کاتن به همراه ۴۶ تن از هم حزبی‌های خود در کنگره، نامه‌ای خطاب به رهبران ایران منتشر کرده و در آن هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵، احتمالاً تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما اعتبار خواهد داشت. این موضوع واکنش‌های بسیار شدیدی را در داخل و خارج آمریکا به همراه داشت، به گونه‌ای که شمار زیادی از آمریکایی‌ها، وی و هم قطارانش را «خیانتکار» خواندند.
 
۲ـ کاتن گفته تنها مشکل زندان گوانتامو این است که تعداد تخت‌های خالی در آن زیاد است. تام کاتن با نادیده گرفتن شکنجه‌های غیرانسانی انجام شده در گوانتامو، می‌گوید: ایالات متحده باید به رفتار خود در قبال «وحشی»‌هایی که در این زندان هستند، افتخار کند.
 
وی گفته: «این زندانی‌ها باید در جهنم بپوسند؛ اما تا وقتی که به آنجا نرفته‌اند، می‌توانند در گوانتانامو بپوسند». این بر خلاف مواضع اوباما و بسیاری از سناتور‌هاست که بر ضرورت تعطیلی این زندان تأکید کرده‌اند.
 
۳ـ وی مذاکرات گروه ۱+ ۵ با ایران را با «مصالحه در مقابل آلمان نازی» مقایسه کرده است و ضمن این مقایسه، مدعی شده، همه در ایران «تندرو» هستند.
 
۴ـ به عقیده وی، استفاده از پهپادهای نظامی باید توسعه پیدا کند. پهپادهای نظامی منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی در کشورهایی شده که ایالات متحده حتی با آن‌ها در جنگ نیست؛ مانند پاکستان و یمن. این امر همچنین منجر به توسعه و تقویت گروه‌های افراط گرا شده است. نکته دیگر آنکه بر اساس آمار‌ها، تاکنون تنها ۲ درصد اهدافی که توسط پهپاد‌ها مورد اصابت قرار گرفته‌اند، «اهداف با ارزش بالا» ارزیابی شده‌اند.
 
۵ـ کاتن مدعی است، «بمباران سبب امنیت ما می‌شود»؛ این ادعا در حالی مطرح است که بمباران دیگر کشور‌ها، تنها سبب رشد افراط گریی و همچنین تقویت احساسات ضد آمریکایی در این کشور‌ها شده است. به این ترتیب، بمباران کردن سبب امنیت آمریکا نمی‌شود، اما یقیناً سبب می‌شود دوستان کاتن در صنایع نظامی آمریکا ثروتمند‌تر شوند.
 
۶ـ وی با هراس افکنی در راستای سرکوب مهاجران و بستن مرز آمریکا با مکزیک فعالیت کرده است. کاتن می‌گوید باندهای مواد مخدر در مکزیک آماده‌اند فعالیت خود را به عرصه قاچاق انسان و حتی تروریسم نیز توسعه دهند و ممکن است ضمن ورود از طریق مرزهای جنوبی آمریکا، حتی مناطقی مثل آرکانزاس را نیز تهدید کنند. وی در ادعایی عجیب و غریب گفته، حزب الله با همکاری مکزیکی‌ها در تلاش برای عبور از مرز و ورود به آمریکاست.
 
۷ـ وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای سنا، ۷۰۰ هزار دلار از «کمیته اضطراری اسرائیل» کمک دریافت کرده است. این مبلغ عظیم و قابل توجه، تضمین می‌کند که کاتن، یکی از مهم‌ترین طرفداران رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا باشد. در جریان حمله سال گذشته نیروهای اسرائیلی به غزه ـ که به کشته شدن چند صد فلسطینی منجر شد ـ کاتن ارتش رژیم اسرائیل را «اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین ارتش در جهان» خواند. در ماه دسامبر وی اظهار داشت، کنگره باید طرح تجهیز اسرائیل به جنگنده‌های «بی‌۵۲» و همچنین بمب‌های سنگرشکن برای حمله احتمالی به ایران را مدنظر قرار دهد.
 
۸ ـ در سال ۲۰۰۶ و زمانی که کاتن در ارتش آمریکا درجه ستوانی داشت، خواستار تعقیب روزنامه نگار نیویورک تایمز به اتهام جاسوسی شد. تام کاتن از‌‌ همان روز اول، نظر مساعدی به روزنامه نگاری افشاگرانه نداشت. وقتی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی توضیح داد که دولت چگونه تبادلات مالی تروریست‌ها را ردگیری می‌کند، کاتن خواستار زندانی شدن نویسندگان آن مطلب شد. این در حالی است که وی در آن زمان هیچ گونه سمت و جایگاه سیاسی نداشت.
 
۹ـ وی معتقد است، کسانی که هزینه جیره غذایی دریافت می‌کنند، «معتاد» هستند. سناتور کاتن از برنامه «جیره غذایی» (برنامه‌ای رفاهی در ایالت‌های آمریکا که بر اساس آن به افراد کم درآمد،هزینه خرید مواد غذایی داده می‌شود) متنفر است و می‌گوید، این برنامه سبب وابستگی مردم به دولت در بلندمدت می‌شود. این در حالی است که ایالت آرکانزاس ـ که وی آن را نمایندگی می‌کند ـ بد‌ترین جایگاه را در زمینه امنیت غذایی دارد. اگر تصمیم با کاتن باشد، کل بودجه بخش رفاهی را قطع خواهد کرد.
 
۱۰ـ وی مخالف قانون توسعه حقوق زنان است. کاتن به قانون پرداخت حقوق برابر به زنان و قانون منع خشونت علیه زنان رأی منفی داده است.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین