کد خبر: ۲۸۸۳۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱

کیهانی‌ترین دروغ پایان سال درباره مذاکرات هسته‌ای+تصویر

در حالی که دور تعیین‌کننده مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس در جریان است و تا چند روز دیگر روشن خواهد شد که آیا طرفین در مسیر نهایی کردن یک توافق جامع هستند یا خیر، یکی از روزنامه‌های صبح تهران که چند روز پیش رسیدن به توافق را محال دانسته بود، در تیتر اول امروز خود به اندازه «دو نقطه» واقعیت را تحریف کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
با نزدیک شدن به آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای در سال 1393، مواضع روزنامه کیهان به عنوان یکی از اصلی‌ترین منتقدان مذاکرات به نحو قابل توجهی با مواضع دیگر روزنامه‌ها تفاوت پیدا کرده است.

این روزنامه روز شنبه در سرمقاله خود، رسیدن به یک توافق جامع را محال دانست و در مقابل گزینه‌هایی مانند بستن تنگه هرمز و یا قطع همکاری در بخش خودرو با طرف‌های اروپایی را پیشنهاد کرد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در این باره نوشته بود که: شاید کسانی این نگاه را «بدبینانه» تلقی کنند ولی همه شواهد و نشانه‌های موجود حکایت از آن دارند که نگاهی «واقع‌بینانه» است و آن، اینکه چالش هسته‌ای کشورمان با حریف «نقطه پایان» ندارد و رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. چرا که چالش هسته‌ای یازده ساله با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی فقط تابلوی هسته‌ای دارد ولی ماهیت و موضوع آن «هسته‌ای» نیست. آمریکا چالش هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌ها می‌داند و تحریم‌ها را «کارآمد‌ترین حربه»! برای مقابله با پیشرفت و جهان‌شمولی ایران اسلامی تلقی می‌کند. حالا اگر دشمنی آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی ایران را هم به صورت مسأله اضافه کنیم، نتیجه می‌گیریم که از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است. بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمد‌ترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. کسانی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، جغرافیای مذاکرات را آن گونه که واقعاً هست نمی‌بینند و به جای آنکه با نگاه به «شناسنامه مذاکرات» که «غیر هسته‌ای» است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به «تابلوی مذاکرات» که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.

این اظهار نظر کیهان با واکنش‌هایی مواجه شد و از جمله حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در پاسخ از شریعتمداری خواست که مراحل بعدی سناریوی پیشنهادی خود را نیز ارائه کند.

آشنا از جمله نوشته بود که: « می خواستم متواضعانه از ایشان بپرسم پس از اینکه ایران بدستور ایشان تنگه را بست، چه واکنشی را از طرف خریداران اروپایی و صادر کنندگان نفت در خلیج فارس پیش بینی می کنند و در مقابله با آن واکنش ها، از طرف ایران چه عکس العملی را در اولویت تدبیر خود قرار می دهند؟ پس از یک دوره رفت و برگشت از اقدامات مخاصمه آمیز یا تنش زا چه وضعیتی را در میان همسایگان، در منطقه و در سطح بین المللی پیش بینی می کنند؟ در مواجهه با عواقب احتمالی و آن پیش بینی ها ، چه پیش گیری هایی را مد نظر دارند؟ سرمقاله های بعدی می تواند راه گشا باشد.»


یکی دیگر از مواضع خاص کیهان در موضوع هسته‌ای در تیتر اول دوشنبه کیهان اتفاق افتاد. تیتر اول دوشنبه کیهان «اوباما: انتظار از تعلیق 10 ساله تغییر ساختار ایران است» است.

اما نه فقط مراجعه به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بلکه حتی مراجعه به متن خبر کیهان نیز نشان می‌دهد که اوباما چنین سخنی را بر زبان نیاورده است. در واقع دولت اوباما آن قدر به توافق هسته‌ای با ایران نیاز دارد که در چنین موقعیت حساسی چنین سخن خیره‌سرانه‌ای را در باره ایران بر زبان نیاورد.

در متن تحلیلی که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در باره آخرین موانع رسیدن به یک توافق هسته‌ای منتشر کرده است، آمده: «مدت زمان اجرای توافق هرچقدر باشد چالش اصلی که جان کری باید بر آن فائق آید این است که پس از انقضای تاریخ آن ایران همانند ژاپن و برزیل همچنان زیرساخت های لازم برای تولید هر میزان مواد هسته ای را که بخواهد در اختیار خواهد داشت. دولت اوباما معتقد است تا آن زمان یک حکومت متفاوت یا دست کم همراه تر در ایران روی کار خواهد آمد.»

به گزارش «تابناک»، این واقعیت که بسیاری در امریکا و حتی در دولت اوباما به دنبال تغییر نظام در ایران و یا حداقل تغییر رفتار نظام در ایران هستند، تردیدی وجود ندارد ولی آن چه را که کیهان در تیتر اول خود به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده است، گستاخانه‌تر از آن است که اوباما فعلا جسارت بر زبان آوردن آن را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
47
....جدی نگیرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
45
نفرین بر افراط و تفریط
توسی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
65
کیهان نظراتش را با نتانیاهو هماهنگ و بعد منتشر می کند بدون دستور اسراییلی ها حرفی نمی زند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین